“A Firefox új verziója lesz a világ legintelligensebb böngészője. A jövő böngészőjének nemcsak az információkat kell megjelenítenie, hanem azokat meg is kell értenie. Amennyiben például megjelennek egy eseményhez kapcsolódó adatok, akkor a programnak képesnek kell lennie arra, hogy ezeket az információkat megszűrje és rendszerezze” – nyilatkozta ambíciózusan a Pressetext hírügynökségnek Tristan Nitot, a Mozilla Alapítvány elnöke.
A Firefox 3 a HTML- és az XHTML- támogatás mellett képes lesz ezeket a tartalmakat szemantikus kiegészítő információkkal ellátni. Azonban a fejlesztők az új böngészőnél még egy lépést akarnak tenni a webszabványok támogatására. A cél az, hogy a program megfeleljen a World Wide Web Consortium (W3C) Acid 2 tesztjének. Emellett a szakemberek szeretnék még a jelenleginél is gyorsabbá tenni a Firefoxot. “De fontos az is, hogy megváltoztassuk a böngésző külső ismertetőjegyeit és néhány funkcióját. Például jó lenne, ha a felhasználóknak egy lementett link után nem kellene az egész könyvjelző-rendszer minden egyes almappáját átkutatniuk” – mondta Tristan Nitot.
További újdonságnak számít majd, hogy látható lesz, hogy egy linket valaki hányszor nyitott meg és mikor látogatta meg utoljára az adott oldalt. A szakember kifejtette azt is, hogy egyáltalán nem tart az Internet Explorertől: “Az Internet Explorer 7-es verziója jelenleg egyáltalán nem árthat nekünk. A letöltési számaink fantasztikusak. S ne felejtsük el, hogy az IE7 letöltéseinek jó részét a 6-os verzióról váltók, frissítők jelentik, vagyis nem az új felhasználók. Így a Microsoft nem szerez új piaci részesedést.”
A Xiti Monitor piackutató cég tavaly novemberi adatai szerint Ausztráliában a felhasználók 23,4, Európában 23,2, az Egyesült Államokban 14,5, Afrikában 12,4, Ázsiában 11,8, míg Közép- és Dél-Amerikában pedig a 11,1 százaléka használja a Firefoxot. Európában a legnépszerűbb Szlovéniában volt a böngésző, ahol az internetezők 40,5 százaléka szörfölt vele a világhálón. Szintén az élmezőny tagja volt még Finnország (39,3 százalék), Lengyelország (33,6 százalék), Németország (33 százalék), Szlovákia (32,8 százalék), Horvátország (32,8 százalék), Észtország (31,5 százalék), valamint Magyarország (31,1 százalék) is.
A Net Application piackutató cég legfrissebb felmérése szerint ugyanakkor tavaly decemberben a Firefoxot már a felhasználók 14 százaléka használta. Érdekesség, hogy 2006 elején a Firefox piaci részesedése a cég szerint még csak 9,6 százalék volt.