A jelek szerint a vásárlók újra bátrabban nyúlnak a pénztárcájukba, a hirdetők pedig ezt felismerve igyekeznek felkelteni a potenciális vevők figyelmét – legalábbis ezek a következtetések vonhatók le a legjelentősebb internetes vállalkozások legfrissebb üzleti eredményeit vizsgálva.
Kiemelt figyelem kísérte a webvilág talán legmeghatározóbb cége, a Google beszámolóját, és a társaság meg is hálálta az érdeklődést, az előzetes várakozásokat jóval meghaladó adózott eredmény és forgalom szerepelt a július–szeptemberi időszakra vonatkozó jelentésben. Míg a Wall Street elemzői 4,23 milliárd dolláros bevételt vártak a vállalattól a harmadik negyedévre, a tényleges eredmény 5,94 milliárd dollár lett, ez hét százalékkal több, mint egy évvel korábban. A keresőcég nyeresége több mint negyedével volt nagyobb, mint 2008 hasonló időszakában, és elérte az 1,64 milliárd dollárt. Azt, hogy a cég mennyire meglepte a piacot harmadik negyedéves eredményeivel, az is mutatja, hogy a Google-részvények árfolyama a bejelentést követően 546,25 dollárra nőtt, erre tavaly július óta nem volt példa.
Persze a társaságot sem hagyta érintetlenül a gazdasági válság, és bár a legújabb eredmények lényegesen jobbak az első féléves adatoknál, azért jócskán elmaradnak a korábbi évek látványos fejlődésétől. A Google tavaly 31, míg 2007-ben 56 százalékkal növelte bevételét az egy évvel korábbihoz képest.
Új élet
Néhány reklámpiaci vezető szerint a Google viszonylag jó eredményei egyáltalán nem meglepők, mivel az utóbbi néhány hónapban a hirdetők egyre optimistábbnak bizonyultak. „Miután elérték a gödör alját, a partnereink kezdik újra aktivizálni az eddig félretett pénzüket, és leginkább a keresőmarketingbe áramlanak ezek az összegek” – nyilatkozta a The New York Timesnak Bryan Wiener, a 360i digitális marketingügynökség vezetője. A cégvezető elmondása szerint ügyfeleik jövő évi reklámköltségvetése tíz százalék feletti növekedést mutat az ideihez viszonyítva.
Optimistán nyilatkozott Eric Schmidt, a Google vezérigazgatója is a társaság eredményeit követően, és kijelentette, készen állnak arra, hogy elindítsák a cég történetének új szakaszát. Ennek érdekében komoly beruházásokat terveznek. Jelentős, több ezer fős létszámbővítésre készülnek jövőre – főként a fejlesztői és értékesítő csapatot erősítik meg –, és akvizíciókat is végrehajtanak majd.
Binges sikerek
A Google üzleti beszámolóit nemcsak amiatt követik kiemelt figyelemmel a piaci szereplők, mert az amerikai online reklámköltések harmada fut be a céghez, hanem azért is, mert a társaság eredményei jóval szorosabb kapcsolatban vannak a vásárlói költésekkel, mint más webes óriáscégek, a Yahoo!, az AOL vagy a Microsoft pénzügyi mutatói. Ezen cégek forgalmában ugyanis komoly szerep jut a display- (képalapú) reklámoknak is, míg a Google szinte csak szöveges hirdetéseket közöl, amelyekkel a vállalkozások potenciális ügyfeleket, vásárlókat csábítanak a weboldalaikra. Vagyis ha egy felhasználó rákattint egy Google-hirdetésre az nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy valamilyen terméket, szolgáltatást szeretne megvásárolni.
Néhány elemző szerint éppen ezért azok a cégek, amelyek üzleti eredménye nagyobb mértékben függ a displayhirdetésektől, nem tudnak olyan gyorsan magukhoz térni a válság okozta megrázkódtatásból, mint a Google. Erre az elméletre alaposan rácáfolt a Yahoo!, a második számú keresőcég ugyanis megháromszorozta nyereségét a harmadik negyedévben az egy évvel korábbihoz képest. A társaság az előzetes várakozásokat jócskán túlszárnyaló, 186,1 millió dolláros profitról számolt be a július–szeptemberi időszakra, emellett a bevétele is jobban alakult annál, mint amire számítani lehetett. A Yahoo! forgalma az egy évvel ezelőttihez viszonyítva 12 százalékkal, 1,58 milliárd dollárra nőtt a harmadik negyedévben, míg a partnereknek átadott összeggel csökkentett nettó bevétel 1,13 milliárd dollár volt – előzetesen 1,12 milliárdos forgalommal számoltak.
Meglepte a Wall Street elemzőit a Microsoft is legfrissebb üzleti eredményeivel, hiszen annak ellenére, hogy mind a forgalma, mind a nyeresége csökkent a harmadik negyedévben 2008 hasonló időszakához képest, még így is lényegesen jobb mutatókról számolt be, mint várták. Ennek köszönhetően 10 százalékkal emelkedett a cég részvényárfolyama, a 29,35 dolláros érték tavaly június óta a legmagasabb. Bár a társaságnál folyamatosan hangsúlyozzák, hogy mennyire fontos számukra az internetes piac, és dollárszázmilliókat költenek webes jelenlétük megerősítésére, az online divíziót még mindig nem sikerült nyereségessé tenni.
Az MSN-t is magában foglaló részleg 480 millió dolláros veszteséget termelt a harmadik negyedévben, az értékesítés pedig hat százalékkal maradt el az egy évvel korábbihoz képest az üzletágnál. Van azonban két tényező, amely a jövőben változtathat a webes részleg eredményességén és hozzásegítheti a társaságot ahhoz, hogy kissé megközelítse a Google-t. A Microsoft júniusban mutatta be új keresőszolgáltatását, a Binget, amelynek elindítását és eddigi teljesítményét egyértelmű sikerként értékelik a cégnél. Ennél is nagyobb hatása lehet a Yahoo!-val megkötött, a hirdetési bevétel megosztásáról szóló megállapodásnak, amely jövőre lép életbe.
Túl a recesszión?
A legnagyobb internetes keresőcégek mellett két nagy amerikai lapkiadó vállalat – a Gannett Co. és a McClatchy Co. – online reklámbevételeinek növekedése is azt jelzi az elemzők szerint, hogy a webes reklámipar átvészelte a recessziót, és elkezdett kikapaszkodni a gödörből. A derűlátó jóslatok sorát gazdagítja a PricewaterhouseCoopers és a Wilkofsky Gruen Associates közös előrejelzése, amely szerint a 2004-es 4 százalékról 2013-ra 19-re nő az internet részesedése a globális hirdetési piacon, a reklámozók közel 87 milliárd dollárt költenek majd el a világhálón.
Kissé árnyalja ugyanakkor a képet az eMarketer piackutató cég legfrissebb jelentése, amelyben a korábbi 4,5 százalékos növekedés helyett már 2,9 százalékos visszaesést jósolnak erre az évre az amerikai internetes hirdetési piacon. Igaz, jövőre hat-, 2011-ben pedig közel hétszázalékos növekedést várnak a társaság szakemberei, ugyanakkor ez elmarad a 2008-as tízszázalékos bővüléstől, nem is beszélve a 2007-es évről, amikor negyedével nőtt a webes reklámpiac az Egyesült Államokban.
Míg az internetes keresőcégek kedvező eredményei az online hirdetési piac vártnál gyorsabb magára találását jelzik, addig a legnagyobb webáruház, az Amazon legfrissebb mutatói arra utalnak, hogy a netes kiskereskedelmi piac is túl van a mélyponton. A társaság az egy évvel korábbinál közel 70 százalékkal nagyobb, 199 millió dolláros nyereségről számolt be a harmadik negyedévre vonatkozóan. A forgalom 28 százalékkal, 5,45 milliárd dollárra nőtt. Az elemzők 5,02 milliárd dolláros forgalmat vártak. Az internetes áruház részvényeinek árfolyama 14 százalékkal ugrott meg a bejelentés hatására, átlépve a 100 dolláros határt, ami jól mutatja, hogy mennyire meglepte a piacot az eredmény, hiszen erre közel egy évtizede nem került sor.
Optimizmusra ad okot a jövőre vonatkozóan az is, hogy az Amazon az év utolsó három hónapjára is nagyobb forgalmat vár, mint amire az elemzők korábban számítottak. A webáruház előrejelzése szerint 8,12 és 9,12 milliárd dollár között alakul majd az október–decemberi időszak forgalma, összehasonlításként, 2008-ban 6,7 milliárd dolláros bevételre tettek szert az utolsó negyedévben.