A munkabeszüntetés már a kora reggeli órákban komoly fennakadásokat okozott, az ország legtöbb pontján megbénult a vasúti közlekedés. Több nagyvárosban, mindenekelőtt Berlinben, Frankfurtban, Hamburgban és Stuttgartban nem közlekedett a városi vasút, az úgynevezett S-Bahn sem, mindenekelőtt a munkavállalókat és a diákokat akadályozva abban, hogy eljussanak munkahelyeikre, illetve iskoláikba.
A sztrájkot hosszú tárgyalások előzték meg a német vasút (DB) vezetősége és a mozdonyvezetők legnagyobb szakszervezete (GDL) között. A mozdonyvezetők hosszabb ideje mintegy harminc százalékos béremelést követelnek, s júliusban, valamint a múlt héten is már több órás figyelmeztető sztrájkba léptek. A német vasút vezetősége azonban mindeddig elutasította követeléseiket, illetve jóval kevesebb, mintegy 10 százalékos emelést ajánlott.
A több ezer mozdonyvezetőt tömörítő GDL kilátásba helyezte, hogy amennyiben a DB nem tesz elfogadható ajánlatot, jövő héttől meghatározatlan időre kiterjesztik a munkabeszüntetést. A pénteki sztrájk ellenére a vasút vezetősége hétfőre új ajánlatot ígért.
A Német Gazdaságkutató Intézet szerint a pénteki, egész napos munkabeszüntetés mintegy 25 millió eurós kárt okozhat a német gazdaságnak, ezen belül mintegy 7 millió eurós veszteséget a vasútnak.