Üzleti tippek

Bizalmi válság?

Július 14-ére tűzték ki a MATESZ következő elnökségi ülését. Az elmúlt hónapokban szakmai körökben téma volt a lapterjesztési adatok megbízhatósága avagy megbízhatatlansága, amely a mennyiségi értékesítés definíciós problémájában csúcsosodott ki.

Egy évvel ezelőtt, 2004 júliusában vetődött fel először az igény a MATESZ-tagok körében, hogy a régen kialakított, és emiatt mára túlhaladottá vált szabályokat a közben megváltozott piaci igényekhez igazítsák. Októberben megalakult a technikai bizottság, amely megkezdte a munkát a definíciós, az auditálási, az adatközlési, a panaszelbírálási és az etikai kérdések jövőbeli szabályozásán. A munka mostanra érkezett fordulópontjáig, július közepén az elnökség asztalára kerülnek a javaslatok, amelyekről pontosabbat akkor lehet majd tudni, ha az elnökség dönt, illetve ha azokat a következő, később összehívásra kerülő közgyűlés jóváhagyja.

Kiskapuk a nagyvilágban


A hazai problémákat orvosolni próbáló bizottságok nem végeznek úttörő tevékenységet abból a szempontból, hogy ezen kérdések a világ többi hasonló szervezeténél is időről időre felvetődnek. Az Egyesült Királyságban például előfordult, hogy két napilap egymásnak egy pennyért adta el a lapot, ami nem kis meglepetést okozott az egész piacnak. Adott esetben a szabályok látszólag apró módosítása okozhat jelentősebb változásokat a kiadók számainak közlésében. Az Egyesült Államokban például a szabályzat megengedte, hogy a napilapok  éves szinten  40 megjelenést kivehettek jelentéseikből. Amikor viszont ezt a szabályzat módosításával 10-re csökkentették, akkor értelemszerűen a napi értékesítés átlaga minden lapnál csökkenést mutatott. A német gyakorlat szerint auditálást csak olyan médiumnál végeznek, amely rendelkezik terjesztői szerződésekkel, és ezek a szerződések maguknál a terjesztőknél is auditálhatók, vizsgálhatók.

Ha a témában teljességgel tájékozatlan érdeklődő rákattint a MATESZ weblapjára, ott pontos leírásokat talál az auditált adatok definícióiról, a részletes jelentés felépítéséről, illetve az auditálás módjáról. A MATESZ, mint a tagok által finanszírozott szervezet, céljait tekintve önszabályozó, érdekvédelmi szereplőként működik, tagjai egy-egy szavazati joggal bírnak. A kérdést ilyen aspektusában vizsgálva nehezen érthető, hogy az adatok megbízhatatlanságát firtató piaci szereplők (esetenként médiatervezők, reklámügynökségek) miért nem hallatják a hangjukat a szervezeten belül. Annak idején a MATESZ 15 taggal alakult. Azóta tagjainak a száma 104-re nőtt, nekik teljes hozzáférésük van az adatokhoz. A tagok között mindössze öt médiaügynökség van. „Jogosan felvethető kérdés, hogy ha a médiaügynökségek azok a piaci szereplők, akiknek a tervezés során a megbízóknak adatot kell szolgáltatniuk, akkor elegendő-e számukra a MATESZ mindenki számára hozzáférhető, ámde szűkített jelentése! Ebből ugyan megtudják a nyomott, az értékesített és a terjesztett példányszámot, de nem derül ki belőle a mennyiségi értékesítés pontos aránya, hiszen ez a szám az értékesített mennyiségen belül kerül kimutatásra az előfizetői, a darabonkénti, a külföldi és a tagsági példányszámmal egy kalapban.” – mondja Liviu Burlacu, a MATESZ főtitkára.

Tisztázandó és felülvizsgálandó kérdés a remittenda kezelése is, amelyet például egyes országokban ki sem mutatnak. Médiaügynökségi és kiadói oldalról felmerült, hogy havilap esetében mennyi idő után (1 hónap?

2 hónap?) tekintendő az adott mennyiség remittendának, és mi történik akkor, ha ezt a mennyiséget promóciós céllal egy másik laphoz csomagolják. Ahogy Liviu Burlacu elmondta, kérdéses még az is, hogy hogyan kezelendők a promóciók, vagyis például egy CD vagy DVD laphoz csomagolásakor mi tekinthető fő terméknek, a lap vagy az ajándék.

„Úgy gondolom, a probléma lényege abban áll, hogy a piacon elterjedt egy téves percepció. Eszerint aki értékesített példányszámot lát, az nem mindig van tisztában azzal, hogy ebben a mennyiségi értékesítés is benne van.

A MATESZ feladata az is, hogy ezt a téves percepciót eloszlassa.” – teszi hozzá Burlacu. Vélhetően ez is része lesz a MATESZ tervezett arculatváltási és kommunikációs politikájának, amelynek elemeit és lényegét szintén e hónap közepén terjesztik az elnökség elé, de amelynek részleteiről éppen annak javaslat volta miatt a főtitkár nem tudott még publikus és részletes tájékoztatást adni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik