Homo- illetve biszexuálisként a legjobb bankoknál és pénzügyi szervezeteknél, valamint technológiai cégeknél dolgozni. Legalábbis a legtöbb jog itt jár a melegeknek, vagyis ezeknél a cégeknél különböztetik meg őket legkevésbé a heteroszexuális munkavállalóktól. A Citigroup, a Goldman Sahcs, a Deutsche Bank, a Lehman Brothers, az UBS és az American Express is 100 pontos Vállalati Egyenlőségi Indexszel dicsekedhet, csakúgy mint a Dell, az IBM, az Apple Computer, a Xerox vagy a Hewlett-Packard.
A Vállalati Egyenlőségi Indexet (Corporate Equality Index) az amerikai Human Right Campaign Foundation készti el 2002 óta minden évben. Az index kiszámításával és publikálásával az alapítvány a homoszexuális és biszexuális munkavállalók jogaiért küzd. A vizsgálat során kizárólag az óriásvállalatokra koncentrálnak: a Fortune és a Forbes magazinok vállalati listájának szereplőit keresik meg felmérésükkel.
|
Míg 2002-ben még csak a vizsgált vállalatok 17 százaléka érte el a maximális száz pontot a Vállalati Egyenlőségi Index kiszámításakor, tavaly már 59 százalékuk. Úgy tűnik érdemes tehát a másság elfogadásáért küzdeni: egyre több vállalat vesz részt önként a felmérésben és az utóbbi években sokuk tett lépéseket a homo- és biszexuális alkalmazottak egyenlőségéért.
Az amerikai alapítvány egyértelmű kritériumok alapján dönti el ugyanis, kinek hány pont jár az Index kiszámításakor. A felmérések eredményei alapján a vállalatok igyekeznek minél inkább megfelelni ezeknek. A hét kritérium közül az első a szexuális orientáció általi megkülönböztetés tagadása, amelynek szerepelnie kell a vállalat anti-diszkriminációs elvei között. Szintén elvárás a cégekkel szemben, hogy a nemi identitás kérdését toleránsan kezeljék. Ezen felül az egy háztartásban élő azonos nemű partnernek is biztosítaniuk kell betegbiztosítási ellátást, ha az az eltérő nemű élettársaknak is jár.
A szexuális orientáció kezeléséről szóló vállalati tréningekért szintén plusz pont jár az index kiszámításakor. A melegeket és biszexuálisokat intelligensen megcélzó céges marketingstratégiák is hozzájárulhatnak a magas pontszámokhoz, csakúgy mint a meleg vagy biszexuális jogokért küzdő szervezetek hivatalos támogatása. Igaz az utóbbi csak fele akkora súllyal esik latba, mint a többi hat kritérium.
|
A részt vevő vállalatok büszkék a Vállalati Egyenlőségi Index listán elért helyezésükre. A legtöbbjük sokat tesz azért, hogy előrébb kerüljön rangsorban. Így például 2002-ben még csak 17 vállalatnál léteztek írásba foglalt anti-diszkriminációs irányelvek, 2003-ban már harmincnál gondoskodtak az ilyen irányú politikájuk megfogalmazásáról, 2004-ben pedig ötvenkilencen. Sőt, a vállalatok saját javaslatokkal keresik fel a Human Rights Campaign Foundationt, hogy milyen új kritériumokkal bővítsék az elvárások listáját.
A részt vevő vállalatok 38 százaléka jelentősen javította Index-számát 2002-höz képest. Az Aramark Corporation, a világ harmadik legnagyobb catering vállalata 2003-ban még csak 14 százalékot ért el, míg tavaly már 86 százalékosra javította eredményeit. A Lockheed Martin szintén hatalmas ugrást könyvelhet magáénak, 0 százalékról 71-re növelte indexét egy év alatt.
A Top 100 vállalat egyébként mindegyike rendelkezik esélyegyenlőségi politikával, tizenháromnál pedig az igazgatóság valamelyik tagja nyíltan vállalja homo- vagy biszexuális voltát, és 32 százalékuk meleg újságokban is feladja álláshirdetését.