Belföld

Átáll a budapesti tömegközlekedés

Nem csupán új menetrendje lesz ősztől a budapesti tömegközlekedésnek; az új paraméterkönyv elfogadásával egy sztrájkoktól kísért, politikai konfliktusoktól sem mentes huzavona ért véget a Budapesti Közlekedési Vállalatnál. Kisokos az új budapesti tömegközlekedéshez!

Többféle módon informálja a BKV az új menetrendről az utazóközönséget: tájékoztató füzetet terítenek városszerte 850 ezer példányban, hirdetnek az újságokban, az átállás idején pedig a legforgalmasabb buszmegállókban háromszáz munkatársuk nyújt „helyszíni segítséget”. Emellett telefonos tájékoztatás is folyik: Kiricsi Karola szóvivő automatikus üzenetét hallgathatják meg a budapestiek.

A BKV honlapján megtalálható részletes leírásból kiderül: leginkább az autóbusz-közlekedést érintik majd a változások, de módosítások várhatók a metrók, a villamosok és a trolibuszok járataiban és számozásában is. A kétlépcsős bevezetés azt jelenti, hogy egyes buszjáratok, a villamosjáratok többsége, három HÉV-vonal szerelvényei és néhány trolibusz már augusztus 21-től az új menetrend szerint indul. A többi vonalon – és a metróvonalakon – szeptember 6-tól lépnek életbe a változások.

Valami elmozdult…

A május 28-án elfogadott új paraméterkönyv kapcsán abban egyetért a tömegközlekedési vállalat és a cég tevékenységét sokat bíráló civilszervezet, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), hogy az utasok javát szolgáló döntés született a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságában.

A mindössze kétszázalékos teljesítménycsökkenést hozó átalakítás ugyanis számos fejlesztési tervet is tartalmaz. A VEKE „az utasok, a civilszervezetek és a kerületi érdekképviseletek példás összefogásának” tulajdonítja, hogy sikerült „megakadályozni az esztelen járatritkítási programot”.

Mindennek ára van

Az eredetileg hat-nyolc milliárdos megtakarítással a jelenleginél jóval nagyobb arányú, nyolc-tíz százalékos járatritkítással számoló tervekhez képest most csupán egymilliárd körül „spórol” az új menetrenddel a közlekedési cég. Ez az összeg azonban nem jelenik meg többletként idén a vállalat büdzséjében – tudta meg a FigyelőNet. Idén nullszaldóra számítanak, jövőre minimum egymilliárdos megtakarításra, „ennek következtében pedig a vállalat adósságállománya nem növekszik”.

A megtakarítás elsősorban a bér- és üzemanyagköltségek csökkenésében jelentkezik majd (például a XV. kerületbe nem az ötven percre fekvő óbudai garázsból, hanem a közeli cinkotai üzemből vezénylik majd a buszokat, így a rezsikilométerek is csökkennek, s vele az üzemanyag-fogyasztás).

A változások azonban idén pénzbe is kerülnek a BKV-nak. A szerkesztőségünkbe eljuttatott tájékoztató szerint a cég fő kiadásai között említi az utastájékoztató táblák cseréjét, szóróanyagok készítését, a kerületi és országos lapokban közölt hirdetéseket, oldaliránytáblák, térképi ábrázolások gyártását és cseréjét. A korábbi hírek szerint ehhez jöhetnek még az új megállók kialakításának költségei.

Nagyításért kattintson a képre! (Forrás: BKV)

Nagyításért kattintson a képre! (Forrás: BKV)

Kérdésünkre, hogy az eredetileg megtakarítani tervezett összeg fennmaradó öthatod részét – öt-hét milliárd forintot – honnan teremti elő a közlekedési cég, azt a tömör választ kaptuk, hogy a kérdésről „jelenleg is folynak a tárgyalások”. Idén tavasszal nyolcvanmilliárd forint volt a cég adóssága; az állományt a fővárosi közgyűlés szakbizottsága által is elfogadott beszámoló stabilnak minősítette; a veszteséget az évek során sikerült 11 milliárd forinttal lefaragni, ám ezzel még nem vált nullszaldóssá a társaság működése.

