„Ezek a kocsik mennek innen Felcsútra?” – kérdeztem a nyíregyházi állomáson az egyik épületből éppen kilépő vasutast. „Igen” – hangzott a válasz, de hogy mikor szállítják el Mészáros Lőrincékhez az éppen felújítás alatt álló járműveket, arra a kérdésre már nem tudott felelni a férfi.
Napok óta szokatlanul nagy a sürgés-forgás a nyíregyházi kisvasúti átrakónál: mozdonyokat és kocsikat újítanak fel. Meglepő ez azért, mert 2009 decembere óta „ideiglenesen” szünetel a forgalom a Nyírvidéki Kisvasút vonalán. Nyár elején két kocsit már elszállítottak innen, azok, mint utóbb kiderült, Balatonfenyvesre kerültek. Megbízható forrásból úgy értesültünk, két mozdonyt és az öt legjobb állapotú kocsit – ezeknek érvényes műszakijuk is van – újítják fel most a MÁV átrakónál. Informátorunk szerint a rendbe tett szerelvények a felcsúti kisvasúton teljesítenek majd szolgálatot. Többen attól tartanak, hogy a Nyíregyházán 1905-ben előbb teher-, majd 1906-tól személyszállítást is végző kisvasutat teljesen fel akarja számolni a MÁV.
Fotó: Hír24
Érdeklődtünk a MÁV sajtóosztályán, mi a felújítás célja. Azért újítják-e fel a kocsikat és a mozdonyokat, mert elviszik őket Nyíregyházáról? Ha igen, hová? Kinek a megrendelésére újítják fel a kocsikat? Mennyi pénzből? Egyáltalán mekkora az értékük ezeknek a járműveknek? Nyíregyházán az a szóbeszéd járja, hogy Felcsútra viszik a kocsikat. Igaz-e? És kíváncsiak voltunk arra is, hogy szándékában áll-e a vasúttársaságnak szezonális jelleggel újraindítani a kisvasutat legalább Nyíregyháza és a turisták körében egyre népszerűbb nyaralóhely, Sóstógyógyfürdő között.
Kérdéseimre a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságáról az alábbi választ kaptam: „Az üzemen kívül helyezett nyíregyházi kisvasút mozdonyain és kocsijain állagmegóvási munkákat végeznek. A jelenleg használaton kívüli járművek későbbi hasznosításáról az erről szóló, folyamatban lévő tárgyalások miatt nem áll módunkban tájékoztatást adni.
A sikeres felhasználásra friss példa, hogy a kocsik közül két, jó állapotban lévő nyitott személykocsit a MÁV-START a Balaton partra szállított. A kocsik újrafestés és a hosszú állás után szükséges műszaki beavatkozások után, június végétől álltak forgalomba Balatonfenyvesen. Az utasok visszajelzései és a jegyértékesítési adatok alapján ezen nyitott kocsik igen népszerűek és a tervek szerint hosszabb távon is ott maradnak.”