Élet-Stílus

Amikor nem a piac diktál

Jó vagy nem jó, mindenesetre tény, hogy szinte minden hazai internetes tartalomszolgáltatás mögött a Magyar Telekomot találjuk.












Amikor nem a piac diktál 1


Amikor nem a piac diktál 2

Amikor nem a piac diktál 3
Amikor nem a piac diktál 4

Mindent megvásárol, ami „él és mozog” – így jellemezték elemzők és versenytársak egy évvel ezelőtt a Magyar Telekom-csoporthoz tartozó T-Online piaci stratégiáját a hazai internetes és tartalomszolgáltató piacon. Ha eddig csak azt rótták fel a hazai piacvezetőnek, hogy egy kézben tartja az Origót, a Freemailt, az iWiW-et, az Adnetworköt és még „ki tudja, mi mindent”, ma már azzal is szembe kell néznie a konkurenciának, s persze a bitsivatag elszánt beduinjainak is, hogy zárt falanxot találnak, akárhonnan keresnék a gyenge pontokat.

Nem annyira az éleződő hazai verseny, sokkal inkább a távközlés világtrendjei diktálják az integrált szolgáltatásokon nyugvó vállalati víziót, melynek keretében egy új, IP-alapú üzletágat építenek ki a T-Com és a T-Online összevonásával – fogalmazta meg a stratégia lényegét Simó György vezérigazgató-helyettes, korábban a T-Online-ért felelős vezető, aki januártól az új üzleti területek és üzletfejlesztési üzletágat irányítja.

Az új üzleti területek és üzletfejlesztési üzletág a tartalom-, a média- és egyéb, nem hozzáférési szolgáltatásokat tartalmazza, valamint az új üzleti területek fejlesztéséért és az innovációs tevékenység koordinálásáért felel. Ennek megfelelően ide kerülnek a T-Online Magyarországból 2007 októberétől kiváló média- és tartalomszolgáltatási tevékenységek is.













Amikor nem a piac diktál 1


Amikor nem a piac diktál 3
Simó György, Magyar Telecom
Amikor nem a piac diktál 4

KOCKÁZAT A HÁLÓZATON. Azért az is befolyásolhatja a piacvezető törekvéseit, hogy a konkurencia sem ül békésen a számára adatott kis sámlin. A legnagyobb fészkelődés talán a társadalmi kapcsolatépítés piacán volt tapasztalható az elmúlt hónapokban. Még ha ez nem homályosítja is el az iWiW terjeszkedését, ami olyannyira töretlen, hogy szinte már a növekedési megbetegedés határát súrolja.

Jól példázza a helyzetet, hogy szakértők szerint hamarosan egyfajta digitális temető is kialakulhat a közösségi portálon. Egyrészt már a jelenlegi tagok között is vannak olyanok, akik regisztrációjuk óta elhunytak. Sőt, a holtak egy részének tagságát ismerőseik, családtagjaik fenntartják, így ápolva az elhunytak emlékét, de az sem ritka, hogy a néhai regisztráló „bennragadt” a rendszerben. Nagy biztonsággal prognosztizálható, hogy a közeli jövőben már nemcsak a születés, de adott esetben a halál idejét is meg lehet majd adni.









Amikor nem a piac diktál 8

Akár mobilon is


A legérdekesebb iWiW-konkurenciát talán a Pannon indította útjára. A Mizu? ugyanis mobilos szolgáltatás, gyakorlatilag egy wapos üzenőfal. Erre a felhasználók „felírhatják”, hogy éppen mi történik velük, mi jár a fejükben, de üzenhetnek a barátaiknak is. A wapoldalon folyamatosan frissülve megjelenik minden felhasználó utolsó bejegyzése, illetve a felhasználók által megadott telefonszámok alapján a barátok bejegyzései olvashatók a mobilon. A fejlesztők arra is lehetőséget nyújtanak, hogy a felhasználók egy sms-ben meghívást küldjenek még nem regisztrált barátaiknak.

Amikor nem a piac diktál 8
Amikor nem a piac diktál 4

Az iWiW piaci erejét az élő tagok iránti felfokozott „hatósági érdeklődés” is mutatja. A Nemzetbiztonsági Hivatal persze nem is cáfolja, és nem is erősíti meg azt a felvetést, hogy adatgyűjtésének egyik vadászterülete lenne az iWiW. Tény azonban, hogy már tavaly levélben figyelmeztették az állami vezetőket: kapcsolati hálójuk és személyes adataik világhálós közzététele nemzetbiztonsági kockázatot jelenthet.

ÜZLET ÉS SZABAD IDŐ. Több fronton is támadás indult az iWiW piaci pozíciói ellen. A Ringier Kiadó például programajánló szájtot indított. A CityWeekend.hu számos kategóriát kínál a múzeumoktól a vásárlásig, a sporttól az éjszakai életig. Ráadásul ezek feltöltése nem csak a szerkesztőkre vár, hanem bárki – aki regisztrál – közzétehet helyszíneket, eseményeket – leírással, címmel, időponttal vagy akár fényképekkel. Sőt mindent pontozni, kommentálni lehet, legyen szó sörözőről vagy balettről.

Más oldalról, az üzleti kapcsolati háló felől szemezget a hamburgi székhelyű Xing. Tagjai fotóval ellátott profilt (személyes adatlapot) hozhatnak létre, és hálót szőnek az ismerősök ismerőiből. Mivel azonban a rendszer célja végső soron az üzletelés, a regisztráló megadhatja, hogy milyen üzleti ajánlatra számít másoktól, illetve ő mit tud ajánlani a többieknek. Az így meghatározott kereslet-kínálatra kulcsszavas kereséseket lehet indítani, tehát a Xing esetében általában nem a baráti kör vagy az azonos érdeklődés a kötelem alapja, hanem az üzleti érdek.

NYAKUNKON A MULTIPLATFORM. A T-csoport konkurensei a mérethatékonyságtól eltekintve is állandó lemaradásban vannak. Piaci támadásaik csak lokalizáltan érvényesülnek, miközben a monopolisztikus technikákban jártas piacvezető minden területen komplex csomagok kialakítására törekszik.

Beleilleszkedik ebbe a sorba az internetes tartalomszolgáltatással foglalkozó üzletág megújulása is. Ennek keretében októbertől az ország két legnagyobb portálját, az Origót és az iWiW-et, valamint számos egyéb webes szolgáltatást működtető cég ezentúl a telekommunikációs szolgáltatásokat kínáló üzletágtól különválva, lényegesen szélesebb fókusszal, hatékonyabban és innovatívabban, önálló részvénytársaságként szolgálja az online és offline kommunikációs és médiapiacot. A T-Com részéről ezt úgy fogalmazták meg, hogy mivel szolgáltatási portfóliója rendkívül sokrétű, a megújuló vállalat tevékenysége nem lesz azonos egy klasszikus webes cégével, hanem minden platformon üzemeltető és fejlesztő, tartalom- és szolgáltatásmenedzsment-céggé válik.

Ez a fajta „multiplatformitás” nyilvánvalóan további lépéselőnyt jelent a versenytársakkal szemben. De nyilvánvaló az is, hogy a Magyar Telekom üzleti stratégiáját nem a hazai piac formálja. Itt gyakorlatilag nincs esély arra, hogy komoly versenytárs nőjön fel. Az évek óta kelet-európai mértékben mozgolódó cégnek mégis elemi érdeke a világtrendek követése, s ebből talán profitálhatnak a honi piac szereplői is – versenytársak és fogyasztók egyaránt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik