A felmérésbe bevont több mint félszáz nagyvállalati vállalatvezető közel fele nyilatkozott úgy, hogy érez a válsággal kapcsolatban egszisztenciális kockázatot, de ennek ellenére a társaságok 96 százaléka arra számít, hogy nyertesen kerülhet ki a válságból.
Ennek érdekében számos területen születtek előremutató döntések: a folyamatos hatékonyságjavítás és innovatív megoldások használata mellett stabil pénzügyi hátteret, a jelenlegi helyzetnek megfelelő termékportfoliót igyekszik kidolgozni a felmérésben részt vevő 52 vállalat vezetője, amelyek együttes éves árbevétele meghaladja a 3000 milliárd forintot.
Új versenytényezők
„Közismert, hogy az egyik legfontosabb versenytényező a legtöbb iparág magyar piacán mindig is az ár volt, majd ezt követte a minőség. A válság azonban ezt a rendet is felborította: ma már első helyen a működés finanszírozásának képessége szerepel, majd ezt követi az ár, s a minőség az iparágak nagy részében a lista legvégére szorult” – mondta Vadas László, a CEMI partnere.
Vagy ahogy a kutatásban részt vevő egyik vállalatvezető nyilatkozott: „akinek vannak tartalékai, az versenyelőnyben van, mert a fizetési határidők módosításával előnyt tud elérni a vevőknél, valamint a szállítóknál.”
Pénzügyi stabilitás – hosszútávra
A válaszadó nagyvállalatok döntő többsége által alkalmazott likviditásjavító intézkedések valóban elsősorban rövidtávon alkalmasak a stabilabb pénzügyi háttér megteremtésére, azonban az így megszerezett haladékot érdemes már most a hosszú távú működés újragondolására fordítani.
Ellenkező esetben a piac újbóli beindulásával a megszerzett előnyből versenyhátrány is lehet. A választ adó vállalatvezetők kétharmadának előrelátását példázza, hogy nem halasztják el beruházásaikat, sőt egyes válaszadók még a termeléshez közvetlenül nem kapcsolódó beruházásokat sem tolták ki túlságosan az időben.
Nem titok: gyorsan kell reagálni
„A válság által teremtett új helyzetek kihasználásának kulcsa abban rejlik, hogy mennyire gyorsan tudott egy társaság reagálni az új körülményekre. A válaszreakciók azonban nem minden esetben rejtenek népszerű megoldásokat: így például a rövid távú célokat segítheti egy régóta halogatott leépítés, vagy a bérek, és juttatások racionalizálása.
Ezzel szemben hosszú távon, éppen a nehezebb pénzügyi helyzetbe került cégek felvásárlása jelenthet egy új esélyt a válságot lehetőségként tekintő társaság számára – érzékeltetett néhány lehetőséget Vadas László. A válság azonban egyben kényszerítő erő is lehet, olyan döntések meghozatalára kényszeríti a menedzsmentet, amely döntéseket talán már régen meg kellett volna hoznia.”
Felvásárlási tervek
A fentiek mellett a válaszadók többsége tervez felvásárlást fél-egy éven belül, és sok esetben nem feltétlenül a közvetlen piacszerzés, hanem egy termék, vagy a piacra már bevezetett brand, esetleg egy értékes menedzsment megszerzése a cél. Érdemes azonban az ilyen jellegű döntések előkészítését minél hamarabb megkezdeni, a lehetséges célpontokat feltérképezni, hiszen ami az egyik társaságnak lehetőség, az a versenytárs számára is az.