Gazdaság

Hűtőgép módjára címkézik fel a gumikat

gumicsere (gumicsere, )
gumicsere (gumicsere, )

Könnyebb lehet megfelelő autógumit választani novembertől. A hűtőszekrényekéhez hasonló energiamatricát kapnak.

Kapcsolódó cikkek

Egy EU-rendelet nyomán idén november 1-jétől minden, az év második felétől gyártott személy- és kishaszongépjármű gumiabroncsot újfajta, könnyen értelmezhető és egységes információkat tartalmazó címkével kell ellátnia a gyártóknak.

A hűtőgépek energiafelhasználásához hasonló skálát tartalmazó címkék könnyen értelmezhetővé teszik a három legfontosabb abroncsparamétert (gördülési ellenállás, nedves tapadás, gördülési zaj), de nem árulnak majd el mindent az adott abroncsról.

Sokszor a figyelmetlenséggel, de még gyakrabban gazdasági megfontolásokkal magyarázható, hogy az utakon közlekedő autók abroncsai épphogy elérik a minimális használhatósághoz szükséges paramétereket. A hazai jogszabályok legalább 1,6 mm-es mintamélységet követelnek meg, ám a biztonság érdekében ennél csak jóval kevésbé kopott gumikkal célszerű az utakon közlekedni. Az abroncskereskedők tapasztalatai szerint nem ritka, hogy főleg a magánautósok végletesen sima állapotig használják a gumikat, pedig már 3 mm-es mintamélység alatt is drasztikusan megnő egy baleset esélye.

Pesti Tímea, a LeasePlan Hungária Zrt. flotta- és gépjárműkezelő cég kereskedelmi igazgatója szerint az új európai abroncscímkék nagyon jó támpontot adnak az egyes gumiabroncsok összehasonlításához, és ezzel hozzájárulhatnak majd ahhoz, hogy ne feltétlenül csak az ár legyen a döntési kritérium a választásnál. A vásárló három fontos paraméterrel lát majd tisztábban az új szabályozással. Emellett persze továbbra is szükség lesz az abroncstesztek során mért egyéb tulajdonságok mérlegelésére és a szakemberek ajánlásainak megfogadására – mondta el a szakember.

A rendelet hatálya alá tartozó nyári és téli abroncsokon feltüntetett címkén három külön részben kell szerepeltetni az üzemanyag-hatékonyságot, a nedves tapadást, valamint a külső gördülési zaj és zajmérték értékét. Az első két paraméterrel A-tól G-ig osztályozzák a legjobbtól a még elfogadott legrosszabbig az értékeket. A két szélsőértékkel rendelkező abroncsnál akár 7,5 százalékos fogyasztáskülönbség és 30 százalékkal rövidebb fékút is lehetséges.

Az abroncsok minőségét a fenti három paraméteren kívül legalább tíz másik érték is meghatározza. Ilyen például a száraz felületen mért fékezési tulajdonság, az aquaplaning elleni védelem, a vezetési stabilitás és a tartósság. Különösen fontos az is, hogy a téli időszak teljesen más követelményei között hogyan teljesítenek az abroncsok. A gyártók termékeinek felsorolt szempontok szerinti összehasonlításáról ezt követően is csak a teszteredményekből, a szakemberek, gyártók, kereskedők ajánlásaiból lehet majd tájékozódni.

Az új címkézés persze komoly marketinglehetőséget jelent, ugyanakkor nem szabad, hogy megtévessze a fogyasztókat. A Magyar Gumiabroncs Szövetség egy korábbi sajtótájékoztatóján az újításokkal kapcsolatban a rendszer előnyei mellett a kérdőjelekről is szó esett.

A leglényegesebb talán, hogy a gumik sztenderd jelölésén túl lényegében semmi más nem sztenderd. Így minden országban, sőt minden gyártó is saját maga határozza meg, milyen minősítési kategóriát rendel egy értékhez. A gyárakat arról már tájékoztatták, mennyibe kerülhet neki egy nem valósan megadott adat – 50 ezer euró – viszont azt az EU nem szabványosította, hogy mik a mérési feltételek.

Amit a gumigyártók szövetsége gyakorlati tanácsként javasol a fogyasztóknak, azért legyen gyanús egy „AAA” jelöléssel ellátott kelet-ázsiai olcsó abroncs.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik