Gazdaság

Az EU mégsem fizetné a 4-es metró 80 százalékát

Megbukhat a 4-es metró projektje, miután az Európai Bizottság meglehetősen szigorú feltételekkel, a vártnál sokkal kisebb mértékben finanszírozná a 470-500 milliárdos beruházást – értesült az Index városházi és brüsszeli forrásokból.

A tervek elkészítésekor arra számítottak, hogy az eredeti becslésekkel szemben horribilis költségtúllépéstől szenvedő projekt nem terheli meg a központi költségvetést, de az állam a konvergencia program miatt nem is vállalhatja be a több évtizede elavult, bevallottan rossz tervekkel rendelkező projektet. Ennek megfelelően arra számítottak, hogy az unió majd állja a költségeket

Az Index azonban úgy tudja, hogy az Európai Bizottság delegációja és a magyar tárgyalófél álláspontja, “finoman fogalmazva” is igen messze van egymástól. Információik szerint az unió 400-500 millió eurót (100-120 milliárd forintot) meghaladó mértékben nem támogatná a projekt első szakaszát, a Bosnyák tér és Baross tér közötti második szakaszról pedig, legalábbis a beruházás első körében, hallani sem akarnak. (A kormány és a főváros eredeti elképzelései szerint a Közopban 340 milliárd forinttal szereplő metrót az Unió 70-80 százalékban, 240-270 milliárd forinttal támogatta volna.)



Az EU mégsem fizetné a 4-es metró 80 százalékát 1

A 4-es metró építkezési munkálatai az Etele téren (fotó: MTI)


A horribilis költségtúllépések, felülárazások miatt csak az alagút fúrásának (60-70 milliárd forint), a biztosítóberendezéseknek (40 milliárd), illetve a szerelvények beszerzésének (30-40 milliárd) finanszírozását vállalná 80, illetve 50 százalékos mértékben, az állomások megépítését (összesen 14) nem, vagy csak sokkal csekélyebb mértékben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik