Élet-Stílus

Hegyekben állnak a néhány eurós repülőjegyek

Miközben mélypontra süllyedtek a fapados repülőjegyárak, a légitársaságok harcát is kiélezetté tette a recesszió: a Wizz Air, amely Budapesten már legyűrte a SkyEurope-ot, most vetélytársa legerősebb bástyáját, Prágát támadja.

Hatalmas akciókkal indították az új évet a diszkont-légitársaságok, az árversenyből senki sem maradhatott ki. Egyértelműnek tűnik, hogy a kapacitáscsökkentések ellenére a fapados cégeknek nemigen maradt más választásuk a gépek megtöltésére, mint a komoly árcsökkentés. A január közepétől március elejéig tartó időszak a hagyományosan legkisebb forgalmú a légitársaságok számára, idén azonban a világgazdasági válság tovább mérsékli az utazási kedvet.

20 euróért Londonba

A legalacsonyabb árakat kínáló Ryanair már korábban is adott el 1 vagy néhány euróért jegyeket, így jelenlegi akciója nagy meglepetést nem okozhatott. A fapadosinfo.hu oldal elemzése szerint látványos viszont a változás a Wizz Airnél, amellyel még soha nem lehetett olyan olcsón utazni, mint mostanság. A magyar utasok szempontjából ez már csak azért is jó hír, mert miközben a Ryanair éppen kivonulóban van Budapestről (vasárnap indulnak utoljára gépei Frankfurt-Hahnba és Brémába, s már csak öt brit, illetve ír útvonalala marad, összesen heti 15 járattal) a Wizz Air március végétől új gépet hoz magyar bázisára, kapacitását közel 50 százalékkal növelve meg Ferihegyen. A budapesti központú társaságnál eddig (a rövid marosvásárhelyi útvonalat leszámítva) csak kivételes esetekben lehetett 4 ezer forint alatt jegyhez jutni, most viszont hatalmas számban vannak 5-10-15 eurós jegyek, s a legdrágábbnak számító célállomásra, Londonba is lehet foglalni 20 euró körül.

A második legnagyobb budapesti fapados, az easyJet is nagy árcsökkentéssel kezdte az évet, minden célállomásukra kínálnak 5 ezer forint alatt, vagy kicsivel felette jegyeket. A két németországi útvonallal jelen levő Germanwings is szinte folyamatosan akciózik 19,99 eurós jegyekkel. Igaz e cégnél nem lehet kikerülni a nemrégiben 9 euró/foglalásra emelt fizetéskezelési költséget. A Wizz Airnél átutalásos fizetéssel, az easyJetnél és a Ryanairnél pedig Visa Electron bankkártya használatával meg lehet spórolni ezt az utasonként 4-5 euróra rúgó díjat.

(forrás: FN)

Változó erőviszonyok (forrás: FN)

Síjegyekkel csalogatnak

A légitársaságok a téli holtszezonban jobb híján síutakra próbálják rávenni az utasokat. Akadnak, akik hajlandóak külön költség nélkül elszállítani a sífelszerelést, a Ryanair viszont az árverseny híve: több tízezer „síjegyet” ad ingyen az ismert síterepeket kiszolgáló repterekre, sajnos nem Magyarországról. A recesszióval nyilvánvalóan együtt jár a munkanélküliség növekedése, a potenciális utasok egy része az elbocsátástól félve hagyja ki a téli utazást. Akad azonban légitársaság, amely erre a tendenciára is reagált már: a Flybe, mely a válságot legjobban viselő regionális fapadosnak számít, visszatéríti a repjegy árát azoknak az utasoknak, akik igazolni tudják, hogy a foglalás és az utazás közti időpontban elveszítették állásukat.

Noha az előző évekhez hasonlóan 2008-ban sem igazolódtak azok a jövendölések, melyek szerint tömegesen tűnnek el majd a süllyesztőben az európai fapadosok is (lényegében a Sterling volt az egyetlen komoly áldozat), szakértők szerint idén is lehetnek cégek, melyek lehúzzák a rolót. Az elemzők szerint a recesszió miatt visszaeső utazási kedv alapvetően kisebb probléma, mint a 100 dollár feletti olajár volt, mivel az alacsony árakkal a fapadosok el tudnak csábítani utasokat a drága cégektől – ez történt például 2001-2002-ben. A helyzet mégis drámai: a hitelválság nyomán jócskán megdrágult a cégek finanszírozása, ami azoknak kedvez, akiknek vannak tartalékaik.

Prága lesz az új bázis

Hosszú idő óta hónapról hónapra él például az a SkyEurope, mely 2007 októberében zárta be budapesti bázisát, azóta Bécsre, Pozsonyra és Prágára koncentrál. Az olajárcsúcsot többszöri tulajdonosi feltőkésítés révén túlélte, gépei lízingelését viszont valószínűleg már nem tudta fizetni, mivel a múlt héten 6 gépet vettek vissza tőle. Jelenleg már csak 5 SkyEurope feliratú gép repül, a többi járathoz innen-onnan bérelnek kisebb-nagyobb gépeket.

Ebben a helyzetben bizonyára nem véletlen, hogy a Wizz Air az idén érkező új gépei közül egyet épp a legjobban menőnek számító Sky-központba, Prágába irányít, bázist nyitva a cseh fővárosban. A Wizz Air lényegében az egyetlen európai fapados, amely nem fogta vissza terjeszkedését a recessziós környezetben sem, s e lépéssel bizonyára siettetni próbálja a SkyEurope eltűnését. Még mielőtt július végén beindul a Wizz Air prágai bázisa, már február közepétől repülnek a cég járatai a cseh fővárosba, a többi bázis gépeit használva, igen alacsony, 10-20 eurós árat kínálva. A prágai célállomások között azonban Budapest valószínűleg fel sem merül komolyabban – a Wizz Air még indulásakor, 2004-ben kipróbálta ezt az útvonalat, de nem jött be, gyorsan megszűnt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik