Gazdaság

Kötelező: erősödött a díjverseny

A szombaton közzétett tarifák beigazolták a várakozásokat: a díjverseny fokozódott, a kedvezmények rendszere még bonyolultabb lett, de a díjak összességében inkább lefelé mentek – állítja a FigyelőNet rendelkezésére bocsátott piacelemzésében a biztositas.hu internetes biztosításközvetítő cég.

Néhány szélsőséges példa

• Vegyünk egy 25 évnél fiatalabb budapesti férfit, 851-1150 köbcentiméteres motorú kocsijával. Az ő kgfb díja 2006-ban új ügyfélként a MÁV-nál 30 898, az Uniqánál viszont 142 850 forint lenne. A többi biztosító a két összeg közötti díjért biztosítaná őt.
• Ugyanez a férfi ugyanekkora autóval kevesebbet fizetne, ha vidéken (megyeszékhelyen) élne: 24 076 forintot a MÁV-nál, és 109846 forintot az Uniqánál.
• Nézzük meg egy 42 éves férfi példáját, aki Budapesten él és 1501-2000 köbcentis autóval jár. Jövő évi legalacsonyabb díja a Groupamánál 63 432, legmagasabb pedig az Unionnál lenne, 128 294 forint.
• Ha ugyanez a férfi vidéken (megyeszékhelyen) él, akkor számára szintén a Groupama kínálja a legkedvezőbb díjat, 41 832 forintosat, és az Union a legdrágábbat, 115 465 forintért.

 

A szolgáltatás

A kgfb fedezetet (limiteket) a kormányrendelet határozza meg. Ez jelenleg 500 millió forint dologi és 1250 millió forint személyi sérülés esetére. E mellé, egyes biztosítók tavaly óta 5-15 ezer forint értékű kiegészítő fedezeteket nyújtanak, külön díjért vagy ingyen. A kötelezőhöz kapcsolt többletszolgáltatásokat (például az ügyfélszolgálat elérhetőségét vagy a szervizkapcsolatokat) egyes online alkuszcégek is minősítik, érdemes efelől is tájékozódni, még akkor is, ha a jobb szolgáltatást nem maga a díjfizető fogja élvezni, hanem az általa okozott balesetet elszenvedő ügyfél.

Első ránézésre úgy tűnik, hogy a tavalyi szabálytalanságok idén nem ismétlődtek meg, eltűntek a gumitarifák, csak a flottadíjaknál maradtak meg a megszokott „tól-ig” kedvezmények, de ezek ellen a felügyelet eddig sem emelt kifogást. A tavaly meglévő ügyfeleinek csak indextényezőt közzétevő Allianz idén is csak indextáblát tett közzé, az azonban, hogy ehhez az OTP Garancia is csatlakozott, a jövőre nézve előrevetíti ennek a technikának a tömeges megjelenését – mutat rá lapunkhoz eljuttatott piacelemző összeállításában a biztositas.hu online alkuszcég.

Sokasodtak a kedvezmények

A díjszámítás, ha lehet, idén még bonyolultabbá vált, mint az előző években. Ezért a kedvezmények bonyolult rendszere tehető felelőssé, miután a biztosítók számos keresztszabályt építettek be, vagyis kikötik azt, hogy egyes kedvezmények mely másikkal együtt alkalmazhatók, vagy éppen mely harmadikkal nem.

A korábbi kedvezmények megmaradtak, és melléjük néhány új is érkezett. Ezek közül a legjelentősebb az idén öt biztosítónál, esetenként komoly volumenben megjelenő online kedvezmény. A legmagasabb (30 százalékos) diszkontot online kötés esetén a MÁV adja, 5-10 százalékosat a Garancia, 10 százalékosat a TIR, 6 százalékosat az Union és 0-5 százalékosat az Allianz.

Külön érdekesség, hogy a fenti biztosítók oldalain nincs online szerződéskötési lehetőség, tehát ezen biztosítók az internetes alkuszi oldalakra hárítva az átszerződés feladatait igyekeznek állományukat növelni.

