Belföld

Újabb vasútvonalakat villamosít a GYSEV

A Porpác–Mosonszolnok, valamint a Szombathely–Zalaszentiván szakaszok villamosításáról szóló támogatói szerződést
pénteken írták alá. A projekt összköltsége több mint 20 milliárd forint. Az összeg 85%-a uniós forrás, az önrészt a magyar állam biztosítja. A szakaszokon a tervek szerint 2015 őszére készül el a villamosítás.

A GYSEV már a tavaly októberi vonalátvételkor jelezte: pályázni fog az átvett szakaszok villamosítására. A vasúttársaság elképzeléseit 2012 februárjában a nemzeti fejlesztési miniszter támogató levélben erősítette meg. A projektet 2012. április 11-én fogadta be a Közlekedésfejlesztési Zrt. A GYSEV június 22-én kapott értesítést a pályázat támogatásáról.

A Porpác–Mosonszolnok szakasz 87 km hosszú. A villamos felsővezeték kiépítésének költsége 11 milliárd 981 millió 500 ezer forint. A munkálatok során központi forgalomirányítást is kialakítanak, a vonal közlekedését Csornáról és Répcelakról fogják irányítani. Szombathely és Zalaszentiván között 50 km-es szakasz villamosítását végzi el a GYSEV, ennek költsége 8 milliárd 350 millió forint.

A projekt keretében mindkét szakaszon átalakítják a villamosításhoz szükséges biztosítóberendezéseket, és megerősítik a vasúti pálya felépítményét. Az állomásokon 55 cm-es emelt peronok épülnek az utasok kényelme és biztonsága érdekében.

Dávid Ilona, a GYSEV Zrt. elnöke, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a villamosításnak köszönhetően újabb lendületet kaphat a vasúti közlekedés. „A kötött pályás közlekedés stratégiai szerepét növeli ez a beruházás. Olyan szakaszokról van szó, amelyen a regionális, az intercity-közlekedés és a teherszállítás szempontjából is kiemelt jelentőségűek. A villamosítással, a pályák korszerűsítésével újabb magyarországi szakaszokon tudunk minőségi szolgáltatást nyújtani utasainknak. Az áruszállításban pedig tovább erősíthetjük a vasút szerepét az észak–déli irányú közlekedésben. Ez azért is lényeges, mert minden egyes tonna áru, amit vasúton tudunk elszállítani a kamionok helyett, tehermentesíti a 86-os főút forgalmát” – mondta az aláírás kapcsán Dávid Ilona.

Kövesdi Szilárd szerint a GYSEV már eddig is bizonyította, hogy jó gazdája az uniós projekteknek. „Tavaly ősszel készült el a 48,6 milliárdos Sopron–Szombathely–Szentgotthárd szakasz teljes rekonstrukciója. A projekt munkálatait véglegesen csak idén zárjuk le, hiszen Szombathelyen vasúti felüljárót, Sopronban pedig aluljárót építünk. Fontos kiemelni, hogy minden időre elkészült, az építkezések most is a tervek szerint haladnak. A mostani nyertes pályázatoknál is ezt ígérhetjük. A tavalyi vonalátvétel kapcsán többször is hangsúlyoztuk, hogy a GYSEV-től elvárt színvonalon szeretnénk utasokat szállítani. Ez csak akkor lehetséges, ha jó minőségű a vasúti pálya, hiszen pl. az új szakaszokra vásárolt Jenbacher motorvonatok jelenleg a korlátozások miatt nem tudják kihasználni a maximális sebességüket. Óriási eredmény, hogy megnyertük a pályázatokat, hatalmas feladat és felelősség is, de most is bízom munkatársaimban” – tudatta Kövesdi Szilárd.

A tervek szerint mindkét szakaszon 2015 októberére készül el a villamosítás és a vasúti pálya rekonstrukciója.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik