Minden második döntéshozó több mint negyedével szándékszik növelni a business-to-business (B2B) marketingkiadásokat 2008-ban – derül ki a B-to-B Marketing in 2008 elnevezésű kutatásból. A felmérés következtetései szerint elsősorban a termékmarketing, a vállalati kommunikáció és a helyszíni megjelenéshez kapcsolódó marketingtevékenység él majd az új média nyújtotta lehetőségekkel, míg például a branding területén továbbra is a hagyományos csatornáké lesz a fő szerep.
Keresésre hangolva
A siker egyik kulcsa az e-mail, legalábbis erre esküszik a megkérdezettek 84 százaléka, de a favoritok közé tartozik a PR és a szakmai kiállítás is (76, illetve 72 százalék). Az elektronikus levélen kívül a digitális palettáról csak a keresőmarketing, illetve a webinar, azaz a webes szeminárium lépte át az 50 százalékos küszöböt, előbbi 61, utóbbi 52 százalékkal. Mostohagyereknek számít a B2B kommunikációban a tévéhirdetés, amely a blog, a rádió és a közterület után a maga 16 százalékával utolsó a listán. Noha körülbelül csak minden hatodik médiamix része a televízió, a marketingkiadások figyelemre méltó, 17 százalékát emészti fel. Ennél több pénzt (20 százalék) egyébként csak a kiállításokra áldoznak a cégek. Szűkmarkúan bánnak ugyanakkor a blogokkal és online videókkal, ezek kénytelenek beérni a pénzek 5-5 százalékával.
Ez az arány azonban módosulni látszik, mivel a stratégiák teljes tárházát alkalmazó döntéshozók többsége az online videók és a keresőmarketig jelentős térhódítását (55 százalék) vetíti előre. Eközben a hagyományosabb eszköznek számító elektronikus és nyomtatott hirdetések, dm-ek, valamint szakmai kiállítások a jelek szerint összességében legalább 20 százalékos visszaesésnek néznek elébe.
Eredményes tréning
Egy-egy stratégia kidolgozásakor természetesen figyelembe kell venni a kitűzött célokat. Míg új partnerek megnyerésére a válaszadók 47 százaléka szerint az „igazgatói reggeli” és tréning a legeredményesebb módszer, a vállalati vagy márkaüzenetek hatékony kommunikálására 56 százalékuk az e-mail mellett teszi le a voksát. A szakemberek 58 százaléka vélekedik úgy, hogy a márkatudatosság erősítésére továbbra is a PR a legmegfelelőbb eszköz, és annak ellenére, hogy B2B-körökben a tévé összességében nem szerepelt túl jól, a megkérdezettek hetven százaléka mégis a villódzó dobozt tartja a márkaidentitás-terjesztés legjárhatóbb útjának.
Kutatás és résztvevők
A B-to-B Marketing in 2008: Trends in Strategies and Spending elnevezésű kutatást 2007 harmadik negyedévében készítette a MarketingProfs és a Forrester Research. A 462 válaszadó többsége marketingigazgatók, illetve különféle marketinges vezetők közül került ki. Harmincöt százalékuk termékek gyártásában, további 32 üzleti szolgáltatásokban érdekelt, de a pénzügy/biztosítás, a média, a szórakoztatás, az utazás és más területek szakemberei is képviseltették magukat, illetve cégüket a felmérésben. A megkérdezettek különböző méretű társaságokat vonultattak fel: körülbelül 50 százalék tette kevesebb mint százmillió dollárra cégének éves bevételét, 15 százalék százmillió és egymilliárd közötti összegről nyilatkozott; egymilliárdnál nagyobb pénzekről a kutatásban részt vevők 24 százaléka számolt be.