Tegnap óta elérhetetlen több kiemelten látogatott hazai weboldal a UPC előfizetői számára, ezenkívül az ügyfelek egy része a szolgáltatás akadozásáról, használhatatlanná lassulásáról ír dühös kommenteket a UPC Magyarország hivatalos Facebook-oldalára. Többek között az RTL Klub különféle oldalait sem lehet elérni a “kék hálózatról”, és úgy tűnik, a problémát nem ideiglenes hiba okozza.
A mostani anomáliákhoz először érdemes megérteni, mi az a BIX. A Budapest Internet Exchange egy olyan tömörülés, amelybe hazai internetszolgáltatók tartoznak, célja pedig az, hogy ezek a szolgáltatók egymás közötti adatforgalmukat közvetlenül, magyarországi kapcsolattal osztják meg. Így nincs szükség arra, hogy ha például egy UPC-nél internetező ügyfél egy Externet hálózatán levő weboldalt néz meg, akkor az adat Externet – külföldi hálózat 1 – külföldi hálózat 2 – UPC utat bejárva jóval lassabban haladjon a starttól a célig.
A HWSW információi szerint a magyar UPC másfél éve A kategóriás BIX ügyfélnek számít, amely azt jelenti, hogy a szolgáltató nem köteles adatot cserélni a BIX-en internetet “áteresztő” többi taggal. Ennek fényében a szolgáltató anyavllalata, a Liberty Global International felmondta a BIX-en keresztüli önköltséges adatkicserélési egyezséget az Externettel (az ő szolgáltatásukat használja többek között az RTL Klub is). Ugyan ilyenkor lenne lehetőség arra, hogy az így “lekapcsolt” fél úgynevezett tranzitszolgáltatón keresztül közvetíti az adatokat, ám ez eleve egy lassabb és problémásabb megoldás, és úgy tűnik, egyelőre egyáltalán nem is működik.
A cikk megírásáig nincs információnk arról, mi lesz az ügy megoldása. A UPC ugyebár a felmondott BIX szerződés miatt nem valószínű, hogy változtat a jelenlegi helyzeten, a labda tehát inkább az Externetnél pattog, akiknek egy tranzitszolgáltatást kell indítaniuk ahhoz, hogy a UPC hálózatán netezők újra elérhessék a tőlük származó adatokat.
Időközben felháborodott ügyfelek hegyei lepték el a UPC Magyarország hivatalos Facebook-oldalát. Ugyan az oldalon a külső fél általi postolás le van tiltva, a joggal dühös felhasználók a hírek alatti kommentekben szidják a szolgáltatót, azonnali válaszokat és megoldást követelve. “UPC! Nem tudom, hogy valóban van-e hiba, vagy sem a hálózatotokban (és ha nem, akkor milyen jogon korlátoztok bárkit egyes oldalak elérésében és vágjátok át előfizetőiteket, akikből éltek), de részemről semmi kedvem olyan szolgáltatásért fizetni, amellyel egy kicsit is korlátozva vagyok az információ szabad elérésben, még akkor sem, ha csak egy olyan oldalról van szó, mint az RTL KLUB. Ha hétfő estig nem áll vissza a szóban forgó oldalak megszokott elérése, akkor kedden az első dolgom az lesz, hogy kiköttetem az összes szolgáltatásotokat a francba” – írja egyikük a sok közül, bár a legtöbb hozzászólás jóval durvább hangnemben íródott.
Ha újabb fejleményekről értesülünk, frissítjük ezt a cikket. Közben jöhetnek olvasóink hozzászólásai. Ön UPC-s? Mit gondol a lépésről? Milyen kedvenc weboldalai, szolgáltatásai nem működnek?
UPDATE:
Szintén a HWSW írja, hogy forrásaik szerint az Externet a beletörődést jelentő tranzitszolgáltató keresése helyett a harcot választotta, melyre válaszul a UPC-től már azt az információt adták, hogy a mai nap folyamán visszaállítják a BIX-en keresztüli adatkicserélést. A felhasználói reakciók alapján úgy tűnik, délután ez meg is történt, ismét elérhetők az RTL Klub és az MTVA oldalai, valamint más, a napokban még hibára futó weboldalak. A UPC tehát úgy tűnik, engedett a felhasználói nyomásnak, a szolgáltató egy közleményt is ígért a helyzet tisztázására.
UPDATE 2:
Időközben megérkezett a UPC Magyarország hivatalos közleménye, melyet szó szerint, kommentár nélkül idézünk:
“A UPC Magyarország Kft. előfizetői számára csütörtökön elérhetetlenné váltak bizonyos nagy látogatottságú weboldalak. A UPC által lefolytatott gyors műszaki vizsgálat megerősítette, hogy az említett oldalak nem a UPC hibája miatt voltak elérhetetlenek.
A UPC rendszeresen felülvizsgálja hálózatának adatátviteli kapacitását és szigorú sztenderdek szerint biztosítja az optimális és kiegyensúlyozott adatforgalmat. Ezeknek a szabályozott folyamatoknak megfelelően történt az az átkonfigurálás is, amelynek normális esetben nem kellett volna érzékelhető problémát okoznia az ügyfelek számára. Sajnálatos módon azonban az említett oldalak kiszolgálói részéről feltételezhetően nem történt meg az adatforgalom megfelelő tranzitútvonalakra való átterhelése, annak érdekében, hogy a tartalom továbbra is eljuthasson a fogyasztókhoz.
A UPC Magyarország Kft., ügyfeleinek legmagasabb szintű kiszolgálását szem előtt tartva, soron kívül megtette azokat a technikai intézkedéseket, amelyek lehetővé teszik a népszerű tévécsatornák weboldalainak elérését a megszokott módon. A UPC Magyarország Kft. és anyavállalata, a Liberty Global számára továbbra is alapvető érték a netsemlegesség, ezért meglepetéssel fogadták és egyben visszautasítják a sajtóban megjelent azon értesüléseket, amelyek bármilyen internetes tartalom blokkolását vagy háttérbe szorítását feltételezték.”