Belföld

BMW Z4 – a kifinomult roadster

A BMW új roadstere a Z4-es újszerű formavilágával az egyik legizgalmasabb sportkocsi a piacon.

Szeptember végén mutatják be a Párizsi Autószalonon a BMW Z4-est, a nagysikerű Z3 utódját. A kétüléses roadster teljes mértékben új fejlesztés, technikailag nem kötődik a rendkívül sikeres közel háromszázezer példányban készült elődhöz. Ennek nyomatékosítása érdekében az új modell típusjelzése is eltér. A Z4-es egy érettebb, kifinomultabb konstrukció, ami már kinőtt a Mazda MX-5 által definiált olcsó roadster kategóriából.

Agresszív formák

BMW Z4 – a kifinomult roadster 1Az új modell nem tekinthető a Z3 egyenes ági leszármazottjának, de a rendkívül jól eltalált, tetszetős arányait szinte érintetlenül örökölte. Ennek köszönhetően megmaradt a hosszú motorháztető, rövid hátsó és az alacsony üléspozíció sikeres kombinációja. A karosszéria formaterve tovább halad a Chris Bangle által kijelölt úton. Ennek eredményeként szakítottak az előd gömbölyded vonalaival. A 7-es sorozatnál visszafogottabb design határozott ívekkel és erős kontúrokkal operál. A lángoló felületnek nevezett formatervezési elvnek megfelelően a karosszérián homorú és domború felületek, kemény élek és lágy domborítások váltják egymást, melynek köszönhetően a Z4 álló helyzetben is rendkívüli agresszivitást sugároz. Az olyan apró részletmegoldásokra is nagy figyelmet fordítottak, mint az oldalsó irányjelző, ami az embléma mögött diszkréten megbújva nem csúfítja a karosszéria szép vonalvezetését.

A BMW elsősorban a kisebb súly miatt továbbra is kitart a vászontető mellett. Az üvegből készült, fűthető hátsó szélvédőt tartalmazó ponyva Z alakban csukódik. A helytakarékos mozgatómechanizmusnak köszönhetően a csomagoknak a kategóriában szokatlanul nagy 260 literes hely marad, ami elegendő akár két golfzsák tárolására is.

Technika

BMW Z4 – a kifinomult roadster 2A BMW az új roadsterrel már nem követi el azt a hibát, mint az előddel. A Z3 ugyanis megpróbált két kategóriában is hódítani, és ezért a márkához méltatlan négy hengeres kisteljesítményű motorok is szerepeltek kínálatában. A Z4 két igazán tradicionális hathengeres erőforrást kapott. A 3.0i-ben 3 literes 231 lóerős motor trónol, míg a 2.5i típust 2,5 literes 192 lóerős aggregát hajtja. Az erősebb változathoz hat, a gyengébbhez ötsebességes kéziváltó jár, de mindkettőhöz választható a Steptronic fantázianevű ötfokozatú kézzel is kapcsolható automataváltó.

80 milliszekundumA Z4-es modellbe is rendelhető lesz a második generációs SMG (Sequenzielle M-Getriebe) váltó, amit csak a különösen sportos modellekbe szerel a BMW. A rendszer egy hagyományos hatfokozatú váltóra épül, ezt kombinálták egy speciális elektromechanikus működtetéssel. A rendkívül profi szerkezetnek mindössze 80 milliszekundumra van szüksége a váltáshoz. Ez a valóságban azt jelenti, hogy gáz elvétel nélkül lehet fokozatot kapcsolni, akár a váltókarral, akár az F-1 stílusú kormány mögötti kapcsolókkal. A rendszer másik érdekessége az a program, amivel képes a maximális gyorsulást biztosítani, ennek köszönhetően, bárki képes a katalógusokban megadott értékek reprodukálására.

Az igazán sportos vevőknek egy csemegét is tartogatnak a bajorok. Jövőre ugyanis rendelhető lesz az M3-asból ismert szekvenciálisan kapcsolható tisztán mechanikus (SMG) váltó. Ehhez a szerkezethez tökéletesen illeszkedik a kérésre beépítésre kerülő Dynamic Drive Control nevű rendszer. Ez a berendezés a “sport” feliratú gomb megnyomásakor megváltoztatja az autó néhány rendszerének hangolását. Ilyenkor még progresszívabbá válik az elektronikus gázpedál, melynek köszönhetően a motor közvetlenebbül reagál. Sportosabb programot kap az automataváltó is, az elektromos kormányszervó pedig csökkenti a rásegítés mértékét.

A sportos menettulajdonságokat a 3-as sorozatból származó, de természetesen a Z4 karakteréhez hangolt, elől McPherson, hátul több lengőkaros, szélesített nyomtávú futómű biztosítja. A tökéletes 50-50 %-os súlyelosztás, és a tradicionális hátsókerékhajtás kombinációja fantasztikus vezetési élményt garantál. A biztonságról többek között a BMW új fejlesztésű fékhatáscsökkenés mentes fékrendszere gondoskodik. A Z4-esen emellett szériafelszerelés a defekt-mentes gumiabroncs és a dinamikus stabilitás-kontroll (DSC).

Sportos beltér

BMW Z4 – a kifinomult roadster 3A roadster utasterében minden kezelőszerv “BMW-sen” ergonomikus. A sportos atmoszférát a műszerfal hatalmas alumínium berakása, a háromküllős bőrbevonatú sportkormány, és a rendkívül jó oldaltartást biztosító ülések garantálják. A kényelmi felszerelések terén a legújabb trendet követve megtalálható az autóban szinte minden elektronikai berendezés, az első osztályú audio rendszertől kezdve a digitális kétzónás klímán át a telefonnal kombinált navigációs rendszerig.

A Z4-est az elődhöz hasonlóan Amerikában gyártják majd, az európai értékesítés a tervek szerint 2003 tavaszán kezdődik. Az új roadsternek várhatóan komoly konkurenciával kell számolnia, hiszen megújul a Porsche Boxter és az Audi TT , de az ősi rivális a Mercedes is készül az új SLK-val.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik