A „Fenevad” névre keresztelt limuzinja immár eltörpül a nagyobb kaliberű, páncélozott elnöki busza mellett, amelyet az amerikai sajtó már el is keresztelt „Bus Force One”-nak az elnöki különgép elnevezése („Air Force One”) nyomán. Ráadásul ez utóbbi jelenleg odahaza pihen, Obama tanácsadói ugyanis azt javasolták az elnöknek, hogy inkább az országúton utazva keresse fel a választóit, akárcsak Ronald Reagan tette 1980-ban.
Így tehát Obama a golyóálló, elfeketített üvegű elnöki buszával vágott neki a három államot (Minnesota /Cannon Falls/, Iowa /Decorah és Peosta/, valamint Illinois /Atkinson és Alpha/) érintő kampánykörútjának, hogy lelket öntsön támogatóiba. Erre pedig szükség is van, hiszen soha nem volt még ilyen alacsony a támogatottsága.
Ráadásul a kampány apropójából Obama becsekkolt Foursquare-re, azaz regisztrálta magát a legismertebb helymeghatározó szolgáltatásra. Az amerikai elnök a közösségi médián belül már eddig is aktív volt a Facebook-on, a Twitteren és a LinkedIn-en is, de egyes politikai elemzők szerint az újraválasztásának érdekében még erre a lépésre is rászánta magát. A White House Foursquare oldalán már követni is lehet, hol tart éppen Obama háromnapos kampánykörútja.
bele kell húznia
Obama támogatottsága minden eddiginél alacsonyabb szintre, 40 százalék alá csökkent. A Gallup közvélemény-kutató intézet legfrissebb felmérése szerint az amerikaiaknak csak a 39 százaléka elégedett az elnök teljesítményével, 56 százalék pedig elégedetlen. Obama népszerűsége az év folyamán 40 százalék fölötti értékeket mutatott, és csak Oszama bin Laden májusi likvidálása után érte el az 53 százalékot. Az elnök népszerűsége az adósságplafon emeléséről megkötött egyezség ellenére tovább csökkent.
Az elől-hátul vörös és kék rendőrségi villogókkal felszerelt, lehallgathatatlan kommunikációs eszközökkel feltuningolt jármű 1,1 millió dollárjába (mintegy 205 millió forintjába) került az amerikai adófizetőknek. Ráadásul a buszból mindjárt kettő van. A kampánybuszokat a Fehér Ház és a hivatalos ellenzéki elnökjelöltek biztonságáért felelős Secret Service bérelte és alakította át. A biztonsági szolgálat azzal számolt, hogy 10 éves élettartam esetén a saját tulajdonú járművek 2,2 millió dolláros költsége jócskán megtérül. A Fehér Házért megmérkőző politikusok ugyanakkor – részben azért, mert állami tulajdonról van szó, részben pedig biztonsági okokból – nem díszíthetik fel a járműveket zászlókkal vagy kampányszlogenekkel.
Páncélozott busszal járja Amerikát – Forrás: National Post
A buszok – amelyeket akár mobil menedékként is használhat az elnök – biztonsági felszereltsége sem marad el az elnöki limuzinétól, ám a pontos paramétereiről egyelőre keveset tudni.
Ilyen az elnöki „Fenevad”
A 7,5 méter hosszú, 165 centi magas elnöki limuzin hasonló védelmet nyújt, mint egy harckocsi. Karosszériáját 20 centi vastag acél-titánium-kerámia páncél védi. A 8 tonna súlyú jármű biztonsági ablaka 8 centi vastag, kívülről golyóálló, belülről viszont vészhelyzet esetén át tudják lőni a testőrök. Az RPG- (gránátvetős), illetve vegyi támadásnak is ellenálló limuzin kevlárgumijai a lövedékektől sem “rettennek meg”: ha kilövik, akkor a tömör felnijén gurul tovább a „Fenevad”, amelyet az elnök valamennyi külföldi látogatásának helyszínére magával visz.
Az elnöki limuzin
A limuzin maximális sebessége 90 km/óra, a lökhárítójában pedig különleges kamerák és érzékelők vannak. A „Fenevad” sofőrje speciális kiképzést kap, ha azonban kilőnék, az elnököt kísérő biztonságiak akár távirányítással is mozgathatják az autót, amelyben több palack vér is található az elnök vértípusából.
Elakadt a „Fenevad”:
Bár a golyóknak ellenáll, olykor azonban kifog rajta egy-egy kapukijáró. Idén májusban Obama dublini tartózkodása idején az elnöki limuzin ugyanis elakadt (lsd. videó), amikor kihajtott a dublini amerikai követség udvarából. Az elnök és a first-lady így kénytelen volt átszállni egy másik autóba.