Európában a bevásárlóközpontok piaca az ingatlanszektor húzóágazatának számít, ezen beruházások területe a kontinensen jelenleg 97 millió négyzetméter. A 2006-os rekordév után a 2008-as évre soha nem látott növekedés várható: több mint 10 millió négyzetméterrel nő meg a földrészen felépült bevásárlóközpontok alapterülete.
Románia is belendült
A dobogó első helyén Spanyolország áll: egymaga majd kétmillió négyzetmétert épít 2007–2008-ban, míg egész Európa összesen 17 milliót. Őket követi Lengyelország 1,8 millió négyzetméterrel, és Törökország 1,6 millióval.
Érdekesség, hogy a skandináv államokban egyáltalán nem épülnek ilyen létesítmények a következő években, és a beruházások túlnyomó része (58 százaléka) Nyugat-Európában zajlik úgy, hogy a kelet-európai régióból Románia is dinamikusan kezd felzárkózni.
Jó helyen állunk
Hazánk a kontinens 34 szereplős listáján a 13. helyen áll, és követi az európai trendeket – derül ki a Cushman&Wakefield tanulmányából. A következő két évben előreláthatólag 368 ezer négyzetméternyi új kereskedelmi központ fog épülni hazánkban, ezzel a 2006-ban megközelített kétmillió össznégyzetmétert jóval túllépve, várhatóan már 2,3 millió négyzetméternyi terület várja a vásárlókat és a bérlőket.
A magyar kereskedelmi központok piacát vizsgálva a főváros mellett a vidéki városok is mind nagyobb szerepet (a befektetések 60-70 százaléka) kapnak az ingatlanfejlesztők körében. Vidéken a vizsgált évek alatt 31-szeresére nőtt a bevásárlóközpontok száma, a fővárosban csupán négyszeresére.
Az ország első integrált kereskedelmi parkja is (melyet Amerikában „power center”, Angliában „retail park” néven emlegetnek)Budapesten kívül, Vecsésen épül – az októberben elkészülő Market Central Ferihegy az AIG/Lincoln beruházása.