A tavalyi év utolsó negyedében 6,3 milliárd dollárnyi hirdetési bevételre tettek szert az amerikai internetes médiumok az Interactive Advertising Bureau (IAB) megbízásából a PricewaterhouseCoopers (PwC) által készített felmérés szerint. Ez 2,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Bár az év végi kiugró teljesítményben nyilvánvalóan nagy szerepe van a szezonális hatásnak, a PwC szakemberei szerint a gazdasági válság következményeinek nehezén már túljutott a webes hirdetési piac. Ez a tendencia az egész 2009-es év teljesítményét vizsgálva még nem érzékelhető, hiszen tavaly 2008-hoz képest 3,4 százalékkal, 22,6 milliárd dollárra csökkent az amerikai internetes reklámköltés.
A meghatározó európai piacokon növekedést mértek 2009-ben, igaz, ennek mértéke jóval elmaradt a néhány évvel korábbi szinttől. Nagy-Britanniában 2008-hoz viszonyítva tavaly 4,2 százalékkal, 3,54 milliárd fontra nőtt az internetes reklámköltés. Még kedvezőbb eredményekről számolt be a német Online-Vermarkterkreis, 2009-ben Németországban 4,1 milliárd eurót költöttek el a hirdetők az interneten, ez 12 százalékos bővülést jelent 2008-hoz képest.
Itthon az IAB Magyarország adatai szerint 23,3 milliárd forintos volt a netes reklámpiac 2009-ben, vagyis 7 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Bár a bővülés üteme tavaly lényegesen lassabb volt, mint az előző években (2006-ban 52, 2007-ben 46, míg 2008-ban 48 százalékos növekedést mértek), azonban az internet részesedése a teljes reklámpiacon belül tovább emelkedett, a 2008-as 10,8 után tavaly már 14,4 százalék volt.
Ezzel az aránnyal Magyarország valószínűleg közvetlenül az európai élmezőny – a skandináv országok és Nagy-Britannia – mögött helyezkedik el, Lengyelországgal és Csehországgal együtt – mondta el érdeklődésünkre Novák Péter, az IAB Magyarország elnöke. A webes reklámpiac előretörése a hirdetők körében végbemenő szemléletváltásra utal, igaz, a válság miatti gazdasági visszaesés, amely visszavetette a teljes hirdetési piacot, szintén hozzájárult ahhoz, hogy a világháló ilyen mértékben növelte részesedését a reklámtortából.
Az IAB Magyarország elnöke szerint az idén is nő az internetes reklámköltés, de csak 2011–2012 körül várható, hogy újra tíz százalék feletti legyen a bővülés mértéke. Annak Novák Péter elmondása szerint már kevés az esélye, hogy a korábbi években tapasztalt rendkívül gyors növekedési ütem visszaálljon. Ehhez a teljes reklámpiac nagyon dinamikus erősödésére, illetve az internethasználat ugrásszerű bővülésére lenne szükség.
A Sanománál tavaly gyakorlatilag stagnált a webes hirdetési bevétel – tudtuk meg Gerentsér Imrétől, a Sanoma Újmédia-divíziójának vezetőjétől. Erre az évre azonban mindenképpen növekedésre számítanak a lapkiadók között a legnagyobb webes árbevételű társaságnál. Gerentsér Imre elmondása szerint tavaly az FMCG-szegmens, az egészségügyi ipar – beleértve a gyógyszergyártókat is – egyre nagyobb mértékben jelent meg hirdetőként a világhálón. Emellett folytatódott a női internetezők felértékelődése, a főként őket célzó felületek hirdetési bevételek 10 százalék felett nőttek 2008-hoz képest, és az idén is dinamikus bővülés várható ezen a területen – tette hozzá Gerentsér Imre.
Novák Péter elmondása szerint tavaly több olyan iparág is volt, amely összességében csökkentette a reklámkiadásait, azonban a világhálón szinten tartotta vagy növelte a hirdetésre szánt összeget. Ez történt a pénzügyi szolgáltatók esetén és hasonló tendencia figyelhető meg a szépségápolásban is. Érdekes még, hogy tavaly Magyarországon nőtt a reklámköltés az utazás és a turizmus területén mind a teljes piacot, mind az online csatornát vizsgálva.