Az Atlanti-óceán két partja között már hosszabb ideje az Airbus-Boeing-vita jelenti az egyik legkomolyabb gazdasági feszültségforrást: mindkét fél azt állítja, hogy a másik túl nagy támogatást ad saját repülőgépgyártó cégének, s ezzel torzítja a szabad versenyt, kárt okoz a rivális cégnek.
A pénteki bejelentésre röviddel azelőtt került sor, hogy hétfőn George W. Bush amerikai elnök találkozik az EU vezetőivel.
Május végén az amerikai kormány úgy döntött, hogy a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) elé viszi az Airbus állami támogatásának az ügyét. Rob Portman amerikai kereskedelmi főmegbízott akkor bejelentette: az Egyesült Államokat az aggasztja, hogy az Európai Unió 1,4 milliárd euró támogatásban akarja részesíteni az új Airbust, az A 350-es, ami vetélytársa lenne az új Boeing 787-esnek.
Röviddel ezután az Európai Unió ellenpanaszt nyújtott be a Boeing konszern ellen a WTO-nál, azzal vádolva az amerikai céget, hogy az törvénytelenül jut állami támogatáshoz. EU adatok szerint a Boeing 1992 óta mintegy 23 milliárd dollárnyi támogatáshoz jutott.