Élet-Stílus

Hány arca van a Facebooknak?

„Nem lehet 500 millió barátod ellenségek nélkül” – hirdeti a közösségi oldal történetét taglaló film. Mit adhat a Facebook, amit más nem?

Az alapítók szemszögéből nézve, a jelenleg éppen 666 millió felhasználóval rendelkező oldal gazdagságot, hatalmat és sikert. Az amerikai álmot. A Facebook „atyjának” Mark Zuckerbergnek – aki még mindig csak 26 éves – például a Forbes magazin listáin több említésre méltó helyet. 6,8 milliárd dolláros vagyonával a világ 212. leggazdagabbja, aki hazájában a 35. és, ami legalább ilyen fontos a 40. legbefolyásosabb.

Itt kell dolgozni (klikk a galériához)

Itt kell dolgozni (klikk a galériához)

A hirdetőknek

A weben a Facebook befogta a Google sokáig megingathatatlannak tűnő elsőségét. A közösségi óriás most már nyerésre áll. Július óta az oldal látogatásainak száma meghaladja a Google-ét. (A Google-nél egyébként nem lehetnek nyugodtak, nemcsak beelőzött a Facebook, vesztett is számaiból a Google).
A Facebook jövőjének záloga a hirdetői potenciál. A rendszer lényegét képező interaktivitás, a „lájkolás” elképesztően hatékony marketing eszköz. A lényeg rég nem az, hogy a barátaink tudják, hogy mit szeretünk, hanem, hogy a hirdetők is tudják mit szeretünk. Mindez a Google hirdetési modelljénél is hatékonyabb, hiszen a Facebookon a baráti beszélgetések része a reklám.

Hány arca van a Facebooknak? 2A számok nyelvén, csak az utolsó negyedévét vizsgálva az oldal ott tart, hogy az amerikai online reklámpiacon minden negyedik hirdetést a Facebookon keresztül kattintják le. A cég bevételeiről nincsenek ugyan nyilvános adatok, de júniusban a Reuters 800 millió dollárra becsülte a 2009-es évi bevételeit.

Mi lesz veled “Fácse”?

A Facebook egyik legnagyobb kérdése mikor viszik tőzsdére. Amíg ez nem történik meg, a részvényeivel csak limitáltan kereskedhetnek a tulajdonos-alkalmazottak, a SecondMarket vagy a SharesPost másodpiaci szolgáltatókon keresztül. (A SharePost magánrészvényeseknek közvetít pénzes befektetőket).

A legnagyobb közösségi szájtok értéke a SharePost szerint:
Facebook: 37,5 milliárd dollár
Twitter: 3,3 milliárd dollár
LinkedIn: 2,04 miliárd dollár

A Facebook befektetői a fenti összegek fényében, a várható 2012-es tőzsdei bevezetésben bízva úgy kalkulálhatnak, hogy az oldal piaci értéke a jelenlegi fejlődési ütemet tartva, meghaladja majd a 40 milliárd dollárt. (A becslés a cég jelenlegi és jövőbeni bevételein és profitján valamint az iparágban hasonlóan virágzó egyéb befektetéseken (Google) számoltak.) De vannak ennél merészebb becslések is, a Merrill Lynch és a Goldman Sachs internetes befektetési elemzője korábban az oldal értéket 59 milliárd dollárra becsülte 2011-re és 100 milliárdosra 2020-ra.

Nem rossz üzlet

A befektetők mellett, dolgozni sem rossz üzlet a Facebooknál. Hogy mennyit is lehet keresni egy ilyen aranytojást tojó tyúknál? Éppen a nagy konkurens Google kényszerült 10 százalékos rendkívüli fizetésemelésre, mert a hírek szerint elkezdtek átszivárogni a dolgozói.

A cégnél a munkakörülményekre sem lehet panasz (lásd képgaléria). Nemrégiben költöztek új főhadiszállásra, amelyről úgy vélik minden ízében reflektál a cég filozófiájára. Korábban a cég 10 különböző helyszínen működött Palo Alto belvárosában, ám mostantól egy korábban laboratóriumként funkcionáló ipari létesítmény 14 ezer négyzetméterén szolgálják ki kényelmesen 700 dolgozójukat.

Végül mi marad a felhasználóknak? A válasz helyett egy kutatási eredmény: az oldalra regisztrált angolok több mint egytizede, bár hétvégén találkozhatna barátaival, inkább otthonról a Facebookon keresztül kommunikál velük.

Csütörtökön került a mozikba a közösségi oldal sztoriját feldolgozó film. Kritika. Előzetesként annyit, hogy az Fn ítésze szerint:

Hány arca van a Facebooknak? 2

Ajánlott videó

Olvasói sztorik