Gazdaság

Lassíthatja a drágulást az e-útdíj utólagos fizetése

útdíj (útdíj)
útdíj (útdíj)

Győztek a fuvarozók: javaslatukra februártól lehetséges lesz az e-útdíj utólagos fizetése.

Februártól lehetségessé teszi az e-útdíj utólagos fizetését a megbízhatónak ítélt ügyfelek részére a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató. A fuvarozócégek kérelmét január 6-tól fogadja be a társaság.

A rendszer

A HU-GO a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszerben a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek után kell használatarányos útdíjat fizetni.

A vállalatoknak a kérelem benyújtásakor nyilatkozniuk kell arról, hogy a cég ellen nem folyik csődeljárás, felszámolás, végelszámolás, nincs lejárt tartozása, és a megfelelő hatósági engedélyekkel rendelkezik.
A 30 napos elbírálási időszak alatt a NÚSZ kiértékeli az igénylő vállalkozást, a hitelképes fuvarozókat pedig fizetőképességük alapján három csoportba sorolják.

Az első körben csak a legmegbízhatóbb cégek élhetnek az utólagos fizetés lehetőségével.

Az alacsony kockázatú ügyfélnek nem kell biztosítékot nyújtania, a közepes és a magas kockázatú ügyfeleknek viszont bankgaranciát vagy készpénzóvadékot kell letenniük az előre megállapított elszámolási időszak szerint. Ez lehet heti, kétheti, vagy akár havi elszámolás – közölte Róna Márta.

Beszivárog

Az utólagos fizetést már a rendszer júliusi bevezetése előtt javasolták a fuvarozók, ez a lehetőség nagy könnyebséget jelent majd számukra, hiszen így nem az útdíjat kell megelőlegeziük még saját bevételeik beérkezése előtt. Ez pedig mérsékelheti az e-útdíj árfelhajtó hatását, amely nyár óta több lépcsőben, fokozatosan gyűrűzik be a fogyasztói árakba.

Az e-útdíjjal persze elsősorban a költségvetés jár jól: erre az évre 75 milliárdot vár az állam ebből a forrásból, amely terv jó eséllyel teljesülni is fog. November végéig  mintegy 64 milliárd érkezett be.

A rendszerben több mint 108 ezer járművet regisztráltak. Ebből fedélzeti egységgel rendelkezik már több mint 50 ezer, a többi továbbra is viszonylati jeggyel használja a magyar utakat. A külföldi járművek aránya 50 százalék, tehát már látható, hogy az e-útdíj bevezetése nem riasztotta el a külföldi fuvarozókat.

Fehérít

További cél az e-útdjíjal, hogy fehérítse a gazdaságot. A hálózat ugyanis adatbázisként is szolgál, segítségével követhető ki, mit, hová visz. Becslések szerint az élelmiszerek fekete kereskedelme miatt évente 120-130 milliárd forintos kár keletkezik be nem fizetett adók formájában.

Szintén ezt hivatott csökkenteni az a novemberi kormányzati módosítás, amely 2014-től 5 százalékra csökkenti a sertéshús hús áfájat. Ez ugyan a hús fogyasztói árát feltehetően nem csökkenti, azonban a szektort mérgező feketekereskedelmet valóban visszaszoríthatja.

Erről korábban Báthory Róbert készített riportot. Nézzék meg!

Olvasói sztorik