– Mi áll az árak emelkedésének hátterében?
– Hozzáértő szakemberek már nyár óta mondják, hogy az országos televízióknál jövőre áremelés lesz. A mostaniról nem mi döntöttünk, az egyszerűen a termék sajátosságából adódik, az árat a kereslet-kínálat viszonya határozza meg, így ez benne van a rendszerben. A kínálat csökken a fragmentáció miatt, a kereslet viszont becsléseink alapján stagnál. Az ügyfél általában nagy elérést szeretne, ehhez pedig egyelőre megkerülhetetlenek az országos csatornák. Igaz, a kábeltévék erősödése miatt csökken a két nagy adó elérése, de még mindig nagy az előnyük.
– A kábeltévék esetén is áremelkedés várható?
– Nem, mert ott a túlkínálat határozza meg a piacot. Egyre több a csatorna, hatalmas az árverseny.
– Milyen a fogadtatás?
– Most fejeztük be az ügynökségi roadshow-t, a szakemberek nem kérdőjelezik meg az emelést.
– Milyen évet zár az RTL Klub az idén?
– Az árbevétel szempontjából a 2003-as évet hozzuk. Iszonyatos lejtmenettel indult az év: hónapról hónapra egyre nagyobb volt a csökkenés, ám szeptembertől szerencsére kedvezőbben alakulnak a számok. Tavalyhoz képest egyébként tizenkilenc százalékos a visszaesés az RTL Klubnál, miközben az egész televíziós piac becsléseink szerint 18 százalékot esik. Szerencsére 2008-ban az őszre már begyűrűző válság ellenére nagyon jó évet zártunk, ötszázalékos emelkedést produkáltunk.
– Mit hozhat a jövő év?
– Az idei évi bevételekkel számolunk.
– Az R-time portfóliójába az RTL Klub mellett 16 tematikus adó tartozik. Hogyan teljesítenek a kisebb tévék az idén?
– Összességében emelkedik a forgalmuk. Az általános szórakoztató adók, a Film+, a Cool Tv és az AXN kifejezetten jól teljesítettek. Jövőre is további emelkedést várunk, mint ahogy egyébként az optimista becslésünk szerint – elsősorban a kábeltévéknek köszönhetően – a teljes televíziós piac is bővülni fog valamelyest.
Vidus Gabriella R-Time, ügyvezető igazgató
– A TV2 is emeli árait. Miért?
– A fragmentáció folytatódik a televíziós piacon, ennek ellenére továbbra is a két országos kereskedelmi csatorna biztosít gyors és tömeges elérést a hirdetők számára, és ez az érték tükröződik árainkban. Jövőre nem számítunk a reklámpiaci kereslet további csökkenésére.
– Nem túl kockázatos lépés ez?
– A döntés egy piaci folyamat része. Nem az a célunk, hogy árat emeljünk, az áremelés az eszköz ahhoz, hogy valamennyi hirdető igényeit ki tudjuk elégíteni. A televízió a leghatékonyabb médiafelület, és még az emelkedő árak mellett is versenyképes más médiatípusokkal, nemzetközi összehasonlításban pedig kimondottan alacsonyak a magyar televíziós árak.
– Milyen évet zár a TV2 az idén?
– Reklámbevételeink nagyságrendileg a televíziós piaccal azonos mértékben csökkentek, de megtartottuk piaci részesedésünket. A gazdasági nehézségekkel teli évben felértékelődött a költséghatékonyság, ennek hatására új hirdetők jelentek meg a TV2-n.
– Mit várnak a következő évtől?
– A reklámpiac stagnálására számítunk és arra, hogy a tévé megőrzi a súlyát a médiamixben.
– Indul a TV3 januárban. Milyen eredményeket hozhat az adó?
– A TV3 az első, kimondottan nőknek szóló szórakoztató csatorna. Az első év a bevezetésről szól, amikor az a legfontosabb, hogy a nézők és a hirdetők megismerjék, megkedveljék a adót.
Kovács Krisztián TV2 kereskedelmi igazgató