Belföld

Már nincs elzárt település Győr-Moson-Sopron megyében!

Az előrejelzések szerint az ország több térségében váltakozó intenzitással ónos eső hullhat.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkagépeinek sikerült felszabadítania a Győr-Moson-Sopron megyei Répceszemerét és Csáfordjánosfát a hó fogságából, így elzárt település már nincs a megyében.

Korábban: A síkosságmentesítés ilyenkor azonban kevésbé hatásos, mivel az olvasztó keverék – a preventív jelleggel kijuttatott anyag is – csak akkor érvényesül, ha megszűnik a csapadék.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatának 9 órai összesítése alapján az északkeleti országrészben váltakozó halmazállapotú hó esik, intenzíven havazik a Sajó völgyében, esik a hó Tiszafüred és Polgár térségében, Sátoraljaújhely és Polgár környékén. Zúzmarahullást jeleztek Nyíregyháza térségéből. A főutak a csapadékos helyeken latyakosak, hókásásak, de Heves közelében ónos esőtől síkos a burkolat. A dunántúli főutak nedvesek, Fertőszentmiklós és Sárvár térségében latyakosak, Szombathely közelében hóbordás, Tapolca környékén jégbordás szakaszokra készüljenek. A mellékutak a Dunántúlon hókásásak, a letaposott hótól vagy jégbordától síkosak. Az Alföld középső részén és a Tiszántúlon az alsóbbrendű utak havasak, vagy latyakosak.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. jelenleg is több mint 100 munkagéppel dolgozik a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákon. A tegnap reggeli 72 járhatatlan útból már csak 14 maradt, ezek felszabadításán is folyamatosan dolgoznak a szakemberek, elzárt település nincs az országban.

A társaság munkagépei még az ónos eső megérkezése előtt megelőző sózást végeztek az utakon. Ugyanakkor eredményes munkát csak akkor tudnak végezni a cég szakemberei, ha az ónos eső elállt, mivel a csapadék addig folyamatosan lemossa a kijuttatott olvasztó anyagokat az úttestről. Ráadásul, amíg az ónos eső esik, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. sószóró gépeinek is a jeges, balesetveszélyes úton kell haladniuk. A közútkezelő gépei ilyen időszakban nátrium- és kálcium-klorid keverékével úgynevezett nedvesített szórást végeznek.

Ennek lényege, hogy a kiszórt anyag nem pereg le az út felületéről. A mellékutakon a társaság az útszóró són kívül homokot, apró kőzúzalékot esetleg salakot is használ síkosságmentesítésre. A szórógépek egyszerre 40-50 kilométert tudnak megtenni, így a síkosság-mentesítés is az időigényes feladatok közé tartozik, ráadásul a keresztbefordult autók vagy balesetek miatt bevezetett forgalomkorlátozások miatt előfordulhat, hogy a társaság járművei is a feltorlódott kocsisorokban vesztegelnek, emiatt nem tudják folyamatosan ellátni feladatukat.

Január 14-e reggeltől január 20-a reggeléig egyébként a társaság több száz gépe összesen több mint 24 ezer munkaórát teljesített, ezalatt csaknem 22 000 tonna sót, 24 tonna kalcium-klorid granulátumot, 333 ezer liter kálcium-klorid oldatot és 4400 tonna érdesítő anyagot juttattak ki az országos közutakra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik