Lezárult a nemzeti egységes kártyarendszer (NEK) informatikai hátterének kialakítása, ezzel megnyílt a lehetőség arra, hogy az állampolgárok több különböző szolgáltatást egyetlen elektronikus kártyával vehessenek igénybe – jelentették be a Központi Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) keddi, budapesti sajtótájékoztatóján.
A NEK célja, hogy az állampolgárok egyetlen kártya segítségével vehessék igénybe a különböző állami, önkormányzati szolgáltatásokat, vagy a közlekedési vállalatok és más gazdasági szereplők szolgáltatásait.
Varga József projektvezető arról beszélt, jelenleg csak a diákigazolványok alkalmasak a NEK-hez csatlakozásra, de tárgyalásokat folytatnak a polgárőrséggel is arról, hogy a polgárőrkártyákat is integrálják a rendszerbe.
A jövőről szólva azt mondta, például a közlekedési vállalatok szolgáltatásait a jövőben a tervezett kártyával vehetik majd igénybe az ügyfelek, de lehetőség van arra is, hogy például “városkártyák” is bekerüljenek a rendszerbe. Oktatási intézmények, kulturális, sport- és egyéb szabadidős intézmények szolgáltatásai is elérhetőek lesznek a NEK-en keresztül, ha azok csatlakoznak a rendszerhez.
Nagy Lajos, a KEKKH elnökhelyettese azt emelte ki, hogy tulajdonképpen csak a kártyakibocsátók “fantáziájára” van bízva, milyen szolgáltatást nyújtanak és csatlakoznak-e a hivatal által menedzselt rendszerhez.
Elmondta, az “egy kártya – egy alkalmazás” elvét egy új, felhasználóbarát kártyarendszer válja fel, amelyben az eddigi, különböző elektronikus kártyákkal igénybe vehető alkalmazások egyetlen kártyára integrálhatók, a szolgáltatások köre pedig folyamatosan bővíthető.
Papp Gergely, a projekt szakmai irányítója az MTI kérdésére elmondta: a diákigazolványokat 2012 óta olyan formában bocsátja ki az Oktatási Hivatal, hogy azok alkalmasak legyen a NEK-hez csatlakozásra, jelenleg több mint egymillió ilyen, a NEK-hez csatlakozni képes diákigazolvány van forgalomban.
A hallgatói jogviszonyhoz kötött diákigazolványon túl most már lehetőség van arra is, hogy más kártyakibocsátók is megjelenjenek a NEK-ben – jegyezte meg.
A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy az elektronikus kártyák szabványosított kártyatechnológia alkalmazásával, központilag kezelt és hitelesített, megszemélyesítő adatok felhasználásával nyújtják szolgáltatásaikat.
Lehetőség van elsődleges – fizikailag is létező -, valamint másodlagos, kézzel nem fogható, úgynevezett hozzárendelt, virtuális kártya kibocsátására is, ez a másodlagos kártya azt teszi lehetővé, hogy ha a felhasználó úgy akarja, akkor egyetlen fizikai kártyán elméletileg végtelen funkció legyen elérhető.
A csatlakozáshoz kártyafelhasználói regisztráció szükséges, amelyet okmányirodában, kormányablakban, illetve a KEKKH személyes ügyfélszolgálatán lehet megtenni. Az ügyfélszolgálaton személyazonosítás után fénykép készül az igénylőről, és rögzítik az aláírását, ezt követően az adatok a NEK központi nyilvántartásába kerülnek. A regisztráció után bármely NEK-rendszerben regisztrált kártyakibocsátó ügyfélszolgálatán személyesen lehet igényelni az elektronikus kártyákat.