Ez év áprilisában a BellResearch és a Dotkom Internet Consulting közös kutatást végzett a hazai internetes vásárlásról. Az elemzés célja az volt, hogy megismerje, mi az internetes kereskedelem hazai terjedésének legnagyobb akadálya a felhasználók oldaláról, mi a fogyasztók véleménye az internetes vásárlásról és az egyes áruházak használatáról, illetve, mit tehetnek az online áruházak maguk a forgalom növeléséért. A kutatás során az attitűdök feltárása mellett három online áruház részletes használati elemzésére is sor került.
Az elektronikus kereskedelmi csatornák dinamikus növekedése ellenére a hazai internetes áruházak 2000. évi árbevétele a kiskereskedelmi forgalom 1 százalékát sem közelíti meg és a magyar online üzletek többéves lemaradásban vannak nyugati társaikhoz képest. A hazánkban elérhető szolgáltatások kielégítik a vásárlók alapvető igényeit, ennek ellenére jelentős fejlesztések és kínálati oldali kezdeményezések szükségesek ahhoz, hogy az internetes vásárlás nagyobb tömegek számára is vonzó alternatíva legyen.
Az élő és szimulált vásárlási szituációk, valamint a multimédiás mélyinterjúk elemzése szerint az interjúalanyok internetes vásárlással és áruházakkal kapcsolatos attitűdjeit elsősorban az online fizetéssel szembeni bizalmatlanság és a termékekkel való fizikai kontaktus hiánya határozza meg, további problémát jelent a garancia és a kiszállítás kérdésköre is. Az interjúalanyok elzárkózása az online vásárlástól nem végleges, jól érzékelhetően az első lépés megtétele nehéz.
A kutatás eredményei szerint az árkülönbözetnek kell kompenzálnia az internetes vásárlás hátrányait és kockázatait. A felhasználók jellemzően 10-15%, kisebb értékű árucikkeknél 20-30% engedményt várnak el az online áruházaktól, aminek egyébként a legtöbb kereskedő nem tud megfelelni. Az interjúalanyok az internetes vásárlás egyik legnagyobb előnyének az egy helyről beszerezhető termékinformációkat tartják – nyilvánvaló hátrányt szenved tehát az az áruház, amely egyetlen márka mellett kötelezi el magát. Jelenleg az egyik legnagyobb problémát a megrendelt áruk házhoz szállítása jelenti. Még akkor is, ha aznap kiszállítják az árut – erre a legtöbb áruház egyébként nem képes – a megrendelő kénytelen hosszabb ideig otthon tartózkodni, ha szeretné átvenni a terméket. Az internetes vásárlástól visszatartó motívumokat ellensúlyozhatják a biztonsági és garanciális kérdésekre vonatkozó hiteles információk, továbbá a választás kényelme, a pontos és részletes termékadatok, valamint a sikeres (próba)vásárlásokból származó pozitív tapasztalatok.
A tanulmányban szereplő legnagyobb internetes áruházak közül a FotexNet biztosította a legszélesebb kínálatot, ugyanakkor ennél az áruháznál alapvető navigációs problémákra is fény derült. A Fókusz Online könyváruház működése feltűnően lassúnak bizonyult a vizsgált időszakban, és megtévesztő ajánlati struktúrája miatt a teszt-felhasználók nehezen találták meg a kívánt terméket. Előnyére szolgál viszont a boltnak, hogy csak könyvekkel foglalkozik, ezáltal igen széles kínálatot tud biztosítani. Az eBolt nem közölt előzetes információkat sem a megrendelt áru kiszállítási határidejéről, sem pedig a költségekről, viszont weboldalán jelentősen megkönnyítette a navigációt a vásárlók számára.
Dotkom Internet Consulting Kft.: A Dotkom Internet Consulting Kft. (www.dotkom.hu) a KFKI csoport érdekeltségi körébe tartozó, internetes tanácsadással foglalkozó vállalat. A cég internethez kapcsolódó marketing, értékesítési és stratégiai konzultációval, és projektek menedzselésével foglalkozik. Ügyfelei a közepes és nagyvállalatok közül kerülnek ki. A cég tevékenységének további fontos része az Internet üzleti alkalmazásaival foglalkozó tréningek, szemináriumok szervezése, az Internet és a gazdaság kapcsolatával foglalkozó elektronikus és nyomtatott kiadványok megjelentetése, továbbá a kihelyezett tartalomszolgáltatás.
BellResearch: A BellResearch (www.bellresearch.com) az első – és jelenleg egyetlen – olyan hazai piackutató és tanácsadó cég, amelyet a telekommunikáció, az informatika és az Internet-gazdaság vezető vállalatainak szüntelenül megújuló marketinginformációs igényei hívtak életre. A BellResearch szakembereinek kutatási tapasztalata, technológiai kompetenciája és marketing-orientált szemléletmódja lehetővé teszi, hogy a cég e három konvergens kulcsterületről naprakész, pontos és megbízható, azaz ügyfelei számára értékes stratégiai információkat szolgáltasson.
A kutatás során alkalmazott iTune honlap-optimalizációs termékcsomag a weboldalak fejlesztésének és működésének minden fázisában stratégiai információkat és operatív megoldásokat szállít: az Internet-stratégiaalkotástól elkezdve a weboldal építésen át a felhasználók lojalitásának folyamatos vizsgálatáig.
A tanulmány teljes szövege elérhető a www.dotkom.hu és a www.bellresearch.com webcímen.
További információkkal a Dotkom Internet Consulting részéről Varga Zsigmond szolgál a zsigmond.varga@dotkom.hu címen vagy a 236-6290 telefonszámon; a Bell Research részéről Jakab Áron üzletág-vezető az aron.jakab@bellresearch.com címen, vagy a 477-0100 számon.