A VEKE győzelmet hirdet

A VEKE egyértelműen saját koncepciójának győzelmeként könyveli el a most életbe lépő paraméterkönyvet, amely szerintük „a budapesti utazóközönség érdekeit szolgálja”. A társaság internetes oldalán olvasható közleményükben kijelentik: „Nem csak a budapesti tömegközlekedés szétverésére irányuló szándékot sikerült megakadályoznunk, hanem konstruktív szakmai javaslataink is beépültek a Paraméterkönyvbe.”

A szakmai civilszervezet saját javaslatainak tudja be a metrók ütemesebb közlekedési rendjét – például a piros és a kék vonalon este 22 óráig 5 percenként, ezt követően üzemzárásig az eddigi negyed óra helyett tízpercenként járnak majd a szerelvények –; hasonlóképpen saját sikerükként könyvelik el a HÉV-járatok és több fontos villamos-, busz- és trolivonal közlekedésének újfajta ütemezését is.

Ám még így is javasolnak további változtatásokat. Szeretnék elérni például a szentendrei HÉV-járatok reggeli járatsűrítését a csúcsidőben , hogy a szerelvények négypercenként kövessék egymást.

Az egyes változásokról a következő oldalakra kattintva kaphat részletes információt!

—-Metrók és HÉV-vonalak—-

A metró változásai az esti közlekedést teszik komfortosabbá, hiszen némileg meghosszabbodik az üzemidő, este pedig sűrűbben járnak majd a szerelvények. A kisföldalatti üzemideje este hosszabb lesz, a Mexikói úttól 23.20-kor, a Vörösmarty térről 23.34-kor indul az utolsó járat.

A piros metró (M2) is hosszabban jár este; az Őrs vezér terétől 23.19-kor, a Déli pályaudvartól 23.24-kor indul az utolsó járat. A legfontosabb változás, hogy 22 óra után nem a megszokott negyedóránként, hanem tízpercenként közlekednek a szerelvények, egészen üzemzárásig. Hasonlóan változik a kék vonal menetrendje is, Kőbányáról 23.15 perckor, Újpest központból 23.16-kor indul az utolsó szerelvény.

A Deák térről mindkét irányba 23.35-kor startol az utolsó szerelvény, a másik irány utasait bevárva. A metrót érintő változások szeptember 6-án lépnek életbe.

HÉV-vonalak

A HÉV-járatokon több változás is életbe lép; a csepeli, a ráckevei és a gödöllői vonalon augusztus 21-étől, a szentendrei járatokon szeptember 6-ától.

Gödöllő irányába megszűnnek a mogyoródi és a kerepesi úgynevezett „betétjáratok”, minden jármű Gödöllőig közlekedik. Gödöllőre és Csömörre az első vonat a mostaninál korábban indul, az utolsó esti járat pedig később. A járatok munkanapokon este és hétvégén sűrűbben közlekednek.

(Fotó: MTI)

(Fotó: MTI)

A ráckevei HÉV-vonalon szintén megszűnnek a betétjáratok, amelyek eddig Dunaharasztiig jártak; a járatok Ráckevéig vagy Tökölig közlekednek. Változik az üzemidő is: reggel később indul (kivéve a ráckevei első járatot), este később zár a forgalom 7-13 perccel. Csúcsidőben hatkocsis szerelvény közlekedik negyedóránként.

A csepeli irányban az üzemidő módosul. A Boráros térről az első járat 4.45-kor, az utolsó 23.30-kor indul, Csepel felől 4.25 az üzemkezdet és 23.08 az üzemzárás.

A Szentendréig közlekedő szerelvényeknél is az üzemidő módosulását emeli ki a BKV. A Batthyány tér felől 4.18-kor indul és 23.43-kor zárul a közlekedés, Szentendre 3.53-kor küldi az első és 23.18-kor az utolsó járatot Budapest felé.

—-Villamosok—-

A Hungária körúton közlekedő 1, 1A villamosokat érintő legfontosabb módosulás, hogy hétvégenként Combinók szállítják az utasokat. A változás augusztus 21-től lép életbe.

A Nagykörúton a 4-6-os villamosok ugyancsak ettől a naptól közlekednek új menetrend szerint. Este mindkét járat sűrűbben jár majd, tízpercenként az eddigi negyed óra helyett. A 4-es üzemzárása korábbra esik, ez már 22.30-tól nem jár, a 6-os viszont hosszabbított üzemben „dolgozik”, egészen fél egyig jár. A változás kezdete augusztus 21.

A 2-es villamos menetrendje némileg változik, a csepeli HÉV-hez igazodik. Időpontja augusztus 21.

