Proaktív szerepet kívánunk játszani a piac átalakulásában – Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója kezdte így sajtótájékoztatóját július elején, de azóta sem dőlt el biztosan, hogy október végétől pontosan mekkora is lesz a változás a budapesti reptér 1-es, fapados terminálján. A legfontosabb bizonytalansági tényező ma a SkyEurope döntése arról, megtartja-e itteni bázisát, illetve budapesti járatait, de mivel lapzártánkig a cég még nem publikálta magyarországi járatainak téli menetrendjét, biztosat nem lehet tudni.
A Wizz Air mindenesetre megpróbálta megkönnyíteni konkurense döntését. A proaktivitás jegyében újraindítja 2005-ben megszüntetett milánói járatát, nem titkolva, hogy célja a SkyEurope helyének betöltése. (Ezt az útvonalat ugyanis a diszkontszektorban csak ez a cég repüli.) Váradi elmondta: téli menetrendjük készítésekor már a többi útvonaluknál is úgy kalkuláltak, hogy a SkyEurope megszünteti itteni bázisát. Az utóbbi cég szóvivője, Hegedüs Judit azonban továbbra is cáfolja, hogy bármi is veszélyeztetné a budapesti működést – ilyen jellegű döntés fel sem merült a menedzsment részéről.
Persze nem véletlen röppentek fel találgatások a SkyEurope kivonulásáról. Sokatmondó apróság, hogy korábban e cég az elsők között hirdette meg téli menetrendjét és kezdte meg a jegyértékesítést a hideg hónapokra, most viszont merőben más a helyzet. A szektor összes szereplője túl van a nyitáson (igaz, nem minden útvonal esetében), s a SkyEurope-nál is már lassan egy hónapja van bécsi, pozsonyi és prágai menetrend, ráadásul számottevő kapacitásbővítésről tanúskodnak az ottani új járatindítások. Nem titok a stratégia módosítása sem: a társaság a diszkont szegmens prémium részét célozza meg, ez pedig nem biztos, hogy működik Budapesten.
Bécs túl jó
A társaságnál az elmúlt hónapokban fokozódott a profitkényszer. Négy év súlyos veszteségei után a részvényesek részéről egyre erőteljesebb nyomás nehezedik a menedzsmentre, hogy az idei terv, a pozitív EBITDAR (kamatok, leírások, adófizetés és bérleti díjak előtti eredmény) mindenképp megvalósuljon. Minden eurócent számít, ilyenkor pedig csak a legnyereségesebb útvonalakat, bázisokat szabad megtartani. Úgy tűnik, a tavaly beindított prágai és az idén márciusban megnyitott bécsi helyszín olyannyira a terv felett teljesít, hogy azokkal összevetve a budapesti működés mutatói sokkal gyengébbek. Borsos György, a SkyEurope magyarországi vezetője kiemeli, hogy ennek egyrészt földrajzi okai vannak: innen Nyugat-Európába repülni a nagyobb távolság miatt drágább, ráadásul a különbség Béccsel vagy Prágával összevetve – a folyamatosan emelkedő kerozinár miatt – csak nő. Másrészt a magyar utas árérzékenysége és a többi diszkontcég erős konkurenciája miatt az egy székre jutó árbevétel is kisebb itt, mint az említett két másik bázison. Külső szakértők szerint mindez együttesen teljes joggal vethette fel a kérdést, érdemes-e folytatni a magyarországi működést.
Ingyenjegyesek
A magyarországi fapados-piac életében „történelmi” pillanatnak tekinthető 2007. július 11-e: a Ryanair Sármellékről induló járataira gyakorlatilag ingyen (0,01 euróért) lehetett jegyet vásárolni. A cég vezére, Michael O’Leary alig másfél évvel ezelőtt jövendölte meg, hogy a fapados árak nulláig esnek majd. (A cég néhány útvonalán már pár héttel korábban is kínált teljesen ingyen jegyeket, de Magyarországot érintő útvonalon ez volt ez első ilyen lehetőség.) Az időzítés bizonyára nem volt véletlen: az előző napon határozott arról az Európai Bizottság, hogy tilos lesz a légitársaságoknak megtéveszteniük az utasokat például azzal, hogy alacsony árú, esetleg ingyenjegyeket hirdetnek, de nem közlik az ehhez tapadó adók, illetékek és egyéb költségek mértékét. A Ryanair betartotta a szabályt: a két napig élő akcióban a nullás jegyhez nulla illeték társult, s még a bankkártyás fizetés kezelési költségét is elengedték Ez egyúttal azt is jelentette, hogy a Wizz Air csak két napig birtokolta a minden idők legolcsóbb repülését biztosító cég címét: régi-új milánói járatára ugyanis július 9-étől 2300 forintért lehetett retúrjegyet kapni. Ezt megelőzően a SkyEurope közel két évig volt rekorder, hiszen a 2005/06-os téli idényre több célállomásra is adott jegyet oda-vissza 3980 forintért – természetesen minden költséget beleszámolva..
Megfigyelők szerint a télen két géppel üzemelő budapesti bázis akkor maradhat meg, ha a repülőket máshová áthelyezve azok nem tudnának érdemben nagyobb profitot elérni. Ha például Bécs és Prága az újonnan érkezők mellett a két budapesti „madarat” is meg tudja tölteni, akkor valóban irracionális üzleti döntés lehet ragaszkodni Ferihegyhez. Lehet, hogy épp a reptéri díjon múlik, merre billen a mérleg nyelve. (Ez egyébként nem csak a budapesti működést érintő kérdés: szintén az alacsonyabb díj miatt költözik át a társaság London Stanstedről Lutonra.)
Természetesen nagy különbség van a bázis felszámolása, illetve az itteni működés megszüntetése között. Több magyarországi útvonal kifejezetten jól teljesít – ezeket Hegedüs Judit szerint nemcsak megtartják, de a sűrítésük is elképzelhető. A kérdés már csak az, hogy ezt az úgynevezett W-megoldással (amikor például a Pozsonyból indulva repül egy gép Brüsszelbe, s onnan Budapestre, majd vissza a belga fővárosba, s utána ismét Pozsonyba), vagy Ferihegyről indulva oldják meg. Az is elképzelhető viszont, hogy a tartósan kis forgalmú és/vagy túl hosszú útvonalakat megszüntetik. Ami a menetrendet illeti, azt a SkyEurope szóvivője szerint három részletben publikálják; a B szekció ment ki a múlt héten, Budapest pedig a C-be került, ez is heteken belül várható.
Párharcok
A SkyEurope téli útvonalhálózatától függetlenül ma már nyilvánvaló, hogy – miután Lengyelországot lényegében kettesben „leigázták” – októbertől Budapesten is meccsel majd egymással Európa két leghatékonyabban működő fapados cége, a piacvezető Ryanair, illetve „kistestvére”, a Wizz Air. (Különös ismertetőjegyük a városoktól távol fekvő másodlagos repterek használata.)
Az ír cég a múlt héten már harmadik útvonalát jelentette be Budapestre, s noha sem Nottinghamből, sem Bristolból, sem Brémából nem versenyez direktben senkivel, szavakban már nekiment a szerinte drága Wizz Airnek. (Az is igaz, hogy Sármellékről induló járataira a Ryanair sem hirdetett még téli menetrendet; ezzel kapcsolatos kérdésünkre a cég illetékese azt mondta, ennek nincs jelentősége.) Nagyon úgy fest tehát, hogy a következő időszakban az üzleti útvonalakat megtartó SkyEurope mellett az alacsony árkategóriában Wizz Air-Ryanair párharc alakulhat ki Ferihegyen. Egyébiránt Európában egyre brutálisabb a diszkontcégek közti árverseny, a filléres jegyek pedig várhatóan jótékonyan hatnak majd az elmúlt hónapokban lefelé csordogáló ferihegyi fapadosforgalomra is.