Az információtechnológiai és telekommunikációs cégek szinte mindegyike ügyfelei személyes adataival dolgozik, direkt vagy indirekt módon. Alapvető és elsődleges kérdés ezen adatok felelős és bizalmas kezelése, védelme és persze biztonságos tárolása. Ez alapkövetelmény, mégis – sajnos még napjainkban is – gyakran felmerülő probléma. Az egyre növekvő mennyiségű elhasznált elektronikai berendezés, hulladék megfelelő begyűjtése, tárolása, újrahasznosítása egy újabb olyan problémakör, amelyre a fejlett országokban már kidolgozott, szabályozott és bevezetett rendszerek működnek, a fejlődő államokban azonban korántsem ennyire kedvezők a körülmények.
Globális vetület
Az informatikai multik egyre többeket vonnak be a világ információáramlásába. Elég a Microsoft, az IBM vagy a Dell nagyszabású programjait említenünk, amelyek keretein belül mind nagyobb számban látják el olcsó számítástechnikai cikkekkel, internet-hozzáféréssel a harmadik világ lakóit is. Ezek a kezdeményezések nemes célokat szolgálnak, azonban a vállalatok nem állhatnak meg ezen a szinten. A szerepvállalás komoly felelősséggel is jár, hiszen nem mindegy, hogy milyen információ jut el például a gyerekekhez, valamint hogyan tudják megfelelően hasznosítani az újonnan kapott tudásanyagot. Hasonlóan globálisan felelős hozzáállást várnak ma már el a legnagyobbaktól a termékek gyártásakor is. Elég csak a ruhaiparban sok vihart kavart gyermekmunkaerő alkalmazására vagy a méltatlan munkakörülményekre gondolni. „A gyártást kihelyező cégeknek ellenőrző rendszereket kell kiépíteniük annak érdekében, hogy az anyaországbeli elvárásoknak megfelelő körülmények között folyjon a termelés” – foglalja össze az egyik leginkább bevett módszer lényegét Radácsi László, a B&P CSR ügyvezető partnere.
A gyártási fázisban ugyancsak kiemelt fontosságú az energiatakarékosság. Egyrészt, a felelős cégeknek az előállítás során felhasznált energiamennyiség minimalizálására kell törekedniük, másrészt olyan termékekkel kell megjelenniük a piacon, amelyek energiahatékonyan üzemelnek.
Sajátos kihívás
Specifikusan az iparágra vonatkozó kihívások között említendő a felhasználók informatikai kultúrájának fejlesztése. Ezek közül kiemelkedő fontosságú az eszközök felelős kezelése, az információ felhasználása, illetve a már említett újrahasznosítás elősegítése. A gyakorlatban oktatás, képzés formájában, valamint az ezzel foglalkozó civilszervezetek, önkormányzati kezdeményezések támogatásával léphetnek fel hatékonyan a gyártó vagy szolgáltató vállalatok. A befelé irányuló CSR-tevékenységeik közül a munkavállalói egészségmegőrzés számít kiemelt területnek. A telekommunikációs szektorban dolgozók a számítógépekkel végzett munka során speciális problémákkal szembesülhetnek, a felelős gyártó pedig ezzel kapcsolatban is információkkal látja el partnereit, végfelhasználóit.
Élen járók
A telekommunikációs szektor nemzetközileg is élen jár a CSR-rendszerek és -tevékenységek fejlesztésében. Ebben az iparágban egyszerre és gyorsan fejlődik a technológia és a felelősségvállalás rendszere. A hazai mobilszolgáltatók globálisan is elismerésre méltó felelősségi szinten állnak, a Vodafone csoport például több nemzetközi kitüntetést érdemelt ki az elmúlt években fejlett CSR-menedzsment rendszereiért, amelyeket a hazai vállalat is alkalmaz. Érdekesség, hogy a Magyar Telekom jobb pontszámot kapott tavaly az Accountability Rating Hungaryben, mint anyavállalata a globális listán, s ez azt mutatja, hogy a cég e területen jelentős saját fejlesztéseket folytat.