Az MNB július 4-én vonta vissza a legnagyobb magyar takarék, az Orgovány és Vidéke Takarékszövetkezet engedélyét, mivel korábban a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezete súlyos, a betéteket veszélyeztető hiányosságokat tárt fel a pénzintézetnél. Július 25-én bejelentették a felszámolást is, és mivel az intézmény vagyona nem fedezi a kötelezettségeit, az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) bevonására is szükség lett a kártalanításhoz.
Az OBA-nak a jogszabály 20 munkanapot ad, hogy kártalanítsa a betéteseket, legfeljebb 100 ezer euróig, azaz nagyjából 30 millió forintig. A kártalanítás meg is kezdődött. Olvasónktól azonban panaszt kaptunk, hogy neki, és másoknak is csak a betét feléről érkezett jelzés, és ezt nem tudták mire vélni.
Amikor tényleg csak a fele jár
Az Országos Betétbiztosítási alaptól megtudtuk, ilyen tényleg előfordulhat, méghozzá akkor, ha például a feleség és a férj közös számlát tart fenn. Ilyenkor egyértelmű, hogy mindkettejüknek a betét felének megfelelő kártérítés jár csak, ami együtt kiadja az egész pénzt.
Tehát közös tulajdonú számlánál az ügyfelek ne ijedjenek meg, ha először csak a számlaösszeg mondjuk feléről kap egyikük értesítést. Ez nem azt jelenti, hogy a másik fele elveszett, hanem csak azt, hogy az összeg másik feléről a másik tulajdonos kap értesítést. És így is fizetik ki nekik. Azóta egyébként olvasónknál is megkapta a házaspár mindkét tagja az értesítést, és megnyugodtak.
Ezért nincs benne az értesítésben
Megkérdeztük az OBA-nál, vajon erről miért nincs jelzés a tájékoztató levélben? Hiszen azzal elejét lehetne venni az ijedtségnek. Azt írták, a kártalanítás gyorsasága miatt nincs arra lehetőség, hogy valamennyi tulajdonverziós esetre külön formalevelet gyártsanak, pl. 2, 3, 4, 5 stb. önálló tulajdonrésszel rendelkező betéttulajdonos esetén, férj és feleség, vagy nagymama és kisunoka (ilyen is van) verziókban, közös és közösségi betétnél stb. Ami végül is teljesen érthető.
Miért kell egy családnak többfelé mennie?
Olvasónk arról is beszámolt nekünk, hogy a család különböző számláin lévő összegek felvételéhez különböző településekre kaptak értesítést. Ami kis kényelmetlenség nekik, hiszen ha akarnák sem tudnák egyszerre elintézni a pénzfelvételt.
Megtudtuk, ez azért van, mert sem a hitelintézetek, sem az OBA nem családonként, hanem egyéni bankbetét-tulajdonosonként kezeli az ügyfeleket. A bankjog ugyanis nem definiálja a család fogalmát (család-e például, ha nincsenek összeházasodva, ha nem viseli a feleség a férje nevét, és nem számít-e családnak, ha nem közös a kasszájuk stb.?).
Másrészről a kártalanítás gyors lebonyolítása miatt (jelenleg erre 20 munkanap van, ami a jövőben még rövidebb lesz) a kiszolgálókapacitás erőforrásai szerint ütemezik az ügyfeleket. A betétesek nagy tömege és a pénzügyi stabilitás érdeke is azt kívánja, hogy az ügyfelek minél hamarabb kapják meg pénzüket.
Amikor nem járhat vissza a teljes betétösszeg
Megtudtuk, ilyen is előfordulhat, akkor, ha valakinek a betétje (vagy annak egy része) fedezetként szolgál egy lakáshitelhez. Ebben az esetben ez a rész zárolás alatt lehet, és ahhoz addig nem férhet a tulajdonos, amíg a lakáshitelt vissza nem fizeti.
Az orgoványi takaréknál felvett hiteleket (azaz kötelezettségeket) egyébként ugyanúgy kell fizetni a hitelszerződés szerint, mint korábban. Ezzel kapcsolatban további részletekért a felszámolóhoz érdemes fordulni – kaptuk a tájékoztatást.
Aki külföldön él, így juthat a pénzéhez
Problémát okozhat, hogy ha valaki emigrált, annak a számlaegyenlegét a banktitok védelme miatt nem fizethetik ki itthoni hozzátartozójának, csak személyesen a számlatulajdonosnak. Rákérdeztünk, ilyen helyzetben mit lehet tenni. Van megoldás.
Ha a betétesnek van meghatalmazottja, az rendelkezhet az összeggel (felvétel, átutalás, lekötés). Ha nincs meghatalmazottja, a tartózkodási országában lévő magyar külképviseleten konzuli ellenjegyzéssel bejelenthet meghatalmazottat, vagy egy másik magyarországi hitelintézeti számlaszámot, ahová kérheti az összeg átutalását.
Okmánycsere után
Információt kaptunk róla, hogy jó páran vannak, akik személyi igazolványukat lecserélték és/vagy elköltöztek a betétjük megnyitása óta, de ezt elmulasztották a takarékban bejelenteni. Így viszont nem stimmelnek a kártalanításhoz az adataik.
Náluk, mint kiderült, az az eljárás, hogy a kifizetőhely rögzíti reklamációként az új és a régi személyigazolvány-számot, melyet elküldenek az Országos Betétbiztosítási Alapnak. Az OBA pedig az ügyfél konszolidált biztosított betéti (kbb) azonosítója alapján megadja az engedélyt a kifizetőhelynek a kifizetésre. Onnan pedig értesítik telefonon az ügyfelet, hogy a kártalanítását fel tudja venni.
Mi lesz annak a pénzével, aki nem jelentkezik?
Az is izgatott minket, vajon meddig lehet jelentkezni a kártalanításért? Mi a helyzet, ha a postás nem találja az illetőt a megadott címen, ha valaki az értesítés alapján nem megy be a postára a pénzért, és ha nem reagál a 2,5 millió forint feletti értesítésre?
Az OBA válasza szerint 10 nap után a posta visszaküldi nekik az összeget. Ha ezalatt a betétes adatmódosítással él és megad egy újabb címet, oda továbbítják a postán keresztül a pénzt, ha nem, akkor várnak a betétes jelentkezésére.
A jó hír az, hogy a betétbiztosítási kártalanítás nem évül el. Erre jó példa, hogy nemrég fizettek ki egy az 1993-ban bezárt Heves és Vidéke Takarékszövetkezetből származó betétet, melyet a család most talált meg.
Még bővebben a témáról az OBA Iránytű a betétbiztosításhoz c. tájékoztatójában olvashat (amely minden banki és takarékszövetkezeti fiókban is elérhető).