A kompakt gépkocsik előnyei
A felfújt óriáskombik vagy ablakos, furgonszerű egyterűek magas üléseiből könnyebb átlátni a közlekedési helyzetet. A biztonságot, erőt sugárzó “magas pozíciónál” is nagyobb erény, hogy az összehajtható/kivehető/megfordítható ülések, a furgonokra jellemzően nyíló hátsó, esetleg sínen csúszó oldalajtó jóvoltából a dinamikus családi személykocsiból egy pillanat alatt lehet áruszállítót, ha kell a szörföt, biciklit magába fogadó szabadidőjárművet varázsolni. Szükség esetén pedig, az üléseket szembefordítva, mobil “tárgyalóteremmé” alakíthatjuk az egyterűt. Méltán viseli ez a kategória külföldön a “több célú furgon” (multi purpose van – MPV) nevet.
Anyagilag is jól járunk
Az úttörő egyébként a Chrysler volt, még 1984-ben: a Voyagerrel valósította meg a nagy ötletet, igencsak sikeresen, hiszen azóta 8 millió készült abból a modellből. A sokoldalú hasznosíthatóság a magyar autósoknak is egyre vonzóbb, ezzel magyarázható, hogy az egyterűek nálunk is rohamosan terjednek. Egyetlen baja az áruk és igen magas fogyasztásuk volt! Mostanra azonban ezt is sikerült kiküszöbölni az új, olcsóbb szegmens megjelenésével, mely méltán népszerű, hiszen a középkategóriájú családi autó áráért, 3,5-4,0 millió forintért ugyanolyan dinamikát, fogyasztást, de sokkal több teret és sokoldalúbb használhatóságot nyújt. A kompakt egyterűek ára a nagy sorozatból következő olcsóbb gyártás miatt válhatott jóval alacsonyabbá; mellesleg – mint azt gyakran az elnevezésük is mutatja – legtöbbször az adott márka alsó-középkategóriás típusának padlólemezére, legalábbis fődarabjaira épülnek (Opel Astra/Zafira, Renault Megane Scenic, Citroën Xsara Picasso).
Az egyterűek kedveltsége számokban
Az egyterűek tavaly még “csak” 81 százalékos fejlődéssel, 1516 eladott példánnyal dicsekedhettek a hazai piacon, idén viszont csak az első fél évben már 1602 darab talált gazdára belőlük, több mint két és félszer annyi, mint a tavalyi első hat hónapban (589 darab).
Még látványosabb az MPV-k előretörése az első nyolc hónapot tekintve, júliusban és augusztusban ugyanis további 500 egyterűt adtak el. Valójában ennél is többet, mert a jellegében mini egyterűnek minősülő, de a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) összesítésében nem szereplő Suzuki Wagon R+-ból itthon 2463 fogyott, az egyesületi tag Citroën pedig a Xsara Picassót nem az egyterűek között, hanem az alsó-középosztályban szerepelteti.
Népszerűségi lista:1. Megane Scenic
2. Citroën Xsara Picasso
3. Opel Zafira
Nézzük a kínálatot!
Az egyterűeket egy-egy gyártó is több méretben kínálja. Az Opel a Zafira után piacra dobta mini egyterűjét, az Agilát (a Suzuki Wagon R+ ikertestvérét) is. A Toyotánál a Previa és a Picnic mellett ott van a Yaris Verso, s információink szerint a Corollának és az Avensisnek is lesz MPV-s Verso változata jövőre. A többi japán márkának már ma is teljes az MPV kínálata.
A franciáknak sincs okuk szégyenkezni. A PSA az idén hozta el a magyar piacra a Citroën Xsara Picassót, de emellett a Citroën Berlingo, a Peugeot Partner kombi-személyautó ikertestvére is szerepel a repertoárban. Emellett a Peugeot-nál (a Fiattal kooprodukcióban készülő) 806-os, az áruszállító Expert személyautó változata is sikeres.
A szegmensben meghatározó Renault is kirukkolt a nemrég kozmetikázott új Megane Scenic szabadidő-terepjárós Rx4 változatával is. A Scenic mellett a Kangoo személyautó verzióját is árusítják. (Az egyterű és a furgon nem áll messze egymástól, amit az is mutat, hogy sok egyterűnek nemcsak személyautó, hanem kétüléses áruszállító változata is kapható.)
A cikk elkészítésében Kismartoni Péter, a Renault Hungária kommunikációs vezetője volt segítségünkre.