Mennyit lehet spórolni?

A biztosítók – a kiélezett díjversenynek köszönhetően – általában infláció alatt emeltek, portfóliószinten mintegy 1,5-2 százalékkal. Ha ehhez hozzávesszük a különböző új kedvezményeket (5-10-15-30 százalék), már ki is derül, hogy a díjak lefelé mentek a tavalyihoz képest. Az egyes biztosítók díjai között ugyanakkor jelentős különbségek vannak, ami további megtakarításra ad lehetőséget.

2003-2004 es szezonban az átkötők átlagos megtakarítása 16 ezer, míg 2004-2005-ben már 18 ezer forint volt. Áttekintve az idei kedvezményözönt, 20-25 ezer forintos átlagos megtakarításra lehet számítani a váltók közti átlagban. A minden biztosítottra vetített átlagos megtakarítási lehetőség becslésünk szerint mintegy 10 ezer forint körül alakul.

A kötelező díjtömeg piaci összesítésben idén 127 milliárd körül várható. Persze nem fog mindenki ahhoz a biztosítóhoz szerződni, aki számára a legjobb díjat adja, de az elméletileg megtakarítható a 3,6 milliárd forint (3,6 millió autós fejenként 10 ezret) így is jelentős. Mivel ez a szám 2004-2005-ben még csak 20 milliárd forint volt, látható, hogy a díjverseny az idén is tovább fokozódott.

Csalogatják az újakat

Érdekesség, hogy míg néhány évvel ezelőtt gyakorlat volt, hogy a biztosítók az új ügyfeleknek jóval drágább díjon kínálták a kötelezőt, mint régi ügyfeleiknek, addig mára ez az új belépői kedvezményeknek köszönhetően teljesen megfordult. Ez azt eredményezi, hogy esetenként az ügyfél jobban járhat, ha régi biztosítását felmondva, ugyanoda szerződik vissza.

Ha eltekintünk az online kedvezményektől, nincs nagy változás az előző évekhez képest. Szinte minden biztosítónak van egy-két szegmense, melyben a legkedvezőbb díjat adja. Ha az online kedvezményeket is figyelembe vesszük, akkor viszont idén a MÁV mindent visz. Legalább is majdnem mindent: 30 év alatt, mind Budapesten, mind vidéken a legalacsonyabb díjat számítja fel. A MÁV-tarifa sajátossága ugyanis, hogy nem differenciál korcsoportonként, így nem bünteti a fiatalokat. Amellett pedig, hogy Budapesten az online díjkedvezményének köszönhetően a legjobb díjat adja, a vidéki díjtáblája is – mely 2005-ben még nem számított versenyképesnek – 2006-ra már szintén igen kedvező. A MÁV díjaihoz egyébként – lévén, hogy egyesületről van szó – az egyesületi tagdajat is hozzá kell számolni, ami egy évre 2000 forint (a KÖBE esetében 1200, a TIR viszont magánszemélyeknél nem számít fel tagdíjat).

Az egyéb kategóriájú középkorúaknál fordul a kocka, innen kezdve Budapesten kívül egyre versenyképesebbek a Groupama, a TIR, a Posta és az Argosz díjai, elolvasztva a MÁV előnyét.

Akik a pótdíjakat fizetik

A biztosítók mindegyike alkalmaz „használat jelleg” pótdíjat, általában a bérgépjárművekre, taxikra, oktatókocsikra és a veszélyes árú szállítását végző járművekre. Az alkalmazott pótdíjak akár 100 százalékosak is lehetnek. Mivel ezen járművek nem a kisköbcentis kategóriából kerülnek ki általában, a díjuk a magasabbak közé tartozik. Erre jön rá még a pótdíj, mely az egyébként is magas díjat tovább növeli.

A normál használatú járműveknél tapasztalható díjcsökkenés, itt még nagyobb mértékben jelentkezik, miáltal érdemes ezen autósoknak is megfontolniuk, váltanak-e kedvezőbbre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik