Belföld

Renault Vel Satis – a formabontó

A Renault elhatározta, hogy beszáll a felsőkategóriás szegmens elit csoportjába. Újraértelmezte azonban a nagykategóriás limuzin fogalmát, és egy igazán extrém, ám nagyon praktikus autót alkotott.

Formabontó karosszériával lép piacra a Renault luxusautója, a Vel Satis. A formai kiképzéssel a Renault minden tradíciónak hátat fordított, és teljesen új oldalról közelítette meg a nagykategória design alapjait. Dinamikus, de ugyanakkor letisztult vonalak jellemzik az autót, a feltűnő hűtőrácstól az arányos márkajelzésig, a kocsi tömör hátuljától a hatalmas hátsó ablakig. A kocsi egészében nézve, meglepően merész aszimmetrikus formákat alkalmazó körvonalában is harmonikus, kiegyensúlyozott képet ad. A Vel Satis egyedi jelenség, és a nemzetközi trenddel ellenkező formatervű modell.

Renault Vel Satis – a formabontó 1Rombuszstratégia

A “járt utat a járatlanért mindig hagyd el” stratégiával a rombuszemblémás francia márka sokszor szerzett komoly lépéselőnyt. R4, R16, Espace, Twingo, Scénic – megannyi formabontó, ám sikeres Renault modell. A Vel Satis is szakít a kategóriában megszokott háromterű (motortér, utastér, csomagtér) sedan karosszériával. Louis Schweitzer, a Renault igazgatója a következő gondolatokat fűzte a nonkomformista modellhez: “A Vel Satis megalkotásával a Renault merész, ugyanakkor gondosan kiszámított lépésre szánta el magát. Merész azért, mert a Vel Satis kilóg a hagyományos, négyajtós autók közül, így követi a cég hagyományos törekvését az innovatív design irányába. Egyúttal azonban gondosan kiszámított, mivel felvonultatja egy kiváló minőségű autó minden elengedhetetlen tulajdonságát a minőség, a kifinomultság, a felszereltség, a kényelem, a vezetési élvezet, az erő és a szolgáltatások terén egyaránt”.

Renault Vel Satis – a formabontó 2Fa, bőr és igényesség. Ez jellemzi a Vel Satis belső terét. Az egyéni és egyedi stílusban alkalmazott eredeti fa és bőr anyagok meleg és nyugodt érzést sugároznak. A legtöbb osztálytárssal ellentétben a Renault letért a sötét bőr és fa belső kialakításról. Világos árnyalatok, lágy vonalak a jellemzőek, a Conolly bőr üléshuzatok pedig ehhez igazodnak. A sebességváltókar bőr- és faborítást kapott. A műszerfal kékes fénnyel világító részei érdekes, de a szemnek semmiképpen nem zavaró érzést keltenek. Összességében elmondható, hogy a belső szép, de nem okoz akkora meglepetést, mint a külső forma.

Renault Vel Satis – a formabontó 3Avantime, az új kupékoncepció

Bátor formatervével és szokatlan felépítésével az Avantime felfrissíti a kupékoncepciót. Érdekesség, hogy középső tetőoszlop nélküli karosszériájának felső része alumíniumból készül. Újszerű, magas jellegének köszönhetően szokatlanul tágas és világos az utastér, s ez tovább fokozható a panoráma üvegtetővel. Az autó tervezésénél ezenkívül még a magas műszaki színvonalat, az elsőrangú passzív biztonságot és a megbízhatóságot tűzték ki célul.

Avantime, az új kupékoncepcióA kupé stílusú, avantgárd vonalú Avantime teljesen új szellemben született, a Vel Satishoz hasonlóan. A kissé fura autó háromajtós, de nem klasszikus kupé, inkább az egyterűek designját követi. A Renault-nak sikerült teljesen egyedi formát kitalálnia, amelyben sikeresen ötvöződik az elegancia, a buszlimuzinokra jellemző tágasság és a háromajtós kocsiszekrényre jellemző kompaktság.

Ennél a modellnél inkább a rugalmasságra és kellemes vezetésre figyeltek oda, mint a nagy teljesítményre. Ebbe is választható a kétliteres turbós benzines erőforrás, a nagyobb 3.5-ös viszont nem. Helyette egy 2.9 literes 207 lóerős V6-os muzsikál a motortérben, amely 285 Nm-es nyomaték leadására képes. A 2.2 literes common-rail rendszerű turbódízel is választható, itt is 150 lóerőt teljesít. Az erőforrásokhoz itt is hatsebességes manuális váltó és ötfokozatú automata választható, ez utóbbi szintén a szuperintelligens Proactive automatikus váltómű. A 3 literes benzines Avantime-változat árcéduláján 11,5 millió forint szerepel.

Renault Vel Satis – a formabontó 4Erőforrások

A kocsi két motorral kapható. A benzines motor 3,5 literes V6-os, a Renault-Nissan szövetség első közös “gyermeke”. Maximálisan 170 kW (235 lóerő) felszabadítására lesz képes 6000-es percenkénti fordulat mellett. A nyomatéki görbe minden sebesség mellett optimális kialakítása érdekében változtatható szívószelep vezérlést alkalmaztak. A maximálisan rendelkezésre álló nyomaték 330 Nm, 3600-as percenkénti fordulaton.

A dízel erőforrás háromliteres, szintén V6-os 24 szelepes közös nyomócsöves aggregát. A motor nemcsak kis méreteivel, de a blokkban és a hengerfejben alkalmazott alumínium miatt kis súlyával is jeleskedik. Ez mind hozzájárul a kisebb fogyasztás eléréséhez is. A dízel maximálisan 130 kW (260 lóerő) leadására képes és 350 Nm-es legnagyobb nyomatéka már 1800-as percenkénti fordulaton rendelkezésre áll.

Kényelem és biztonságA Vel Satis nem szűkölködik kényelmi és biztonsági felszerelések terén sem, a tervezők a legfrissebb technikai újdonságokat is beépítették. A haladás komfortját és kényelmét segíti az adaptív követésvezérlő rendszer. Ez automatikusan a Vel Satis előtt haladó jármű sebességéhez igazítja a kocsi sebességét egy követő radar segítségével. Automata fényszóró, esőre kapcsoló ablaktörlők, parkolóradar, belülről nyitható tankzáró ajtó (sapka helyett), ESP, gumiabroncs légnyomás-érzékelő, adaptívan leeresztő első légzsákok, négy oldallégzsák, függönylégzsákok és vészfékasszisztens is tartozik a Vel Satis-hoz.

Felszereltség és árak

Akárcsak a Laguna esetében, a Vel Satisnál is a Renault-kártya helyettesíti a hagyományos indítókulcsot. A Vel Satis első ülései rendhagyó módon nem két, hanem három részből állnak. A párnázat, háttámla, felsőrész egység nagyobb ergonómiai kényelmet biztosít. Az ötféle elektromos ülésbeállításból négy tárolható el a memóriában, a vezető minél kényelmesebb pozíciójának biztosítása érdekében. Az ülések hárompontos biztonsági övekkel vannak felszerelve.

Ha már beültünk a kocsiba, nincs más dolgunk, mint a kártya olvasóba helyezése, és a motor indítása a Start gombbal. A Renault innovációja az automata rögzítőfék, amely a motor leállításakor automatikusan bekapcsol, és az indításkor kiold.

Az autókat már forgalmazzák Magyarországon is, így bármelyik Renault kereskedésben meg lehet őket rendelni. A Vel Satist háromféle felszereltséggel lehet megvásárolni, a legegyszerűbb Expression 2,0 Turbo valamivel több mint 9 millió forintba kerül. A csúcsváltozat, az Initiale 3,5 V6 már jóval borsosabb áron (több mint 13 millió forint) kapható, de ebben már szinte minden benne van, még az automata váltó is. Érdekes, hogy a hasonló felszereltségű háromezres turbódízel is ugyanennyibe kerül, tehát akár ezt is lehet csúcsváltozatnak tekinteni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik