Jó döntésnek bizonyult a Joost internetes televízió üzemeltetőitől, hogy a korábban meghívásos rendszerben működtetett szolgáltatást a hónap elején mindenki számára megnyitották. A korábban a közösségépítő portálok módjára terjeszkedő webtelevízió használatához szükséges szoftvert október közepéig több mint kétmillió új felhasználó töltötte le, a napi videóletöltések száma pedig százezerre nőtt. Az internetezők 150 ezer televíziós sorozat, illetve egyéb videóállomány közül válogathatnak, és az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy egy-egy alkalommal legalább 20 percig használják a szolgáltatást. Az első néhány hét adatai szerint a Joost üzemeltetőinek már arról is vannak információik, hogy az egyes régiókban melyek a legnézettebb műsorok. Az amerikaiak a vígjátékokat és a tudományos-fantasztikus filmeket keresik leginkább, a latin-amerikaiak és brazilok számára a zenei videók, míg az európai felhasználók számára a mozifilmek a legvonzóbbak.
Ingyen adják
Tudta-e?
Az Origónál saját mozgóképes tartalmak készítését tervezik. A műsorok között a hírblokkok, sportösszefoglalók mellett szórakoztató jellegűek is lesznek.
Komoly nehézségekbe ütközhet azonban ez az elképzelés, hiszen a nagy televíziós társaságok is felismerték, hogy mekkora fenyegetést, illetve lehetőséget jelent a világháló. A jelek szerint a legnagyobb amerikai tévéhálózatok már meghallották az idő szavát, és vagy a közelmúltban megkezdett webes műsortovábbítás továbbfejlesztésén dolgoznak, vagy éppen az online sugárzás elindítására készülnek.
Az előbbi kategóriába tartozik az egyik legnagyobb amerikai tévétársaság, az ABC, amely 17 népszerű televíziós sorozatot tett elérhetővé a világhálón, köztük olyan, Magyarországon is látható szériákat, mint a Született feleségek, a Lost-Eltűntek vagy a Grace Klinika. Még nagyvonalúbb a CBS, a társaság 22 sorozata követhető a weben a saját portálján, ráadásul számos programját átadja az iTunesnak, a Joostnak vagy az AOL internetszolgáltatónak. Még csak teszteli a netes műsorszórást a Fox, egyelőre 13 sorozata három-három epizódját tette elérhetővé a társaság a világhálón, köztük a Simpson család életét bemutató rajzfilmet, illetve a 24-et. Persze, az ingyenes sorozatnézés nem mentes a kellemetlenségektől, vagyis a reklámoktól, sőt általában azok megtekintése nélkül nem is lehet tovább követni az egyes filmek történéseit.
Tévédömping
Az internetes műsortovábbítást is kínáló televíziókat összesítő wwitv.com weboldal adatai szerint világszerte közel 2700 tévétársaság programja érhető el részben vagy egészben a világhálón. Magyarországon 42 adó műsorát lehet valamilyen szinten követni a weben, közülük az egyik legjobb minőséget az ATV nyújtja. A társaság 2005 óta kínál ún. live streaminget a weben, ami annyit jelent, hogy a nézők aránylag jó minőségben valós időben nézhetik a csatorna aktuális adását – mondta el Bohács Zoltán, az ATV vezérigazgatója. Jelenleg a hagyományos műsorterjesztés kiegészítéseként használják a világhálót, de az egyértelműen látszik, hogy az internet egyre népszerűbb és egyre nagyobb befolyást elérő médium, ráadásul egy egészen más fogyasztói kör érhető el általa – tette hozzá a vezérigazgató.
Jelenleg az RTL Klub majdnem valamennyi saját gyártású műsorát meg lehet nézni a weben, a listát folyamatosan bővítik, legutóbb Híradójának tudósításait tették elérhetővé – mondta el érdeklődésünkre Rényi Ádám, a tévétársaság kommunikációs igazgatója. A határon túli nézők a JumpTv előfizetéses szolgáltatása segítségével akár a föld túlsó oldalán is nézhetik a társaság műsorfolyamának azon adásait, amelyek netes terjesztését a szerződések is lehetővé teszik. Folynak a technikai előkészületek, hogy elindulhasson az élő adás hazai internetes terjesztése is, természetesen a terjesztési jogok maximális tiszteletben tartásával – hangsúlyozta Rényi Ádám.
A Tv 2 webportálján a csatorna több mint harminc különböző műsorának digitalizált változatát tekinthetik meg a látogatók, és akár évekre visszamenőleg lehet böngészni a videók között – közölték a tévétársaságnál. Az archívum több ezer órányi felvételt őriz produkciókra bontva. A Tv 2-nél is felismerték azt a világtrendet, miszerint egy website tartalmi erejét nagymértékben meghatározza a streamgyűjteménye. Az ehhez kapcsolódó fejlesztések hamarosan befejeződnek a cégnél, ennek eredményeként egy megjelenésében és tartalmában is számos újdonságot kínáló videóoldalt hoznak létre. A közelmúltban stratégiai döntés született arról, hogy olyan tartalmakat is hozzáférhetővé tegyenek látogatóik számára, amelyek – bár konkrét produkciókhoz kötődnek – soha nem kerültek teljes terjedelmükben képernyőre.
A tv2.hu egy kereskedelmi televíziós csatorna weboldalaként működik, így a reklámértékesítés új technikái nagy teret kapnak a platformon. Ebben úttörőnek számít az egyre markánsabbá váló webcast, amely a hirdetőknek lehetőséget biztosít arra, hogy a tv2.hu-n megnézhető videók előtt a kampány tévében sugárzott szpotja induljon el. A hirdetői igények figyelembevételével, a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a videólejátszó felülete az adott cég arculatának megfelelően testre szabható, illetve a szpoton interaktív felületet biztosítanak közvetlen linkelésre az ügyfél weboldalára.