Kevés fogalmuk van az utóbbi iévekben gyorsan szaporodó vállalkozóknak bonyolult mesterségük szabályairól, módszereiről, fogásairól.#<# Ezért is égetően szükségesek számukra az egyszerű, világos, érthető szakkönyvek, útmutatók. Méghozzá olyanok, amelyek nem tudálékosak, tudományoskodók, mérsékelten alkalmaznak idegen (angol) szakkifejezéseket, s mindemellett nem terhelik túl az agyat, megértésük nem kíván jelentékeny szellemi erőfeszítést. Nos, ezeket a nem egyszerű igényeket sikeresen elégíti ki Mónus Ágnes könyve, amely bevezeti olvasóját az üzleti élet egy fontos, ám gyakran homályba burkolt, valójában azonban nem is túlzottan bonyolult és szövevényes, jóllehet kétségtelenül új területének rejtelmeibe. Elismerés illeti a szerzőt, mert nem (sokat) kísérletezett témájának “megideologizálásával”, megmaradt a józan gyakorlatnál. Azután itt vannak a fránya (rokon) fogalmak is, mint a PR, a marketing meg a reklám, amelyeket jó volna pontosan definiálni, de ez aligha éri meg a vesződséget. Hiszen például azzal sem mondtunk sokat, hogy “a Public Relations a szervezet kommunikációjának megszervezése”. Maradjunk inkább könyvünk lényegi mondandójánál, azoknál a praktikus és érdemi tanácsoknál, amelyek arról szólnak, miképpen építhetők ki egy vállalkozás külső és belső kapcsolatai, mire kell ügyelniük a vezetőknek, üzletembereknek, hogy sikeresek, eredményesek legyenek. Ezt a tisztes szándékot segíti a szellemes – és valós – gyakorlati példák hosszú sora. A figyelem felkeltését és ébren tartását pedig jól támasztják alá Gyulai Líviusz elmés, találó illusztrációi. Ha megkíséreljük a bő választékból kiemelni a (talán) legfontosabbat, akkor csakis ebből az egyébiránt közhelynek ható vélekedésből indulhatunk ki: “minden szervezet (vállalat párt, kormány stb.) arra törekszik, hogy kedvező imázst alakítson ki és tartson fenn magáról”. Ha ez igaz, akkor a PR művelőinek meghatározó feladata éppen az imázsalakítás, -képzés, -formálás lehet. Ehhez pedig sok mindent kell tudnunk erről a furfangos imázsról, mindnyájunk okulására. Az imázs sok-sok apró részecskéből alakul ki, az elismeréshez a sikerekről rendszeresen hírt kell adni, jó kapcsolatokat tartva a környezettel; a külvilág ítélete partnerek, politikusok, pénzintézetek, újságírók véleményéből áll össze viszonylag objektív képpé; a képmásban impressziók, ítéletek, vélemények tükröződnek. Más: a PR mindig a szervezetet kívánja eladni, ám ehhez gyakran a szervezetet reprezentáló figurát kell kreálni. Ezért mind a vállalatok, mind a politika világában különös jelentősége van az imázsformálásban a karizmatikus személyiségeknek. Így már a politikában csupán kissé járatosak számára sem meglepő, hogy az egyik nap még ismeretlen személyből rövid idő alatt felépíthető az ismert politikus. Az ismertség megteremtése, az imázs felépítése igazi PR szakmunka, miközben lehetséges, hogy a köznép aligha tudja meg: milyen valójában a politikus – véli okkal a szerző. Ezután következhet néhány bölcs tanács. “A képmásalakítóknak mindig ügyelniük kell arra, hogy a kiegyensúlyozott imázs igaz tapasztalatokon nyugszik, praktikákkal, trükkökkel tehát nem lehet meghamisítani; a hamis képek festése többet árt, mint használ.” Továbbá: tartsunk jó kapcsolatokat az újságírókkal, ám “aranyszabály: akkor tartsunk sajtótájékoztatót, ha valóban van mit mondanunk”. No comment. Végezetül egy megjegyzés. Ez a szép kiállítású, tanulságos kis könyv az ideális PR-t vázolja fel, ami “csupa dal, móka és kacagás”, holott e tevékenységtől messze nem idegen a hazugság, a manipuláció, alantas üzleti, politikai érdekek fondorlatos szolgálata. Ezért is hasznos lenne, ha a szerző következő munkáját a PR árnyoldalai feltárásának szentelné.
- 21:26 A nap legfontosabb hírei – 2024. szeptember 28.
- 21:08 Nemzeti Sport: Engedély nélkül használta a Tisza Párt a Marco Rossival készített fotót
- 20:58 A címvédő elleni szuperrangadó az első meccs, amit nem nyert meg Kompanyval a Bayern München
- 20:26 Szalah és Szoboszlai is kihagyott egy nagy helyzetet, de így is élre állt a Liverpool
- 20:00 „Ez a gyűlölet és harag egyfajta kifejezése a nők iránt” – megmutatta magát a mesterséges intelligencia rémisztő arca Dél-Koreában
- 19:57 Egy amerikai nő pénzt rejteget idegeneknek a szupermarketben
- 19:56 Budapesten tüntettek a világhírű környezetvédő bebörtönzése ellen
- 19:33 Ötöslottó: itt vannak az e heti nyerőszámok
- 19:27 Deutsch Tamás: Magyar Péter az új Gyurcsány
- 19:25 Románveréssel készült a részben hazai rendezésű Eb-re a női kéziválogatott
- 19:01 Hogyan ásta el magát András herceg, amikor megpróbálta kimagyarázni a szexbotrányát?
- 18:54 Ez a szobanövények leggyakoribb betegsége
- 18:47 „Izraelnek joga van ahhoz, hogy megvédje magát” – reagált az amerikai kormány Naszrallah likvidálására
- 18:41 Pár héttel az esküvőjük előtt meghalt a vőlegénye, de így is elment a nászútjukra
- 18:15 Cole Palmer történelmet írt azzal, hogy négy gólt lőtt az első félidőben
- 19:27 Deutsch Tamás: Magyar Péter az új Gyurcsány
- 10:43 Izraeli légicsapásban meghalt a Hezbollah vezetője
- 10:40 „Nem hiába nincs senkid” – Mészáros Bendéék csúnyán összerúgták a port Béres Anett-tel az Ázsia Expresszben
- 12:34 Szörnyű titokra jöttek rá a szomszédok, akik egy nő eltűnése miatt aggódtak
- 07:56 „Lett egy kistestvérem, de megette egy farkas, én meg hagytam, hadd falatozzon”
- 16:58 45 évet töltött a halálsoron egy japán férfi, 88 éves korában a bíróság kimondta, koholt vádak alapján ítélték el
- 16:56 Születésnapi ünnepség miatt utazott Csehországba Orbán Viktor
- 18:41 Pár héttel az esküvőjük előtt meghalt a vőlegénye, de így is elment a nászútjukra
- 21:08 Nemzeti Sport: Engedély nélkül használta a Tisza Párt a Marco Rossival készített fotót
- 07:43 Egy hatos csomag sörért és némi készpénzért adta volna el csecsemőjét egy arkansasi pár
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!