A Margit híd budai hídfőjét a Vörösvári úttal (az 1-es villamos egyik végállomásával) összekötő 17-es villamos napközben sűrűbben, tízpercenként közlekedik majd, este viszont ritkábban, 20 percenként jár, igazodva az utazási igényekhez, mindez augusztusi átállással.

A 18-as járat Hűvösvölgy és Savoya park között a Szabadság híd felújítása alatt, 2008 végéig változatlanul közlekedik, azzal a kitétellel, hogy este megszűnnek a Döbrentei téri betétjáratok, minden szerelvény Hűvösvölgyig jár 20 perces követési távolsággal, ugyancsak augusztus utolsó hetétől kezdődően.

Az ugyancsak Hűvösvölgyet a budai belső kerületekkel összekötő 56-os járat a Szabadság híd átadása után Hűvösvölgytől a Móricz Zsigmond körtérig közlekedik majd; a Moszkva tér és a Móricz Zsigmond körtér között a Villányi úton, a 61-es villamossal párhuzamosan. A híd átadásáig közlekedési rendje változatlan marad. Este 20 percenként követik egymást a kocsik, összehangoltan a 18-as villamossal. A változás kezdete augusztus 21-e.

A Batthyány térről induló 19-es villamost összehangolják a piros metró járataival, a villamos utolsó kocsijai este a metróhoz igazodva némileg későbben hagyják el a Batthyány teret. A változás augusztus 21-től él.

Szintén Budán a 41-es járat, a Batthyány tér – Kamaraerdei ifjúsági park között esténként ritkábban, húszpercenként közlekedik majd, szintén az augusztusi dátumtól.

(Fotó: MTI)

(Fotó: MTI)

A 28-as villamos a Blaha Lujza tér és a Kozma utcai Új köztemető között lényegesen ritkábban jár majd, reggelente 12, délutánon 15 percenként, augusztus 21-től.

A 28-as ritkulását ellensúlyozandó a 62-es villamos útvonala meghosszabbodik: a Mázsa tértől (Liget tértől) a Kőbányai úton és a Népszínház utcán át a 28-as vonalán a Blaha Lujza térig. Csak csúcsidőben közlekedik majd. Csúcsidőn kívül csak a 62A betétjárat üzemel, amely munkanap este is jár majd 23.00 óráig. Az új menetrend augusztus utolsó hetétől érvényes.

A Nagykörút pesti „hídfőjét” (Ferenc körút) a Könyves Kálmán körúttal összekötő 30-as villamos a 21-es számot kapja. A 30A pedig a 21A számot veszi fel, és a Koppány utcai Tescóig meghosszabbított útvonalon közlekedik. A hosszú 21-es csak 21 óráig jár, hétvégén pedig hajnalban sem közlekedik. Az új 21-es munkanap csúcsidőben és napközben sűrűbben, 12-15 percenként indul. A változás kezdete augusztus 21.

A 47-es és 49-es villamosok menetrendje ugyan szeptember 6-ától változik, de forgalmuk csak a Szabadság híd átadása után indul újra, várhatóan ez év végén. Ekkor azonban mindkét járat a korábbinál sűrűbben, csúcsidőben 4 percenként jár majd.

Az 59-es villamos menetrendje szeptember 6-ától módosul. Esténként és hétvégén hajnalban csak az új 59A betétjárat közlekedik Farkasrét és a Moszkva tér között. Este 15 helyett 20, hétvégén 10 helyett 12 percenként jár majd
.
—-Autóbuszok—-

A 3-as buszjárat (Móricz Zsigmond körtér – Nagytétény) száma 33-asra változik, új betétjáratot is kap 33A néven; utóbbi Nagytétény vasútállomásig közlekedik majd. Hétköznap a két járat a közös szakaszon ugyanolyan sűrűn jár, mint a régi 3-as, hétvégén pedig sűrűbben, 10 percenként. A változás kezdete: szeptember 6.

A gyors (piros) 3-as járat a 33E számot kapja, XXII. kerületben új megállói is lesznek majd, új területeket elérve ezáltal szeptember 6-tól.

A ma Pasarét és a Március 15. tér között közlekedő 5-ös autóbusz meghosszabbított útvonalon, több járat útvonalát is érintve közlekedik Rákospalotáig (Kossuth utca). Az Erzsébet hídtól a Rákóczi úton halad a Keleti pályaudvarig, majd onnan a mai 67V vonalán a Mézeskalács térig, onnan pedig részben a mai 25-öshöz hasonló útvonalon éri el Rákospalotát. A reggeli csúcsidőben 7-8, napközben 10, délután 8-9, hétvégén 15 percenként közlekedik. A változás kezdete: szeptember 6-a.

A Nyugati pályaudvart Óbudával összekötő 6-os busz új száma 206. Hétvégén nem közlekedik, helyette a 109-es jár majd, Óbuda Bogdáni út és Kőbánya városközpont között. Késő este 20 percenként közlekedik. Az átállás időpontja augusztus 21. A 109-es járat egyébként hétvégén a 9-es buszt is pótolja Kőbánya városközpont és a Deák tér között.

Augusztus 21-én vált arculatot a 7-es és a 73-as buszcsalád is. A „fekete 7-es” számozása nem változik, viszont késő este 15 helyett 20 perc lesz a követési ideje. A piros 7-es új számozása 7E. Esténként ritkábban (20 percenként) jár majd, vasárnap délután viszont sűrűbben közlekedik. A régi (fekete) 73-as száma 173-ra változik, késő este húsz percre nő a követési idő. A gyors (piros) 173-as járat új száma 173 E, a reggeli csúcsidőben sűrűbben közlekedik. Hétvégenként is jár, a késő este is órákban 20 percenként érkezik.

A hetes buszcsalád életében kevés változás lesz (Fotó: MTI)

A hetes buszcsalád életében kevés változás lesz (Fotó: MTI)

A budai oldalon több hegyvidéki és környéki buszjárat is módosul, köztük a 21-es, 22-es, 90-es járatok, valamennyi augusztus 21-ével. A régi „fekete 21-es új száma 90A lesz; csúcsidőben nem közlekedik, ilyenkor a Moszkva tér és a Normafa között a „régi 90-es” közlekedik (ennek számozása és útvonala sem változik) 7-8 percenként.

A gyors (piros) 21-es új száma 190-es lesz; üzemideje jelentősen meghosszabbodik.

A Moszkva tér és Budakeszi közötti gyors (piros) 22-es csak munkanapokon és a reggeli csúcsidőben közlekedik majd szeptember 6-ától, számozása 22E-re változik. A mostani „fekete 22-es” alapjárat marad, számozása nem változik, csúcsidőben az új 222-essel összehangoltan közlekedik majd. A délutáni csúcsidőben – pótolva a gyorsjárat hiányát – lényegesen sűrűbben, 3 percenként indul. Az újonnan kreált 222-es a Moszkva tér és Budakeszi (Honfoglalás sétány) között közlekedik. Útvonala nagyrészt megegyezik a 22-es autóbuszéval, Budakeszin a Fő utcától a Temető út – Márity László út útvonalon halad mindkét irányba, így kihagyja a 22-es utolsó három megállóját (Városháza, Erdő utca, Táncsics M. utca végállomás). Budapesten belüli vonala a Moszkva tér felé megegyezik a 22-esével, Budakeszi irányába azonban a Budakeszi út – Zugligeti út – Kuruclesi út – Budakeszi út útvonalon közlekedik, a megszűnő 158-as autóbuszt is pótolva. Csak csúcsidőben jár majd, 15 percenként, a 22-essel összehangolva.

A pesti oldalon a kék metró újpesti és a kisföldalatti mexikói úti végállomását összekötő piros 25A gyorsjárat új száma 25-ös, és alapjárat lesz, minden megállóban megáll; emellett egész nap közlekedik, hét közben 10, hétvégenként 15 percenként. Az eddigi „fekete 25-ös” járat megszűnik; részben az új 25-ös, részben a Budáról (Pasarét) hosszabbítva járó 5-ös pótolja útvonala egy-egy szakaszán. Az átállás szeptember 6-án történik.

A 30-as járat számozása marad, hosszabbított útvonalon jár; a Szondi utcától a 122-es útvonalán Káposztásmegyer, Mogyoródi-patakig. Korábbi útvonalán, a Szondi utcáig a 30A betétjárat közlekedik. Munkanapokon csuklós autóbuszokkal szállítják az utasokat. A 30–30A együttes járatsűrűsége a közös szakaszon reggel 5, napközben 10, délután 7-8 perc lesz. Új menetrend szeptember 6-tól!

A Rákoskeresztúr-Pestszentlőrinc között 80-as és a Rákoskeresztúr – Rákoscsaba újtelep közötti 198-as autóbusz összekötésével létrejövő új 198-as autóbusz Rákoscsaba-Újtelep, Tóalmás utca és a Dél-pesti autóbuszgarázs között közlekedik. Útvonala Rákoskeresztúr városközpont és a Tóalmás utca között mindkét irányban megegyezik a régi 198-aséval. Új menetrend szeptember 6-ától.
A gyors (piros) 122-es új száma 122-esre vált szeptember 6-ától. Csak a két csúcsidőszakban közlekedik, hétvégén sem jár, helyét a 30-as busz veszi át.

A szeptembertől meghosszabbított vonalon járó 123-as busz a Szentlőrinci úti lakóteleptől a soroksári Auchanig közlekedik, eredeti útvonalán pedig betétjárat közlekedik 123A jelzéssel. Ideiglenesen, 2008 végéig sűrítve jár, napközben 30 percenként közlekedik az áruházhoz. A 123-as és a 123A összehangolt menetrend szerint közlekedik.

A piros 170-es (gyors) járat Rákospalota és Újpest központ végállomás között számozását 170-esre változtatja, munkanapokon fél óra helyett húszpercenként jár, hétvégén szombat délután és vasárnap egész nap közlekedik 20 perces követéssel. A változás kezdete szeptember 6.

Az Őrs vezér tere – Rákoscsaba újtelep közötti gyors (piros) 176-os száma 176E-re változik augusztus 21-től. Továbbra is csak csúcsidőszakokban jár, reggel 10, délután 12 percenként. Útvonala megváltozik. Az Örs vezér tere és Rákoscsaba-Újtelep, Tóalmás utca között közlekedik. A Cinkotai úttól a Gyöngytyúk utca – XVII. utca – XVIII. utca – Diadal utca – Bártfai utca – Szent Imre herceg útja – Tarcsai út útvonalon halad a Tóalmás utca végállomásig. Visszafelé a Szent Imre herceg útja – Liget sor – Ferihegyi út – XVII. utca útvonalon közlekedik.

A Kosztolányi Dezső tér – Törökbálint közötti gyors (piros) 172-esnek csak a számozása lesz más (172E) augusztus 21-től. A 199-es új járat, amely a megszűnő 154, 154A, 154B járatokat váltja fel, Kispest, Határ út és Kispest, Vas Gereben utca között közlekedik szeptember 6-tól.

—-Trolik—-

A trolijáratok egy része meghosszabbodik, némelyek megszűnnek vagy rövidülnek, mások menetrendi sűrűsége változik. Számozásuk azonban alig módosul.

A 70-es (agusztus 21-től), a 72-es (szeptember 6-tól) esténként 15 percről 20 percre nyújtja a követési idejét.

A 74-es augusztus 21-től némileg sűríti járatait; esténként 15 helyett 10 percenként, hétvégén 12 perc helyett tízpercenként indul a végállomásokról. A 74A sűrűbben jár, este viszont egy órával tovább, 21.00 óráig közlekedik augusztus 21-től.

A 75-ös troli útvonala a Váci úttól – a 79-es trolibusz vonalán – a Jászai Mari térig hosszabbodik augusztus 21-től. Ezzel pótolja a 75-ös mai végállomásáig rövidülő 79-est. A 76-77-es menetrendje csupán némileg módosul szeptember 6-ától. A 78-as járat a 70-essel összehangoltan közlekedik. Este tovább jár, egészen 23 óráig. A változás kezdete augusztus 21.

A 79-es útvonala augusztus 21-től lerövidül, csak a 75-ös trolibusz mai, Váci úti (Dózsa György út, metró állomás) végállomásáig közlekedik. Ritkul is, csúcsidőben is csak 9-10 percenként indul. Hétfőtől szombatig 6 és 21 óra között, vasárnap pedig 8 és 21 óra között jár.

(Fotó: MTI)

(Fotó: MTI)

A 80-as troli hétköznap este és hétvégén egész nap az Örs vezér teréig jár, a Csertő utcától a 81-est is pótolva. A Baross tértől a Csertő utcáig a 80A betétjárat közlekedik. Utóbbi csak munkanapokon hajnaltól kora estig, napközben 7-8 percenként. A meghosszabbított 80-as este 10, szombaton 6, vasárnap 7-8 percenként közlekedik. Az átállás szeptember 6-tól kezdődik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik