A felosztásra azért volna szükség, mert az izlandi vulkánkitörés miatt Európa légterébe került hamufelhő veszélyeztette a repülőgépek biztonságos repülését, ezért több ország légterét lezárták. A magyar légteret hétfőn ugyan ideiglenesen megnyitották, de a meteorológiai változások függvényében hozzák meg a további intézkedéseket.
Hónig Péter hangsúlyozta: a zónákat mindig az aktuális országra jellemző meteorológiai viszonyok és a felhőzet helyzete függvényében a nemzeti közlekedési hatóságok határoznák meg.
A közlekedési tárca vezetője ismertette, hogy a MÁV 4000 ülőhellyel növelte kapacitását, a Volán pedig 14 többletjáratot indított. Beszélt arról is, hogy egy-két napon belül kialakítanak egy “központi információs megoldást” is, ahonnan könnyebben, egy helyről lehet majd nyomon követni az aktuális helyzetet.
Markó Andrea, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. vezérigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta: várhatóan éjfélig nyitva marad a magyar légtér, és attól függően hagyják nyitva vagy zárják le újra, hogy hol helyezkedik el, és merre mozog a felhő az éjszaka folyamán, és milyen előrejelzéseket kapnak az Országos Meteorológiai Szolgálattól.
Markó Andrea kiemelte, hogy az új felosztás sem engedné teljesen a légitársaságok teljesen szabad kockázatvállalását, a hatóságok azt mondanák meg, hogy a légtér mely részei nem repülhetőek, és melyek azok, amelyekben kockázatos a repülés.
A nem repülhető zónák csak arra a terültre korlátozódnának, ahol éppen a vulkáni hamufelhő van – fűzte hozzá. Ezzel meg tudnák növelni a légteret, mivel korábban minden területen, ahol akár csak a veszélye is fennállt annak, hogy valami van a levegőben, lezárták a légteret.
Horváth Zsolt Csaba, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke elmondta: vasárnap Európában a tervezett 25 000 járatból 5000, hétfőn pedig a tervezett 28 000-ből 9000 indult el.