Az Európai Unió Bírósága mondta ki azt, hogy a vasúttársaság akkor sem bújhat ki menetjegyár-visszatérítési felelőssége alól, ha vis major miatt késett a vonat. Az ítélet mindegyik, a unióban működő vasúttársaságra vonatkozik – írta a Pénzcentrum.hu, de a MÁV-START egyelőre nem tudja, mit is jelent ez majd a gyakorlatban a magyar utasoknak.
A MÁV kevesebb késésre is térít
Az unió egyébként csak az egy órát meghaladó késésekre ír elő kártérítési kötelezettséget: 60-119 perc között a menetjegyár 25 százalékát kell visszatéríteni, legalább 120 perces késésnél pedig a felét.
A MÁV ezzel szemben már 30 perc késés felett is fizet 25 százalékos átalány-kártérítést. Ha pedig 2 órát meghaladó a késés, akkor 50 százalékost. Viszont jelenleg csak abban az esetben térít, ha vasúthiba miatt történt késés. Vis major esetén viszont nem fizet.
Vis major?
A vis major a vasúttársaság ellenőrzésén kívül álló, előre nem látható, elháríthatatlan okokat jelenthet az üzletszabályzat szerint. Ilyen lehet például a baleset, a rongálás, a kábellopás, a szélsőséges időjárás, stb.
Úgy tűnik tehát, hogy a jövőben, ezekben az esetekben is kell majd kártérítést fizetni a késésekre. Vagyis összességében több kártérítést fizethet a MÁV, mint eddig. 2012-ben egyébként 4300 átalány-kártérítést fizetett a társaság, összesen mintegy hárommillió forint értékben – írta a lap.