Belföld

Életstílus kutatás a Neten

A TGI Magyarország és a Net Research Center Internet Marketing Tanácsadó és Piackutató Kft. közösen végzett Visitor Lifestyle Research 2001 elnevezésű online kvantitatív látogatói életstílus felmérésében mintegy 70 magyar weblap vett részt. Az adatfelvétel február 12-e és március 19-e között zajlott le, ezalatt 10066 érvényes kérdőív gyűlt össze. Ennek alapján a felmérés az eddigi legnagyobb hazai online kutatásnak számít. Az adatbázist a 14-69 éves internetezőkre való reprezentativitás érdekében a TGI Magyarország Célcsoport Index kutatásának eredményeivel súlyoztuk nem, kor, településtípus és az internetezés gyakorisága szerint.

A Visitor Lifestyle Research 2001 hagyományos kutatással megalapozott online életstílus kutatás célja, hogy a honlapok üzemeltetői, az internetes szakma és a kutatók hiteles képet kapjanak a hazai internetes társadalomról. A kutatás életstílusra, reklám-, szabadidő- és vásárlási attitűdre, médiahasználati (Internet, televízió, rádió, írott sajtó) és fogyasztási szokásokra (pl. élelmiszer, telefon, mobiltelefon, számítógép, megtakarítások, üdülés), valamint demográfiai jellemzőkre vonatkozó kérdéseket tartalmazott, így átfogó képet ad a válaszadók szokásairól, preferenciáiról. A kutatás eredményei nemcsak a honlapok üzemeltetőinek munkáját segíti, hanem a különböző szociológiai és internetes társadalmat érintő kutatásokat is megalapozhatja. Az online felmérés egy másik fontos célja volt, hogy a résztvevő honlapok látogatói szegmensei egymással és hazai internetes populációval is összehasonlíthatóak legyenek.

A kutatás előzménye a TGI Magyarország offline, Magyarországon 1998 óta folyó Target Group Index kutatása, amely reprezentatív a 14-69 év közötti hazai internetezőkre nézve. A Célcsoport Index elemzései életstílus, reklámbefogadási, vásárlási attitűd és szabadidő eltöltésre vonatkozó tipológiákat is tartalmaznak.

A felmérés során a válaszadóknak három kérdőív kitöltésére volt lehetőségük. Ezeket egymás után, de az e-mail címen és egy tetszőlegesen megadott azonosítón alapuló regisztrációnak köszönhetően akár különböző időpontokban is megválaszolhatták. A felmérésben résztvevőknek először néhány demográfiai és Internet használatra vonatkozó kérdést kellett megválaszolniuk, majd ezt követte két egymáshoz hasonló felépítésű kérdőív, amelyek – mivel a demográfiai-intenethasználati blokk megválaszolása mellett a két kérdőív egyikének kitöltése is feljogosította a válaszadót a kutatáshoz kapcsolódó nyereményjátékban való részvételre – az egyenletes kitöltés érdekében véletlenszerű sorrendben töltődtek le a válaszadók képernyőjén. A 10-15 perces kérdőívek az egyes termékek fogyasztására, illetve különféle szolgáltatások igénybevételére vonatkozó, valamint az online hirdetések elfogadottságát és hatékonyságát vizsgáló kérdések mellett két-két blokkban összesen száz reklámbefogadásra, szabadidőre, vásárlásra és életstílusra vonatkozó attitűdállítást tartalmaztak, amelyeket a válaszadóknak ötös skálán kellett értékelniük aszerint, hogy milyen mértékben értenek velük egyet.

Az öthetes adatfelvétel egyidőben zajlott minden résztvevő honlapon, ahonnan bannerek, illetve linkekkel ellátott felhívások segítségével lehetett eljutni a kérdőívekhez, és eközben a program rögzítette, hogy pontosan melyik oldalról érkezett a válaszadó. Az adatfelvételt az adatbázis részletes ellenőrzése követte tartalmi-logikai szempontból, illetve a demográfiai adatok szúrópróbaszerű e-mailes és telefonos visszakérdezése útján. Ezután a korábban megalkotott tipológiák rekonstruálása következik, mely során hagyományos statisztikai módszereket és modelleket alkalmazunk. Az elemzések május végén, június elején fejeződnek be; ekkora várható a publikus adatok közzététele.

A Visitor Lifestyle Research 2001 eredményeit a megrendelők több célra is fel tudják használni. A résztvevő honlapokat elsősorban természetesen saját látogatóik megismerésérében segíti, így sikeresebbé tehető a szolgáltatások, a tartalom és a design fejlesztése. Ezen kívül a hirdetési felületek hatékonyabb értékesítésére, illetve a honlap-menedzsmenttel kapcsolatos egyéb kutatások megalapozására is felhasználható, hiszen megbízhatóan tudja definiálni az általa elérhető közönséget. A reklámügynökségek az adott célcsoportnak leginkább megfelelő hirdetési felület beazonosításával
internetes tevékenységük hatékonyabbá tételére, a hirdetők és a Világhálón jelenlévő vállalatok pedig elsősorban online marketingstratégiájuk sikeresebbé tétele érdekében használhatják a TGI-NRC kutatás eredményeit.

A kutatásban résztvevő honlapok:

altavizsla
www.arveres.com
www.auto1.hu
www.beaumonde.hu
www.computeraktiv.hu
www.cosmopolitan.hu
www.danubius.hu
www.depo.hu
www.dunatv.hu
www.est.hu
www.figyelonet.hu
www.fotexnet.hu
www.freemail.hu
www.frisshirek.hu
www.goliat.hu
www.habostorta.hu
www.hirek.hu
www.hirkereso.hu
www.holgyforum.hu
www.holgyvilag.hu
www.hunnia.net
www.hwsw.hu
www.index.hu
www.iqteszt.hu
www.jam.hu
www.kapu.hu
www.korridor.hu
www.kreativ.hu
www.letoltes.com
www.lx.hu
www.lyss.hu
www.magazix.hu
www.magyahirlap.hu
www.metro.hu
www.mobilforum.hu
www.mobilvilag.hu
www.mozivadasz.hu
www.mti.hu
www.mtieco.hu
www.mtv.hu
www.napfolt.hu
www.napi.hu
www.nepszabadsag.hu
www.netpincer.hu
www.nexus.hu
www.noklapja.hu
www.nu.hu
www.origo.hu
www.palya.hu
www.prim.hu
www.prim.hu/horoszkop
www.primposta.com
www.rtlklub.hu
www.she.hu
www.sportforum.hu
www.sporthirek.hu
www.startlap.hu
www.stop.hu
www.stop.hu/apronet
www.stop.hu/extra
www.stop.hu/jovonezo
www.stop.hu/netposta
www.story.hu
www.sulinet.hu
www.suncasino.hu
www.supergamez.hu
www.szamitastechnika.hu
www.terminal.hu
www.teveklub.hu
www.tozsdeforum.hu
www.uno.hu
www.vianovo.hu
www.wap.hu
www.webmania.hu
www.zene.net

Ajánlott videó

Olvasói sztorik