Üzleti tippek

Légy ismert, légy más!

Lassan másfél étvtizede a marketing, a kommunikáció és a public relations „betört” a kisvállalkozók mindennapjaiba. Ma már a pr-t sem csak sajtókommunikációra használják.

Hajlamosak vagyunk sztereotípiákban gondolkodni, ahogy a marketingre vagy a public relationsre terelődik a szó. Az előbbi hallatán legtöbben televíziós és újsághirdetésekre, kifutó termékek leárazásaira és kéretlen postai (vagy elektronikus) levelekre gondolnak. Utóbbi esetén fiatal, ápolt nyilatkozók, újságírók és fotósok hada a társított kép. Pedig az üzleti élet gyakorlata már túllépett ezeken a beidegződéseken.

Határok nélkül

Kész átverés?



Korántsem hétköznapi módszert választott a minap egy számítógépes játék forgalmazója az új program ismertetéséhez. A „városi legenda” szerint csinos, jól öltözött hölgyek elegáns férfiakhoz rohantak oda halálra vált arccal, és „Ments meg!” felkiáltással egy papírfecnit csúsztattak a zsebükbe. A papíron egy név és egy telefonszám állt. Meglepő módon a férfiak majdnem 70 százaléka felhívta a megadott számot, ahol tájékoztatták arról, hogy ez melyik játékprogram kampánya. A férfiak többsége elismerően nyilatkozott a módszer újszerűségéről, s talán nem meglepő, hogy ezek után a betelefonálók mintegy fele vásárolt is a programból. A „trükk” nemcsak az értékesítéshez járult hozzá: a cég kreativitásának is jó hírnevet szerzett.

A marketing és a pr közötti „éles határ” már a múlté. Manapság 360 fokos kommunikációról beszélünk, amelynek célja minden eszközzel, minden fronton, minden csatornán elérni a vevőt. A kommuniációs csatornák és az általuk kínált újfajta lehetőségek száma pedig csak nő.

Három földi sugárzású televíziócsatorna helyett rövidesen több tucat közül választhatunk, amelyeken a hirdetések kihagyásával magunk szerkeszthetjük a nézni kívánt műsorokat, így a tömeges hirdetések, akciók és nyílt napok helyét átveszik a blogok, a fórumok vagy a műsorokban ismét legálissá váló „bújtatott” reklámok, termékelhelyezések. Napjainkban már az sem ritka, hogy kóstoltatás helyett a cégek elegáns szórakozóhelyekre küldik ki képzett hoszteszeiket, akik „ismerkedés” közben elejtik, hogy melyik margarint használják, milyen autómárkát preferálnak, esetleg melyik sampontól csillog a hajuk.

A public relationst korábban sokan csak sajtókommunikációra használták: a közlemények, a sajtótájékoztatók a marketing kiegészítő elemeként funkcionáltak. A pr ilyen „csökkentett módú” működésének látható jelei már halványodnak, hiszen manapság a pr-eszközöket nem csupán hírverésre, hanem közvetlen értékesítés támogatására is használják.

Új generáció

„Több olyan kis- és középvállalkozóval találkoztam, aki a fiatalabb generációtól, családi vállalkozásnál éppen a gyerekektől tanulta meg az új szemlélet fontosságát” – mondja Szoboszlai Krisztina vezetési tanácsadó. A bátrak, az újítók, a szerencsések odafigyeltek a javaslatokra, az igényekre, így nem saját kárukon tapasztalták, hogy a kommunikáció céljai, formái és megjelenési csatornái bizony megváltoztak, átalakultak. Ők azok, akik az értékesítés területén az interaktív honlap alapvető jelentősége mellett fontosnak tartják a szolgáltatói tartalom állandó frissítését, a valóban új információkra épülő hírleveleket, és többen alkalmaznak blogokat is.

Az új generáció tagjai először a fiatalokat kérik meg, hogy írják bele saját blogjukba, ha elégedettek voltak a kiszolgálással, ha hasznos információra találtak, ha segítséget kaptak. Második lépésként, felbátorodva a sikeren, saját bloggal erősítik az értékesítést, egy-egy termék precíz használatát ecsetelve.

Emelkedő bevétel

„Induló vállalkozás vagyunk, nem volt elég pénzünk ahhoz, hogy a szaklapokban állandóan hirdetésekkel legyünk jelen, a direkt mailek kiküldését pedig meddő kísérletnek tartottuk a web 2.0 korában” – mondja az egyéni és kisvállalati biztonságtechnikai szoftverek fejlesztésével foglalkozó Yellow Cube Kft. ügyvezetője, Bódis Ákos. A cég tavaly év végén úgy döntött, hogy az üzletfejlesztésre fordítható összeget akkor fektetik be a leghatékonyabban, ha intenzív pr-tevékenységbe fognak, ezért egy pr-ügynökséghez fordultak.

„Úgy láttuk, hogy a klasszikus marketingmunkát önerőből is el tudjuk látni, hiszen esetünkben a legjelentősebb értékesítési csatorna a honlapunk, illetve viszonteladóink.” A honlapot szakmabeliek lévén maguk fejlesztették, illetve a viszonteladókra ható akciókat is létrehoztak. De úgy vélték, a médiához, a public relations hatékony használatához nem értenek eléggé.

A Yellow Cube esetében jó döntésnek bizonyult az intenzív pr-munka, mivel már az első hónapban komoly sajtóvisszhangra találtak a cég szoftverei, s a bevétel is meredeken emelkedett. „Nem gondoljuk, hogy a pr helyettesítheti a marketinget, de szükséges, nemcsak ismertséget szerzünk vele, hanem az értékesítésünknek is jót tesz a kommunikáció” – mondja Bódis Ákos.

A public relations szerepének átértékelődése Szoboszlai Krisztina szerint is egyre nyilvánvalóbb, egyre többen használják az értékesítés közvetlenebb támogatására. Ezzel együtt nem szabad elfeledkezni a marketing fontosságáról sem, hiszen az továbbra is segít abban, hogy termékeit, szolgáltatásait valamely cég az ügyfelei, illetve a piac igényei és saját lehetőségei alapján minél jobb költséghatékonysággal, minél nagyobb piaci részesedést elérve értékesítse. A pr-t a céget, termékeit megkülönböztető egyedi jegyek kommunikálására lehet felhasználni, ezek az elemek pedig egyre fontosabb szerepet kaphatnak az értékesítésben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik