Az MTI október végén kezdeményezett reklámfelügyeleti eljárást a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH), és kért etikai vizsgálatot a Magyar Reklámszövetségtől egy új magyar játékfilmnek a “barcikai ősanya” leleteivel kapcsolatos álhírén, a közvélemény szándékos félrevezetésén alapuló reklámkampánya miatt.
A fogyasztóvédelmi hatóság illetékes felügyelősége arról tájékoztatta az MTI-t, hogy megállapította: a reklám sérti a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvényt, s ezért burkolt reklámozás miatt megindította az eljárást. A hatósági tájékoztatás tartalmazza: a gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII.tv.6.§.’(1) bekezdésében foglalt előírás szerint “tilos közzétenni burkolt és tudatosan nem észlelhető reklámot”.
A Reklámszövetség Reklámetikai bizottságának – az MTI-hez hivatalosan még nem postázott – állásfoglalása szerint viszont az MTI által kifogásolt reklámakció nem sértette meg a szövetség etikai kódexét. A testület döntésének indoklása szakmailag lényegében hatástalannak minősítette az álhír elterjesztésén alapuló reklámakciót, mert annak a bizottság szerint nem volt “…a mozifilm fogyasztóinak konkrét fogyasztói döntésével (a mozifilm megtekintésével, a mozijegy megvásárlásával) semmilyen közvetlen kapcsolata”.