Szeptember 11-e óta még a kávénál is feketébb recessziós árnyak vetülnek a világgazdaságra, de nem lanyhul a magyarországi tőkebeáramlás. Ön is így tapasztalja?
– Azt látom, hogy nem csökken az AmCham tagjainak száma, sőt növekszik. Nancy Goodman Brinker, az új amerikai nagykövet is nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a befektetők érdeklődése növekedjen Magyarország iránt. A jövőben a tőkebeáramlás attól függ majd, hogy milyen lesz a befektetési környezet Magyarországon. Fontos, hogy ne tekintsenek például ellenségként a multinacionális társaságokra, ha kiviszik a tőke hozadékát, ehelyett örülni kell annak, ha profitot tudnak itt elérni.
– Nálunk mégis mintha megrohannák az országot a tengerentúli befektetők. A Hajdú-BÉT iránt állítólag érdeklődik az amerikai OSI, a Caterpillar pedig a Rábával tervez kooperációt. Mi ennek az oka?
– Szó sincs az amerikai befektetők rohamáról, legfeljebb néhány sikeres cég aktivitásáról, akik így védekeznek a piaci lassulás ellen. A recessziótól mi is félünk, ezért aktívabb a Rába is. A Caterpillarral egy haszonjármű-alkatrész közös fejlesztésébe kezdünk, de néhány ázsiai üzletet is kötöttünk.
– E jó hírek miatt javul végre a Rába tőzsdei árfolyama?
– Két hete mindennap történik velünk valami jó. De szerintem nem a hírek, hanem a hírek hihetősége miatt javul az árfolyam. Az elemzők elhiszik, hogy amit az új vezetés ígért, azt végrehajtjuk, amit le kell építeni, azt leépítjük.
– A benzin ára viszont csökken, már kétszáz forint közelében van. Ennek fényében Ön szerint hogyan alakul az infláció?
– Az előrejelzések szerint az idén 7-8 százalék lesz az infláció, ezt érzem is a zsebemen. Azt azért nem hiszen, hogy a pillanatnyi benzinárak ilyen szoros összefüggésben lennének a pénzromlás alakulásával. A benzinnél szerintem fontosabb, hogy az állam szigorú fiskális politikát folytasson.
– A repülőket is a benzin egy fajtája hajtja. A hírek szerint a Gripeneknél jóval kevesebbe kerülnének a kormánydöntés utáni legújabb amerikai ajánlat értelmében az F-16-osok. Melyik lenne a jobb vétel?
– Nem csak a vételáron múlik, hogy végül mi mennyibe kerül, hanem a fenntartáson is. De őszintén szólva nem tudom, hogy a beszerzési eljárásnak hol a vége. Azt sem, hogy milyen stratégiai, taktikai szükségszerűségek, gazdasági, politikai, katonai megfontolások játszanak szerepet a döntésben. Persze, ha a kormány döntött a Gripenek vásárlásáról, akkor késve érkezett az újabb ajánlat. Ha azonban nem döntött, akkor komolytalanná teszi, ha bejelentik, hogy már megszületett a döntés.
– Szálljunk le a földre. Medgyessy Pétert kifütyülték a 301-es parcellánál az október 23-ai ünnepségen, miközben a nemzeti megbékélésről beszélt. Mi erről a véleménye?
– Én fiatalon veszítettem el a szüleimet, tisztelem a temetőket, ezért neveletlenségnek tartom megzavarni a temetők csendjét. A kocsiban még a rádiót is kikapcsolom, ha nagy ritkán idős embert szállítva behajtok a temetőbe. Más kérdés, hogy szabad-e politikai célokra felhasználni egy kegyeleti megemlékezést, amely ellen az érintettek már nem is tiltakozhatnak.
– Nem okoz-e majd újabb vitákat, hogy az állam mint tulajdonos a Magyar Fejlesztési Bankon keresztül is egyre közvetlenebbül hat a gazdaságra?
– Az államnál rosszabb tulajdonost gazdasági szervezetben találni sem lehet, erre friss bizonyítékaim is vannak. Persze, ha egy jól működő cégnél csendes, a munka gyümölcsét élvező a tulajdonos, azt el tudom fogadni. Annak a cégnek azonban jó, amelynek állami vállalat a versenytársa a piacon, mert azt könnyű legyőzni. Persze csak akkor, ha nem közbeszerzésen kell versenyezni.