Május 15-től felárat kell fizetni a menetrendben megjelölt gyors- és sebesvonatokon – közölte a MÁV. A gyorsvonati pótjegy díja 100 kilométeres távolságig 150 forint. A 100 kilométernél hosszabb utakra 20 kilométerenként emelkedik a felár. Egy 200 kilométeres utazás esetén 295, 300 kilométerre 440, 400 kilométerre pedig már 590 forint. Az 500 kilométeres, illetve annál hosszabb utak esetén a pótjegy ára 795 forint lesz – derül ki a május 15-étől érvényes pót- és helyjegyárak táblázatából.
Az e-ticket rendszerben jegyátvétellel vagy otthoni jegynyomtatással jegyet vásárló utasoknak csak június elsejétől kell megvásárolniuk a pótjegyet. Aki Budapest-bérlettel és csatlakozó menetjeggyel utazik, az is köteles az utazás teljes – gyorsvonattal érintett – viszonylatára gyorsvonati pótjegyet váltani – olvasható a vasúttársaság honlapján.
A MÁV közleménye szerint a gyorsvonati pótjegy ugyanaddig érvényes, mint az azonos távolságra szóló menetjegy, így ha az utas 100 kilométernél rövidebb utazásra érvényes gyorsvonati pótjegyével tárgynapon éjfél előtt kezdi meg az utazást, az a következő nap hajnali 3 óráig használható fel.
Akiknek nem kell
Élőállat- és kerékpárjegyhez, valamint kutya- és kerékpárbérlethez nem kell váltani gyorsvonati pótjegyet. Ezen felül gyorsvonati pótjegy megváltása nélkül utazhat: a nemzetközi menetjeggyel vagy FIP (nemzetközi menetkedvezményi egyezség) okmánnyal, havi vagy félhavi bérlettel, 30 napos bérlettel rendelkező utas, az 1 és 2 számjeggyel kezdődő sorszámú vasúti utazási igazolvánnyal, illetve az “A” és “B” sorozatú ideiglenes vasúti utazási igazolvánnyal, a felmutatóra szóló szabadjeggyel és vasutas IC kártyával rendelkező utas.
Nem kell gyorsvonati pótjegyet váltani a három éven aluli gyermeknek, ha külön ülőhelyet nem foglal el. Pótjegy megváltása nélkül utazhat a hadirokkantak utazási kedvezményére jogosult, az országgyűlési és európai parlamenti képviselő, a START Klub, START Klub Bónusz, START Klub VIP vagy START Klub Prémium kártyával rendelkező utas, továbbá azok, akik a kártyabirtokosokkal szombaton utaznak együtt, valamint a Balaton Mix jeggyel rendelkezők. Nem kell gyorsvonati pótjegyet vásárolni azoknak az utasoknak sem, akik a Püspökladány – Biharkeresztes, Békéscsaba – Lőkösháza, illetve a Nyíregyháza – Záhony szakaszon utaznak.
A MÁV a közleményében arra is kitért, hogy a gyorsvonati pótjegy-köteles vonat késése esetén a gyorsvonati pótjegyet vásárolt utas átalány-kártérítésre jogosult. A kártérítés mértéke a gyorsvonati pótjegy-köteles vonat 30-119 perc közötti késése esetén a menetjegy árának 25 százaléka, 120 percet elérő vagy meghaladó késés esetén 50 százaléka.
Eddig olcsóbb volt a gyors
A gyorsvonatok tényleges költsége a ritkább megállás miatt alacsonyabb, mint a személyeké, persze csak ha azonos járművek ugyanannyi utast visznek. Ez volt a fő indok, amikor 1991 júniusában megszüntették a gyorspótjegyet – emlékeztetett korábban az iho.hu.
Azóta ráadásul rugalmasan kezelik a gyorsvonat és a személyvonat fogalmát. Ha azonos a tarifa, ahol lehet, a vasút összevonja a két típust, egyes szakaszokon mindenhol megáll a gyors, illetve (bizonyos szakaszokon) ugyanabban az ütemben, azonos megállásokkal közlekedő vonatok különböző napszakokban különböző kategóriába esnek.
Márciusban még tagadták
Márciusban egyébként lapunk érdeklődött az illetékes tárcánál, ám a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Hír24-hez eljuttatott közleménye szerint semmiféle döntés nem született a vasúti pótjegyek bevezetéséről.
Annyit azért elismertek, hogy: „A szaktárca a rugalmas tarifarendszer finomhangolásával, az egyes intézkedéseinek hatásainak elemzésével tesz lépéseket a közszolgáltatások fenntarthatósága, a megkezdett fejlesztések megtérülésének biztosítása érdekében.”