Üzleti tippek

Marketing&Média 08. számának hírei


Marketing

Utasokat terelgető birkák
Nem mindennapi megoldást választott legújabb akciójának népszerűsítésére a Thetrainline.com online vonatjegy-értékesítő társaság. A brit cég egy egész juhnyájat „bérelt fel”, hogy a birkákat élő reklámtáblának használja. A Dorking pályaudvar környékén legelésző beöltöztetett bárányok egy részének kabátján a jegyiroda neve vagy logója díszeleg, míg a többiek mellényén virító 43-as szám arra hívja fel a figyelmet, hogy ha valaki a cég honlapján keresztül foglal, vonatjegye árának akár a 43 százalékát is megspórolhatja. A Gatwick reptér környékén közlekedő vonatok utasai az ablakon kinézve így valószínűleg egy életre megjegyzik a bégető reklámhordozókon látott információkat.

A jegyiroda fantáziája itt nem ér véget, a furcsa reklámfogás a társaság legújabb tévéhirdetésében is visszaköszön. A spotot Új-Zélandon, a Wellington pályaudvaron forgatta a DLKW ügynökség 40 birka részvételével, amelyeket egy hónapon át treníroztak a pásztormalacról szóló Babe című film idomárjai. A szorgalmas munka eredményeként a bárányok megtanultak jelre bégetni, némelyik pedig olyannyira jól imitálta a taxiból való kiszállást vagy éppen az újságolvasást, hogy végül számítógépes trükkre egyáltalán nem volt szükség a reklámfilm elkészítésekor.

Úgy tűnik, áprilisban a bárányok voltak a hirdetők felfedezettjei. A Thetrainline.com-on kívül a Samsung is kiaknázta a birkákban rejlő lehetőségeket: néhány jószágnak a hátára égőket szereltek, majd különböző alakzatokba terelgették őket. Az erről készült spotot vírusmarketingcélokra használták, és miután a reklámfilmet a YouTube-on közel hétmillióan látták, valószínűsíthető, hogy a cég elérte vele a célját.

Divatozik a FIFA
A divat világában is szeretné megvetni a lábát a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség, amely nyártól dobná piacra márkázott termékeit. A 208 futballszövetséget tömörítő FIFA eleinte öt kollekcióval jelentkezik, többek közt a könnyedén elegáns 1904 (a szervezet alapításának éve) elnevezésűvel, a fiatalos Code-dal és a felsőkategóriás Trophyval. Az Event vonal aktualitását pedig a 2010-es dél-afrikai világbajnokság adja.
A FIFA már szerződést is kötött a Global Brand Grouppal, amely tervezők és forgalmazók bevonásával segíti a szövetséget a divatpiac meghódításában, emellett sikerült forgalmazó partnereket is találnia: Ausztráliában a Cooper Sports, Indiában az East India Trading Company, Törökországban a Young Turks, Nagy-Britanniában a Fireblade, míg az USA-ban a Total Apparel Group együttműködésére számíthat. A tárgyalások három országgal jelenleg is folynak, további hat piaccal pedig a közeljövőben veszik fel a kapcsolatot. A forgalmazók lesznek a felelősek a hivatalos FIFA-márkaboltok létrehozásáért, az elsőbe egyébként már tavaly óta betérhetnek a focirajongók a szingapúri Changi reptéren. A második megnyitása szeptemberre várható a párizsi Orlyn, és hamarosan Londonban, Tokióban, Los Angelesben, illetve Indiában is nyílnak üzletek. A várhatóan augusztustól kapható kollekciókban a FIFA ígérete szerint a férfiak és a nők is megtalálják a kedvükre való darabokat.

Eladó Bill Clinton
Adománygyűjtő akcióba kezdett Hillary Clinton, hogy ötmillió dolláros kampánytartozását visszafizesse. A támogatók 5 és 2300 dollár közti összeggel járulhatnak hozzá Clintonné bankszámlájának gyarapodáshoz, nagylelkűségükért cserébe pedig részt vehetnek egy sorsoláson, amelynek fődíja nem más, mint egy „kalandos nap” a kezdeményező férjével, magával a volt amerikai elnökkel. Mivel Hillary Clinton külügyminiszter lett az Obama-kormányban, a törvény tiltja, hogy részt vegyen az akcióban. Ezért a pénzgyűjtésben régi barátja és munkatársa, James Carville vállalta magára a főszerepet. „Küldjön öt dollárt, ilyen esély csak egyszer adódik az életben” – fogalmaz e-mailjében a demokrata párti politikai stratéga. A hír nagy port kavart az Egyesült Államokban, rengeteg tévé és újság találgatta, milyen kalandokról is lehet szó az adományozásra való felhívásban, a demokrata párti Hillary stábja azonban csak annyit árult el, hogy a nyertes New Yorkban töltheti majd el azt a bizonyos napot Bill Clintonnal. A másik két díj kevésbé vonzó: a második helyezett egy washingtoni hétvégét kap ajándékba, ahol egyéb programok mellett James Carville-lel tölthet el egy ebédet, a harmadiknak pedig egy kétszemélyes meghívó üti a markát a népszerű zenei tehetségkutató verseny, az American Idol döntőjére.

Imázst váltana Nigéria
Átmárkázási kampányt indít Nigéria, megváltoztatandó az országról alkotott kedvezőtlen képet, amelyet a külföld szemében jelenleg leginkább online csalók, tolvajok és gyilkosok jellemeznek. Dora Akunyili hírközlési miniszter nemrég jelentette be, hogy „Good People Good Nation” (Jó emberek, jó nemzet) lesz a szlogenje az ország imázskampányának, amelyet azzal a céllal indítanak, hogy a világ népei ezentúl ne nézzenek rossz szemmel Nigériára és annak lakosaira. Az internet elterjedése óta az afrikai ország tovább növelte rossz hírnevét a „419 csalás” néven ismertté vált online szélhámosok akciójának köszönhetően, akik az áldozatok banki adataiért cserébe gyors meggazdagodást ígérnek. A 419-es szám egyébként a nigériai büntető törvénykönyvnek a megtévesztés útján történő tulajdonszerzésre vonatkozó cikkelyére utal. A módszer az utóbbi időben nagyon elterjedt, egész Afrikában, Ázsiában és Kelet-Európában másolni kezdték. A kezdődő kampány sokak szerint értelmetlen, mondván, szlogenekkel és figyelemfelkeltő színkombinációkkal aligha lehet megváltozatni egy olyan országnak az imázsát, ahol a kormány tagjai is lopnak, meghamisítják a választási eredményeket és esetenként az ellenzék egy-egy tagját is elteszik láb alól. Az újramárkázás kritikusai szerint Nigériának inkább az olyan kulcsfontosságú problémákkal kellene foglalkoznia, mint a szegénység, a tudatlanság vagy a betegségek. Ellenkező esetben az egész kezdeményezés értelmetlenné válik, s a kampány csak feleslegesen terheli az amúgy is rosszul álló gazdaságot. A hírközlési miniszter azonban bizakodó, mint mondja, a nigériai nép segítségével sikerre vihető az akció.

Média

Megaszerkesztőséget tervez Murdoch
A médiát sújtó válság újabb lépések megtételére kényszeríti az ausztrál médiamogult, Rupert Murdochot. A News Corporation elnök-vezérigazgatója nemrég jelentette be, hogy menekülési útvonalként egy mega-hírszerkesztőség felállítását tervezi, amely világszerte hírekkel látná el a birodalmához tartozó médiumokat. Az elképzelés részleteiről nem szolgált információkkal, de John Moody személyében – aki korábban a Fox News hírigazgatója volt – megnevezte a felállítandó szerkesztőség új vezetőjét. Moody annyit már elárult, hogy a News Corp. valamennyi lapja (The Wall Street Journal, The New York Post, The Sun, The Times), tévécsatornája (Fox News, BSkyB) és internetes oldala (My Space, Dow
Jones) csatlakozik majd a „hírgyárhoz”. Azt azonban nem közölte, hogy ezeket az igen eltérő profilú és színvonalú szerkesztőségeket miként látnák el friss anyagokkal napi 24 órában. Murdoch célja a lépéssel nyilvánvalóan az, hogy megszüntesse az átfedéseket, csökkentse a költségeket, optimalizálja az újságírók létszámát és racionalizálja a szerkesztőségi munkát. Noha konkrét elképzeléseiről nem nyilatkozott, egyik beszédében kijelentette: a vészmadarak jóslatai ellenére hiszi, hogy az újságok még új csúcsokra érnek el a 21. században. Szerinte a jövőben a lapok kézzelfogható tárgyakból hírforrásokká válnak. A valódi feladat nem a papírra nyomtatás, hanem a minőségi újságírás és a megbízható hírek szolgáltatása, mert erre a jövőben is lesz igény. Ezért a forma és a kézbesítés módja a közeljövőben megváltozik, a tartalmak potenciális olvasóinak száma pedig megsokszorozódhat. Szakértők szerint, amennyiben Murdoch elképzelései beválnak, példáját számos médiabirodalom tulajdonosa követheti majd, és ez akár már 2009-ben a médiapiac gyökeres átalakulásának kezdetét jelentheti.

Online

Megnyílt a Digitális Világkönyvtár
Április 21-én Párizsban nyitotta meg a Digitális Világkönyvtárat a kezdeményezés egyik alapítója, James Billington, a washingtoni Kongresszusi Könyvtár egykori igazgatója és Koicsiro Macura, az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezetének (UNESCO) főigazgatója. Az UNESCO támogatásával létrejött projekt elindítását 2004 decemberében jelentette be a Google, amely eredetileg a legnagyobb amerikai könyvtárak állományát akarta felvinni az internetre, ám az elképzelések később módosultak, s az lett a fő cél, hogy digitalizálják és a világhálón közzétegyék a nemzeti könyvtárakban, illetve más nemzetközi intézményekben fellelhető történelmileg fontos anyagokat. Ahogy Billington fogalmazott: „A Digitális Könyvtár minden kultúra legjelentősebb műveit igyekszik összegyűjteni, és azokat számos nyelven ingyen hozzáférhetővé tenni”.
A könyvtár az induláskor hét nyelven (angol, francia, portugál, orosz, spanyol, arab, kínai) lesz elérhető, teljesen ingyenesen. A digitalizálási munkákban eddig 32 intézmény vett részt, de a következő években a világ minden országából igyekeznek bekapcsolni partnereket, mert csak így alakulhat ki a világkönyvtár-funkció. A programot teljes egészében felajánlásokból és adományokból valósították meg, s eddig több mint egymillió művet szkenneltek be. A világkönyvtárat látogatók nemcsak címek és alkotók, de korszakok és médiatípusok között is kereshetnek, és rendelkezésükre áll majd fordítási és szövegfelolvasási funkció is. „Ez a program lehetőséget nyújt számunkra, hogy együtt mutassuk be kultúránkat és az irodalmunkat a föld lakóinak, ezáltal támogathatjuk a kultúrák közötti párbeszédet” – világított rá a projekt lényegére Soahir Wastavy, a Bibliotheca Alexandrina igazgatója, akinek intézménye szintén részt vett a Digitális Világkönyvtár létrehozásában.

Tananyag lenne a netezés
A tanterv részévé tenné a jövőben a digitális médiát a brit kormány. Azzal, hogy a diákok egyebek mellett az iskolapadban sajátítanák el a közösségi portálok, webkamerák, podcastok használatának fortélyait, nemcsak a tananyag alakulna át, hanem szakemberek szerint a hirdetőknek a brit fiatalokhoz való hozzáállása is. Az akadémikusok szerint a javaslat túlontúl radikális, azonban Jeffery Cole, a University of South Carolina médiakutatója és igazgatója állítja, hogy a kezdeményezés egybevág a digitális gondolkodású Z generáció (a 12–24 év közötti fiatalok) életvitelével. „Ezek a tervek nagyon is összeegyeztethetők a fiatalok szokásairól szóló kutatások eredményeivel. Az online technológiák az életük szerves részét képezik, sokan már most a világháló segítségével tanulnak. Ráadásul a Z generáció lesz a médiafogyasztás egyik legmeghatározóbb csoportja” – tette hozzá. Véleményét Chris Ward, a Microsoft nagy-britanniai kereskedelmi igazgatója is osztja, aki elmondta: igyekeznek úgy alakítani a Windows Live Messenger és az MSN felületét, hogy azok vonzóbbak legyenek a fiatalok számára. Azok így víruskampányoknak, interaktív tevékenységeknek adhatnak helyet.

A hi-tech megoldások amellett, hogy a tinédzserek egymással való kommunikációját alakíthatják, a márkákkal való kapcsolataikat is formálhatják. Azok a cégek, amelyek ráéreznek a fiatalok új médiahasználatára, annak tanulságait felhasználhatják kommunikációjukban, állítják a szakemberek, akik hangsúlyozzák: a hirdetőknek mindig felelősségteljesen és a szabályok betartásával kell megszólítaniuk a fiatalokat.

Karrier

Kereskedelmi igazgatóval az Origo
Ablonczy Ákost, a portál korábbi lapigazgatóját nevezte ki Fischer András az Origo kereskedelmi igazgatójának. Az Origo Zrt. igazgatósága március 31-én az Adhouse (médiaértékesítési igazgatóság) és az AdStudió összevonásával hozta létre a kereskedelmi igazgatóságot. Ablonczy Ákos 2008 szeptemberében csatlakozott az Origo Zrt.-hez. Korábban az InfoRádió kereskedelmi és marketingigazgatójaként, a Hamu és Gyémánt Kiadó lapigazgatójaként, azokat megelőzve pedig a Klubrádió kereskedelmi és marketingigazgatójaként tevékenykedett. Pályafutását a Metro újságnál kezdte, ahol a multinacionális ügynökségekkel kapcsolatos stratégiáért felelt.
A közgazdász végzettségű szakember feladatának tekinti az online mint médiatípus hatékonyabb megismertetését a hirdetői piaccal.

Főszerkesztőváltás a Cosmopolitannél
Többkörös szakmai pályázat eredményeként, a Hearst Magazines Internationallel közös döntés alapján, május 1-jétől Sabján Johanna követi Szabó Patríciát a Cosmopolitan főszerkesztői posztján. Az Otthon magazin főszerkesztői teendőit a szakember a Cosmopolitan főszerkesztésével párhuzamosan látja majd el, amíg utódját meg nem találják.
Sabján Johanna gyerekkora óta televíziózik, a helyi televíziós kezdetek után dolgozott a TV2-nél és az MTV-nél is. Az RTL Klubon az Ötletház című lakberendezési műsornál tevékenykedett, emellett a Reggelinek felelős szerkesztője, az Ötlet-tér című lakberendezési magazinnak pedig főszerkesztője volt. 2008 februárjában csatlakozott a kiadóhoz az Otthon és Atrium magazin főszerkesztőjeként.

Online vezető az EMG-nél
Áprilistól Rébeli Szabó Ferenc vezeti az Est Media Group (EMG) online üzletágát. A szakember előtte több mint öt évig volt a HVG Online értékesítési vezetője, azt megelőzően a Népszabadság Online értékesítésénél dolgozott.
Rébeli Szabó Ferenc feladata a jövőben a Facebook.com-mal kiegészült, fiatalokat célzó site-csoport kereskedelmi tevékenységének vezetése. Célja, hogy egy olyan egységes platformot hozzon létre, amely a hirdetők bizalmának elnyerése mellett eléri a fiatal felnőtt célcsoportot is.
A pozíciót korábban Salusinszky Tamás töltötte be.

Változás a Lufthansánál
Áprilistól új szakember irányítja a Lufthansa budapesti regionális irodájából a közép-európai régió 15 országának marketing- és árképzési feladatait. A cseh Borivoj Trejbal Tamás László helyét veszi át a német légitársaság regionális irodájában.
Borivoj Trejbal 1998 óta dolgozik a Lufthansánál, 2000-ig a prágai repülőtér repülési és programmenedzsereként dolgozott, 2002-ig árazási és értékesítési menedzseri, majd 2004-ig a Csehországban és Szlovákiában key account menedzseri pozíciót töltött be. 2004 óta Szlovákiában a Lufthansa és a Swiss értékesítésért felelős munkatársa.

Új főigazgatóval az NHH
Április 15-étől Vasváriné Menyhárt Évát nevezte ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) főigazgatójának Molnár Csaba közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter.
A szakember a Magyar Postánál kezdte a pályafutását, majd a Magyar Telekom Nyrt.-nél, illetve annak jogelődeinél töltött be különböző pozíciókat jogi és marketingterületeken. 1997 óta a társaság szabályozói kapcsolatok és árpolitika ágazatának munkatársa, 2000-től pedig a szabályozói és nagykereskedelmi ágazat igazgatója volt. A Magyar Telekomtól az idén januárban búcsúzott el. Az NHH-nál elődje, Spakievics Sándor 2005 januárjától töltötte be a főigazgatói posztot, őt tavaly decemberben az NHH tanácsának tagjává választották.

Átalakítja felső vezetését a Ringier Svájc
Elhagyja a vállalatot Alexander Theobald, a Ringier Magyarországért és Romániáért felelős regionális vezetője. A Ringier Románia ügyvezető igazgatója, Marius Hagger és a magyarországi ügyvezető, Mihók Attila ezentúl közvetlenül Christian Ungernek, a Ringier AG vezérigazgatójának tartozik beszámolási kötelezettséggel. A vezetői testület tagjai április 20-ától Christian Unger mellett, Samuel Hügli (gazdasági igazgató), Thomas Trüb (Ázsiáért és a New Media üzletágért felelős vezető), Peter Mertus (Csehországért és Szlovákiáért felelős vezető), Marc Walder (Svájcért felelős vezető) és Marco Castellaneta (kommunikációért és üzleti szolgáltatásokért felelős vezető).

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik