Élet-Stílus

Már a mozikban a Die Hard 4.0

Megint másnapos, megint magányos – és megint meg kell mentenie a világot. John McClane tizenkét év szünet után tért vissza, és bár az idő felette sem múlt el nyomtalanul, jobb, mint valaha.

Bárhogyan is próbálkozik Bruce Willis (legutóbb az Alvilági játékok című „túl-csavaros” krimiben, illetve a Vadidegen című gyengécske thrillerben láthattuk), csakis az ír bevándorlói gyökerű, vér- és olajosan maszatos pólójú, erősen whisky-leheletű zsaru, John McClane bőrében az igazi.


Már a mozikban a Die Hard 4.0 1


A Drágán add az életed! (1988), Még drágább az életed! (1990), Die Hard 3. – Az élet mindig drága (1995) világszerte összesen majd’ nyolcszázmillió dollárt kasszírozott, de a siker még fontosabb mércéje lehet a piszkos rendőr ikonfigurává válása, amihez az a találós kérdés is fűződik, hogy miért nem szerepelt Bruce Willis a Titanicban? – mert mindenkit megmentett volna.

Ugyan nem mérvadó, de az elvakult terroristák gyakorta állítják párhuzamba (például a borzasztó szeptember 11-i New York-i toronytámadással kapcsolatban), hogy lám, nincs az a Willis, aki mindig vigyázza az Amerikai Egyesült Államok biztonságát és békéjét. A 2001-es tragédiához kapcsolódik a széria negyedik felvonása, amikor a hadnagy az ország épségét és nyugalmát fenyegető virtuálisan támadó – ám a gyakorlatban, a marok- és egyéb fegyverekkel is jól bánó – terroristákkal áll ki küzdelemre.





Jelenetek a filmből


Pedig nincs a topon, elvonókúrára jár, menthetetlenül magányos (mind a magánéletében, mind a munkája során), a haja szála sem görbül már (nincs neki egy sem). Mogorva, majdnem hogy mizantrópszerűen emberkerülő. De – ahogy szokott lenni – baj esetén csak egy, csak egy legény van talpon a vidéken, azaz komoly szükség mutatkozik McClane buldog természetére, merthogy elszánt szájbergyerekek (pontosabban: tetterős fiatalemberek) úgy döntenek, precíz, részletesen kidolgozott terv szerint végzetesen-halálosan megbénítják a számítógépes rendszereknek teljesen kiszolgáltatott államokat (lásd: A hálózat csapdájában, 1995), kezdve a közlekedési lámpák megbénításával, végezve a legfejlettebb szisztémák blokkolásával. A komputerek világában kihívásokkal (on-off problémákkal) küszködő zsarut ezúttal egy ifjú$ hacker (Justin Long) segíti, így – és számtalan veszélyes akadályt leküzdve – jutnak el a főig: Gregig (Timothy Olyphant).

Eredeti cím:


Live Free or Die Hard; amerikai, 2007; 135 perc;
Rendező: Len Wiseman;
Forgatókönyvíró: Mark Bomback, Doug Richardson, Roderick Thorn, David Marconi;
Operatőr: Simon Duggan;
Zene: Marco Beltrami;
Producer: Michael Fottrell, John McTiernan, Arnold Rifkin, Bruce Willis;
Szereplők: Bruce Willis, Timothy Olyphant, Maggie Q, Justin Long, Jeffrey Wright, Mary Elizabeth Winstead,
Mozistart: június 27.,
Forgalmazó: InterCom;
Honlap

Nemcsak az elkötelezett rajongók örülhetnek, hogy az alkotók negyedjére is képesek voltak életet lehelni a figurába. Ez Willis üdítően egyszerű jelenléte mellett köszönhető a forgatókönyvíróknak (Mark Bomback munkáját Doug Richardson, Roderick Thorn és David Marconi segítette) és Len Wiseman rendezőnek (Underworld, Underworld: Evolúció). Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a történetszövés fortélyai helyett az akciószcénákra kellett összpontosítaniuk, fantáziájukat itt ereszthették szabadon, a szereplőknek nagyjából akkor nyílik lehetőségük a karakterük szöveges árnyalására, amikor az egyik mészár-helyszínről a másikra igyekeznek.

A teljes címán Die Hard 4.0 – Legdrágább az életed őszinte film, és vérbeli, izgalmas és szórakoztató csinbumm-cirkusz, amiben elfér és hihető még egy vadászrepülő és egy kamion párbaja is. A szezon legigényesebb folytatása rendhagyó módon Magyarországon már szerdától (június 27.) látható (a hazánkban szokott műsorváltó nap a csütörtök), azonosan a világpremierrel. Érdemes a kasszák elé járulni, és nem pusztán azért, mert bár Willis érthetően vágyja a folytatást, korántsem biztos, hogy sor is kerül rá, hanem mert a film egészen egyszerűen jó.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik