Élet-Stílus

F1: megbüntették a McLarent

Hosszas vajúdás után döntés született a Forma-1 világának eddigi legnagyobb botrányában. A „kémügyet” az előzőleg felmentett McLaren nem úszta meg, ám mégis fellélegezhet.

A nap folyamán – a döntést fél ötre ígérték a Párizsban összegyűlt FIA-nagyok – várakozásra késztetett sajtó nem egy kiszivárogtatással próbálkozott. Így az f1-live.com (a planet-f1.com nyomán) tudni vélte, hogy a brit istállót a 2007-es és 2008-s idényből is kizárják. A honlapok hangsúlyozták: meg nem erősített információkat közöltek, a párizsi tárgyalás még tart, a hivatalos bejelentésre várni kell. A hírt a bbc.co.uk is megerősítette, de a spanyol marca.com, illetve az olasz gazzetta.it is átvette.

Ám ekkor még a fő kútfő planet-f1.com szerint sem lehetett tudni, hogy az eltiltás például a világbajnoki összetettet vezető két pilótára, az éllovas brit Lewis Hamiltonra, illetve a spanyol Fernando Alonsóra is vonatkozik-e? Az FIA vezető testülete, a Nemzetközi Motorsport Tanács (WMSC) mindenesetre az istálló 2007-es és 2008-as kizárása mellett kardoskodott.

Nos, a Reuters, az AFP és az AP információi szerint árnyaltabb döntés született. A csapatot első fokon 100 millió dolláros pénzbírsággal sújtották, s a konstruktőri versenyből kizárták – a 2007-es évben. Jövőre azonban ismét rajthoz állhatnak az „ezüst nyilak” feltéve, hogy minden egyes futam előtt igazolni tudják, hogy nincs a Ferrari „intellektuális tulajdonát” képező alkatrész az autójukban.

A két pilóta, a Párizsban három órán keresztül faggatott, ám a meghallgatásról az angol újságírók szerint fellélegezve távozó Lewis Hamilton, illetve a francia fővárosba el sem utazó, saját bevallása szerint a belgiumi futamra koncentráló spanyol Fernando Alonso is megtarthatja pontjait – azaz nyílt maradt a világbajnoki címért folyó harc (más kérdés, hogy igencsak salamoni a döntés, hisz eddigi pontjaikat is Ferrari-McLaren hibriddel szerezték). A döntés mögött az állhat, hogy a versenyzők idejekorán megegyeztek a vezetőkkel.

A FIA hivatalos sajtóközleményt adott ki a határozatról, amelyből kiderül, hogy a tanács decemberben ismét összeül és a következő szezonra érvényes, a wokingi istállót érintő esetleges szankciókról hozza meg döntését. Ezenkívül a hátralévő futamokon a McLaren-Mercedes pilótájának győzelme esetén a versenyzőt nem kísérheti fel a csapat egyetlen képviselője sem az ünnepélyes eredményhirdetésre. (A futamok végén nemcsak a győztes versenyzőt, hanem a csapatát is díjazzák.)

Arra a kérdésre, hogy igazságos döntés született-e, Max Mosley, a FIA elnöke tömören annyit válaszolt: “Igen”. Norbert Haug, a Mercedes sportigazgatója ugyanakkor azt mondta: “A döntés mindenkit sokkolt a csapatnál és ahogy a média és a szurkolók reakcióját nézem, nem csak ott.”
A wokingi istálló fellebbezhet a határozat ellen.


F1: megbüntették a McLarent 1

Igazat kapott a Ferrari. Alonsót és Hamiltont nem büntették (marca.com)


“Próbáld ki ezt!”

Csütörtökön a McLaren belső levelezése is nyilvánosság elé került: legalábbis egyes részletek. A The Daily Mail szerint az egyikben a vezetőmérnök Paddy Lowe hívja fel a tesztpilóta Pedro De la Rosa figyelmét „próbáljuk ki ezeket az új beállításokat, amelyek a Ferraritól származnak. Még Nigel Stepney küldte őket Coughlannek”. A másikban – amelyik alapján egy De la Rosa-Alonso levélváltást feltételeznek – előbbi azt emeli ki, hogy „immár világos, a Ferrari hogyan használja ki a Bridgestone abroncsokat, s hogyan épül fel a fékrendszere. Coughlan el is magyarázta nekem.”
Az angol lap szerint mintegy tíz e-mailt tartalmaz az a dosszié, amelyet az FIA múlt héten adott át a WMSC-nek.

A kémügyként emlegetett történet szerint Nigel Stepney, a Ferrari fejlesztésekért felelős korábbi mérnöke 780 oldalas dokumentumot adott át Mike Coughlannek, a McLaren-Mercedes azóta már menesztett vezető mérnökének. Az anyag a Ferrari titkos fejlesztési terveit tartalmazta.

A botrány úgy pattant ki, hogy Coughlan felesége egy másolószalonban sokszorosíttatta a dokumentumokat, az üzlet munkatársa pedig értesítette a Ferrari illetékeseit. Az olaszok szerint a rivális felhasználta a megismert adatokat és ezáltal jogtalan előnyhöz jutott velük szemben.

A McLaren-Mercedes vezette a konstruktőrök pontversenyét, két pilótája pedig az első, illetve a második helyen áll a pilóták között. A döntés nyomán az eddigi második Ferrari került a csapatlista élére, s négy futammal a zárás előtt szinte már bajnoknak tekinthető.

A konstruktőri pontverseny állása a 13. futam után:
1. Ferrari 143 pont
2. BMW-Sauber 86
3. Renault 38
4. Williams 25
5. Red Bull 16
6. Toyota 12
7. Super Aguri 4
8. Honda 2
A McLaren-Mercedest kizárták a konstruktőrök versenyéből, ezért a csapat az idei világbajnoki futamokon nem szerezhet pontot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik