Dieter Zetsche, a Mercedest gyártó Daimler AG elnöke azt mondta, a Mercedes-Benz 2018-tól Mexikóba viheti a CLA gyártását. A találgatások rögtön elindultak, sokan már a cég teljes magyarországi kivonulását vizionálják.
Holott a modell gyártásának áthelyezése még korántsem jelenti azt, hogy a 800 millió euróból épült, 2012. március vége óta termelő, folyamatosan bővülő gyárat bezárnák.
Kétségtelen azonban, hogy korábban tervezett beruházás, amely a gyár jelenlegi 150 ezer autós éves kapacitását a duplájára emelné, elmarad, vagy legalábbis egyelőre nem tudni, mikorra tolódik. Eközben pedig a Daimler a szomszédos Romániában 300 millió eurós zöldmezős beruházást jelentett be.
Fotó: MTI / Ujvári Sándor
Ennek fényében tehát nehéz a világszinten csökkenő autóeladásokra. Iparági források inkább okolják a kiszámíthatatlan gazdaságpolitikát a beruházás elmaradásáért.
Kedveskednek
Pedig a kormány igyekszik a német cég kedvében járni. 2012 novemberében az elsők között írt alá stratégiai partnerségi megállapodást a Daimlerrel. Ugyan a megállapodás részletei nem ismertek, feltehetően a jelenleg 3000 embert foglalkoztató gyár hosszú távú működtetéséhez, bővítéséhez kívánta meghozni a németek kedvét.
A magyar kormány gazdasági várakozásait erősen alapozza is a német gyárra. Az előzetes remények szerint a német autógyár akár fél százalékkal is hozzájárulhat a magyar gazdasági növekedéshez. Ez várhatóan csak 2014-re valósul meg, de Bács-Kiskun megye ipari termelése már most, egy év alatt csaknem megduplázódott. Az év elejétől kezdve pedig a gyár magyar beszállítóinak száma 17-rők 25-re emelkedett, ami szintén jót tesz a makrogazdasági mutatóknak.