Élet-Stílus

Összeomlott a magyar autópiac

Gyakorlatilag megszűnt a kereslet a hazai autópiacon. Az elmúlt év júliusához képest 73 százalékkal kevesebb személyautó kerülhet forgalomba.

Az, hogy nyár van, szinte nem oszt, nem szoroz – mondja Róbert Gábor, a Datahouse autóipari elemzője. Ilyenkor ugyan kevesebb autó fogy évek óta, de ez idén már nem sokat ront a helyzeten. Kereslet gyakorlatilag nincs a hazai autópiacon. Az elmúlt év júliusában az első három hétben 10 239 gépkocsit adtak át, míg az idén ugyaneddig 2940-et, ami 71,3 százalékos visszaesés.

Volt olyan nap júliusban, konkrétan elseje például, amikor az egész országban egyetlenegy adtak át. Elképzelhető, hogy ez mit jelent a jelenleg működő 800 kereskedőnek – teszi hozzá.

A Datahouse júliusi előrejelzése

A Datahouse júliusi előrejelzése

Az első olyan hónap volt a július, amikor már a megemelt áfát tartalmazták az árak. Mindenki emelt – folytatja Róbert Gábor -, persze nem egyformán, de senki sem fűnyíróelv alapján, automatikusan. Sok kereskedő egy-két százalékot emelt, majd az év során még pár százalékot fog. Jól látszik, hogy az alsó, olcsó kategóriákban még akadnak elvétve privát vevők, a nagyobb autókra viszont nulla a kereslet.

A helyzet olyan súlyos, hogy már a márkakereskedői licencek kerültek veszélybe. Ezen státusz fix költséget jelent, függetlenül attól, hogy megy-e az üzlet. Fenn kell tartani bizonyos számú személyzetet, bemutatótermet, oktatást kell fizetni, a dizájnelemeket, a berendezést aktualizálni. Nyilván a korábban nagyon szigorú importőrök sem keménykedhetnek annyira, mint korábban. A kereskedők most minimalizálják a hiteleiket – amennyire tudják -, hogy minél kevesebb jelzáloguk legyen az üzleten, ha be kell zárni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik