Üzleti tippek

Ki érti a felhőket?

Ha nem is tudunk róla, akkor is valószínűleg nap mint nap használjuk az IT-felhőket. A vállalkozások számára nyomós érv lehet, hogy a virtuális tárhelyekkel a legfejlettebb technológiát használhatják – beruházás nélkül.

Nemcsak Magyarországon, de a virtuális felhők hazájában, az Egyesült Államokban is sok a tévhit arról, hogy mi a „cloud computing”, hol vannak valójában az adatok, biztonságos-e mindez.

Egy felmérés szerint az amerikaiak 54 százaléka gondolja azt, hogy még sosem használt felhőszolgáltatást. A valóságban viszont 95 százalékuk használ ilyen megoldást például a Facebook, a Gmail vagy a DropBox rendszerében. Még egy tévhit: a megkérdezettek fele szerint a rossz idő negatívan befolyásolja az IT-felhőket.

Gyerekcipőben

Ha Magyarországon a céges oldalt nézzük, akkor már érzékelhető némi nyitás a cloud computing felé a kkv-k részéről is, de a félelmek, a bizalmatlanság is erős még. A kiszervezés (amelynek része lehet az IT-felhő) pedig nem újdonság, hiszen a könyvelőre, adótanácsadóra régóta simán rábízzuk az üzleti adatokat. További érv az előfizethető informatika mellett, hogy a kiadások látványosan visszavághatóak.

Az Invitel szakértői szerint az informatika részleges kiszervezésével a vállalkozások az eddigi költségek 5-10 százalékát takaríthatják meg, a teljes IT-outsourcingnál ez az arány elérheti a 15-20 százalékot is. Mindez természetesen cégfüggő. Ahol nagyon elavult a belső rendszer, ott a beruházások megspórolásával és a bérléssel nagyobb összeg is a vállalkozásnál maradhat.


Zsembery György, az Invitel vezérigazgató-helyettese az InnoMax Klub novemberi rendezvényén

Megéri vagy sem?

Nem kell mindenkinek a „felhőbe mennie”, de mindenképpen érdemes ezt az egyre népszerűbb és gazdaságos alternatívát is mérlegelni. Zsembery György, az Invitel vezérigazgató-helyettese szerint első lépésként mérjék fel, hogy hol tart az adott vállalkozás IT-rendszere, merre mozdulnának el.

Kérdések a kezdő lépésekhez

– Az informatikai fejlesztéseknél mire költene? Ebből milyen arányban szeretné, hogy a megvásárolt számítógépekben, programokban álljon a pénze?

– Havonta mennyit költ az informatika üzemeltetésére?

– Milyen informatikai kapacitásokra van szüksége a cégnek? Ennek a nagysága időszakosan (például negyedéves zárásnál vagy határidős feladatoknál) változik-e? Hogyan szerzi be a többletkapacitást?

– A szervereket házon belül vagy kívül tartja? Ha kívül tartaná, akkor felhőszolgáltatásban gondolkodik-e?

Zsembery György szerint a felhők ütőkártyája, hogy a cégeknek nem kell IT-beruházásra költeniük, mégis a legfejlettebb technológiát használhatják: előre tervezhető, havidíjas konstrukcióban.

Másrészt ma az a vállalat marad talpon, amelyik tényleg rugalmasan reagál a piaci folyamatokra, ezt pedig a felhőtechnológia maximálisan biztosítja. Egy új projekt kivitelezéséhez például többletkapacitásra (új gépekre és szoftverekre) van szükség. Ha ezeket mind maga szerzi be a cég, akkor felmerül a kérdés, hogy mi történik a beruházással, ha a projektnek nem lesz folytatása? Ha mindezt egy szolgáltatótól vásárolják meg, akkor mindig csak annyi kapacitást használnak, amennyire éppen szükségük van, és ezt akár óránként is módosíthatják. Mindez roppant kényelmes, és még a hatékonyságot is növeli.

Biztonságban vannak-e az adataim?

„Természetesen mindennek, így a felhőalapú szolgáltatásoknak is vannak kockázatai. De vajon az biztonságos-e, ha a vállalkozás székhelyén az asztal alatt vannak a szerverek? Az informatikai szolgáltatók érthetően a maximális biztonságra törekednek, és emiatt olyan beruházásokat is meglépnek, amelyeket a kis cégek büdzséje még fellendülés idején sem engedne meg” – magyarázta a vezérigazgató-helyettes.

Zsembery György kiemelte, hogy a biztonsági elemek között a rendelkezésre állás is kulcskategória. Nézzék meg, hogy házon belül hogyan tudják ezt megoldani, és mit kínál a szolgáltató. Például az egyik óriáskereső programjában óránként 5 perces (!) leállások is lehetnek, ezt vállalja a mamutcég a felhasználók felé. Ellenpontozásként vannak olyan vállalatok (bankok, ügyfélszolgálatok), amelyeknél óránként már az ezredmásodpercnél nagyobb szünet is jelentős veszteségeket okoz. Az Invitel a felhőszolgáltatásainál 99,9 százalékos rendelkezésre állást biztosít.

Már lehet nevezni az InnoMax Díjra!
Idén negyedik alkalommal hirdette meg az Invitel az InnoMax Díjat. 2013. február 25-ig nevezhetnek a kkv-k és a nagyvállalatok is. További részleteket itt olvashat.

Hallgassa meg a teljes interjút! A témáról a Gazdasági Rádió műsorának második részében beszélt részletesen Zsembery György.

A megszokásra is ráfizethetnek a cégek

Ajánlott videó

Olvasói sztorik