Belföld

Hogyan találjunk jó szakembereket?

Internet-vállalkozás építéséről szóló sorozatunk ötödik részéből megtudhatja, hogy hogyan tervezze meg jövőbeli csapatát, miként találja meg a megfelelő embereket, és hogyan győzze meg őket vállalkozása sikeréről?

A jövőbeli csapat megtervezése

Ne kapkodjunk, és ne alkudjunk meg azonnal az első jelentkezőkkel vagy baráti körünk ajánlkozó tagjaival. Mielőtt az első lehetséges megoldásban kiegyezünk, érdemes végiggondolni, milyen képességekre és milyen időtávban lesz szüksége a vállalkozásnak. Ehhez kövesse a következő folyamatot:

1. Képességek

Az üzleti modellünk megvalósításához milyen képességeknek vagy szakértelemnek kell rendelkezésre állnia? Fontos, hogy a vállalatépítés és a jövőbeli vállalati működés valamennyi területét fedjük le. A magyar kezdő internet-vállalatok gyakran gondoskodnak a technikai, site-építési, és vállalat-menedzselési képességeikről, de tipikus hiba szokott azonban az lenni, hogy elfeledkeznek más kritikus képességek megszerzéséről: az adott iparág szakértőinek bevonásáról, a vállalat-építésben jártas emberek megkereséséről, a fontos üzleti képességek (marketing, pénzügyi menedzsment) felépítéséről. Fontos az is, hogy a céget egy profi vállalat-vezetőre bízzuk.

2. Létszám

Hogyan találjunk jó szakembereket? 1Hány főre van szükség? Próbálja meg megbecsülni a feladatokkal járó munkamennyiséget, és egy kicsit túltervezve megbecsülni a szükséges emberek számát. A legegyszerűbb általában az olyan mérhető teljesítménnyel bíró munkakörök létszám-tervezése, mint például az értékesítési vagy ügyfél-kapcsolati állások. A legnehezebb a nehezen tervezhető teljesítménnyel bíró állások tervezése, mint a vezetők vagy a még ismeretlen feladatú programozók munkaköre. Fontos megfontolni, hogy mely tevékenységeket fogjuk a vállalaton kívüli szolgáltatóknak átadni (outsource), akik szerződéses viszonyban látják el a szolgáltatást. Hasznos ilyen szolgáltatásokat igénybe venni, hiszen mind a saját fix létszám csökken, mind olyan speciális képességek állnak így rendelkezésre, amelyek saját embertől nehezen lennének elvárhatóak.

3. Források

Megvannak-e a szükséges képességek megfelelő mennyiségben már a vállalkozáson belül? Lehetséges ugyanis, hogy sok képesség már megvan a saját embereinkben, viszont ők most más képességeiket használják. Egy munkaköri “rotációval” ezen képességek is azonnal felhasználhatókká válnak, és megfelelő munkaköri tervezéssel munkatársaink legjobb tulajdonságaikat tudják csillogtatni. Amennyiben bizonyos képességek nem megfelelő mennyiségen vagy nem megfelelő kombinációban állnak rendelkezésre, akkor még szükséges kiegészíteni őket a vállalaton kívüli forrásokból is. Ekkor keressünk olyan munkatársakat, akik mind a vállalat céljaihoz, mind a munkakörhöz és a kollégákhoz képesek tökéletesen viszonyulni.

4. Időterv

A hiányzó képességekre állandóan, vagy csak időszakosan lesz szükség? Amennyiben állandóan, keressen főállású munkatársakat. Amennyiben csak időszakosan (pl. kezdeti piackutatáshoz), keressen külső szakértőket vagy üzleti szolgáltató vállalatokat, amelyek szerződéses alapon vehetők igénybe. Másik fontos kérdés, hogy mikor álljanak ezen képességek rendelkezésre. Ennek megtervezéséhez ossza fel a tervezett projekt kivitelezési tervét hónapokra és hetekre, és jóval előre keresse meg a feladatokra szükséges embereket. Rendelje hónapokhoz a szükséges munkakörök és a munkakört betöltő emberek számát.

5. Az emberek megtalálása

A szakemberek megtalálásához sok csatorna áll rendelkezésünkre. Általános szabályként elmondható, hogy a legsikeresebb csatorna a saját barátaink és későbbi munkatársaink ajánlása, míg a legkevésbé sikeresek a nem személyes források.

A fontosabb állások esetében fejvadászhoz is fordulhatunk. A fejvadász tipikusan az egyik legdrágább módszere az emberek megtalálásának, de gyakran nagy hatékonysággal dolgozik. A kevésbé fontos állások esetében azonban, különösen, amikor nincs pénz a szakemberek keresésére, gyakran szoktak ingyenes vagy olcsó forrásokkal dolgozni.

Ezek a következők is lehetnek:

• online állásbörzék (amelyeket előszeretettel látogatnak az internetet intenzíven használó álláskeresők)

• barátok és a barátok barátainak ajánlásai (ne feledjük el megkérdezni, hogy ismer-e az állásunkat lemondó valaki még másokat)

• szakmai szervezetek (jó programozót tudnak ajánlani az őt megfizetni nem képes web design vállalatok is)

• kör-emailek (akár jutalmat is ajánlva annak, aki elvezet az álláskereső kulcsemberhez)

• fogadások és bulik (ahol nagy számban vannak jelen a célcsoportot képviselők)

A startup környezetA legtöbb ember számára “sokk” a kezdő vállalkozások munkahelyi környezete, amelyben az egyén akarata és sikervágya az egyedüli biztosíték arra, hogy meg is fognak történni a szükséges dolgok. Ezért keressünk olyan embereket, akik nem csak nagyvállalati fejjel képesek gondolkozni, és nem válnak cselekvőképtelenné, mihelyt nem áll rendelkezésre valamennyi szükséges erőforrás. Különösen fontos ez az olyan multinacionális vállalatoktól jött munkatársak esetében, akik fontos szakmai képességeket hozhatnak be a vállalatba.

Ezeken túl jó pár olyan képesség kell még, amely által nagyon jól érzi magát az új munkatárs egy kezdő vállalkozásban:

• A gyors döntéshozatal képessége, amellyel a tények nem teljes ismerete esetén is képes döntést hozni munkatársunk – a gyorsaság végett;

• A gyakorlatias cselekvés képessége. Magyarország tele van túlzottan okos emberekkel, akik logikailag meg tudnak oldani bármely problémát. Ide azonban gyakorlati cselekvők kellenek.

• Bizonyítás- és cselekvésvágy, hogy megmutassuk a legjobb teljesítményünket;

• A nagyvállalatok anyagi komfortjának feláldozása a kihívás végett;

• Hajlandóság nagyon hosszú munkanapokra, akár 10-12 órás munkavégzésre is;

• A saját hibáink meglátásának képessége, és az igény arra, hogy állandóan tanuljunk a hibákból és a sikerekből is.

Készítsünk munkaköri leírást valamennyi megtervezett állásról. Ez nem csak a jelentkezőnek segít, hanem segíti tisztánlátásunkat is a csapatépítést illetően. Írjuk le az elvégzendő feladatokat (hozzávetőlegesen, hiszen ez mindig változni fog egy kezdő vállalkozásnál), és az ehhez szükségesnek vagy hasznosnak vélt képességeket, esetleg tanulmányokat. Mivel a kezdő vállalkozásokkal együtt növő emberekre sok különböző kihívás fog várni, fontos olyan embereket választani, akik több funkcióban is meg fogják állni a helyüket. Találjunk olyan embereket, akik jól gondolkoznak és átlátják a teendőket, de a gyakorlati megvalósításban is jeleskednek.

Ne feltétlenül akarjunk együtt dolgozni legjobb barátainkkal. Gyakorta előfordul, hogy a kezdeti fázis nehézségei vagy az első együtt-dolgozás eredményeképpen ezek a barátságok tesztelésre kerülnek, amit nem minden kapcsolat él túl.

Az egész folyamatot ne kapkodjuk el. Leendő munkatársainkkal várhatóan sokkal többet leszünk együtt, mint feleségünkkel vagy más barátainkkal. Így nagyon fontos az, hogy olyan embereket válogassunk össze, akik nem csak profi csapatként is megállják helyüket, hanem magánemberi kapcsolataikban is őszinte barátságra törekednek.

Sorozatunk következő részében a szolgáltatás marketingjéről ejtünk néhány szót.

A témáról bővebben a http://www.hungary-startup.com oldalain is olvashat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik