Gazdaság

SZABAD VIZEKEN

A Duna-Majna-Rajna víziútrendszer megnyitása óta a hazai folyami áruszállítási piacon jó néhány külföldi érdekeltségű fuvarozó jelent meg. Ezek magyar lobogót használhatnak, ha legalább felerészben itt bejegyzett cég tulajdonában vannak. A piac ugyanakkor teljesen liberalizált, nem jelent versenyelőnyt a nemzeti színű zászló. Mennyiségét tekintve a hazai áruszállítás 50 százaléka német és holland fuvarozóké, a maradék több mint fele pedig a Mahart üzlete. Utóbbi tavaly 1 millió tonnányi árut szállított, szinte kizárólag hazai megrendelésre. A nagyságrendek érzékeltetésére csak annyit: a Duna-Majna-Rajna vízi út északi-tengeri kikötőjében, Rotterdamban évente 300 millió tonna árut rakodnak.) A Mahartnak három motoros önjáró hajója van, amivel minden akadály nélkül kelhet át a Majna-csatornán a Rajnára, illetve vissza. A kapacitásának viszont döntő hányada a vontató-, illetve tolóhajó, valamint a bárka, az uszály, amiről a csatorna bejáratánál át kell rakodni – ez pedig a szállítási költségeket 10-15 százalékkal megnöveli. A Fekete-tenger irányában viszont használhatók a kisebb eszközértékét jelentő vontató-, illetve tolóhajók. Miután a tömegáru szállítása az utóbbi években Európában visszaesett, a Mahart is az új megoldásokat keresi, a konténeres- és a gépkocsiszállítás terén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik