Gazdaság

NÉMET SZÖVETSÉGI HITEL – Leárazás után

Engedett a félmilliárd márkás német szövetségi hitel egy részének kamatfelárából a Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW), így várhatóan áprilisban elindulhat az önkormányzati és az úgynevezett panelhitel-konstrukció. A megszerezhető kölcsönök az igénylők számára nem lesznek olcsóbbak.

Magyarország jelenlegi pénzpiaci megítélése mellett nem volt szabad a német hitel szóban forgó részeit az eredeti megállapodás alapján lehívni – vélekednek a Magyar Fejlesztési Bankban (MFB). Az időközben drágává minősült hitelkonstrukcióhoz azonban a német állami tulajdonú fejlesztési bank – a KfW – az elmúlt másfél évben nagyon is ragaszkodott. Végül kormányzati közbenjárásra sikerült a német kormány garanciájáért felszámított meglehetősen borsos díjat lefaragni, aminek következtében a kamatfelár – a 60 millió márkás önkormányzati kölcsön, a 30 milliós panelhitel és a középvállalkozások fejlesztését szolgáló hitelkeret 30 millió márkás kiegészítésének esetében – a felére csökkent. A Figyelő azon kérdésére, hogy garanciadíj híján a német kormány a hitel mellé ad-e garanciát vagy sem, és ha nem, akkor ez szövetségi hitelnek mondható-e még egyáltalán, az MFB-ben azt a választ adták: ez magyar szempontból közömbös. Az pusztán a német szövetségi állam és fejlesztési bankjának az ügye, hogy a garanciadíj megszüntetéséhez egymás közt miben állapodtak meg. A döntés fizetési mérlegre gyakorolt hatása mindenesetre már kézzelfogható lesz, eredményeként évi többszázezer márka takarítható meg.

A kölcsönök egyébként az igénylők számára nem lesznek olcsóbbak, a kamatok alapját minden esetben – hiszen forinttá alakított német márkákról van szó – a jegybanki alapkamat képezi, amelyre 2,5-3 százalékos banki marzsok rakódnak. Az MFB-ben hangsúlyozzák azonban, hogy a hitelkonstrukciókhoz – legalábbis a panel- és a középvállalkozói kölcsönnél – kamatkedvezmények kapcsolhatók.

A KfW és az MFB elődje által a nyáron már aláírt szerződéseket a felek a múlt héten szignálták új formájukban. (Az összesen 500 millió márkából egyébként a fentieken túl 60 millió márkát a földnyilvántartási rendszerre, 300 milliót pedig nagy infrastrukturális beruházásokra – M3-as autópálya, magyar-szlovén vasútvonal – szánnak.) Ugyanekkor írták alá azt a megállapodást, melynek alapján a KfW 280 millió márkás hitelt nyújt a MÁV vasútvonalainak villamosítására.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik